Több mint harminc fával gazdagodik a pesti alsó rakpart
Megújul és élhetőbb lesz a pesti Duna-part belvárosi szakasza. November 22-én, hétfőn kezdték ültetni a fákat, amelyeknek köszönhetően zöldebbé válik az id. Antall József rakpart Parlament és Margit híd közötti része. A fejlesztés az ENVIRODUNA Kft. lebonyolításában valósul meg, a munkák a tervek szerint haladnak.
A rakpartok fejlesztése három lépésben történik meg, a munkák elsőként a pesti alsó rakpart Parlament és Margit híd közötti szakaszán kezdődtek, ahol gyalogos sétányt és fasort alakítanak ki az útpálya és a Duna között. Az Olimpia park vonalától a Margit hídi felhajtóig – a városvezetőség által frissített terveknek köszönhetően – összesen 34 talajkapcsolatos fa ültetése kezdődött november 19-én, pénteken.
A csaknem három méter törzsmagasságú kocsányos tölgyeket egymástól hétméteres távolságra telepítik. A fafaj kiválasztása és a fasor elhelyezése során egyszerre több szempontot is figyelembe kellett venni. Ilyen például a föld alatti közműhálózat, az új út nyomvonala és burkolata, a Duna közelsége, valamint a gyalogos közlekedés biztosítása.
A fákat a burkolatba ültetik, ezért korszerű technológiára van szükség. Gyökércellás faveremrácsokat alkalmaznak, amelyeket vízáteresztő anyaggal vesznek körbe, és laza termőréteggel töltenek fel. Ezek a gyökércellák biztosítják majd a fák hosszú távú, egészséges fejlődésének és növekedésének feltételeit.
Élhetőbbé tesszük Budapestet:
újjászületik a pesti Duna-part
A pesti alsó rakpart júniusban indult felújítása ütemezetten halad, a munkával tervezetten decemberre készülnek el. A projekt lebonyolítója az ENVIRODUNA Kft. A beruházás során többek között átépítették a Markó utcai felhajtó támfalát, új útvíztelenítő rendszert alakítottak ki, amely lehetővé teszi, hogy a felszíni csapadékvíz megtisztítva kerüljön a Dunába, valamint már visszakerült a helyére Bibó István politikus, az 56-os forradalom kiemelkedő alakjának mellszobra. A Duna-parti sétány mentén új, energiatakarékos fényforrással felszerelt lámpaoszlopokat helyeztek el, amelyek megfelelnek a modern kor energetikai követelményeinek, illetve illeszkednek az Országház előtt kiépített közvilágítás stílusához. A beruházásnak köszönhetően új utcabútorokat is kihelyeznek.
Az id. Antall József rakpart Parlament és Margit híd közötti szakaszának átépítésével egybefüggően sétálhatóvá válik a Duna partja. A projektnek köszönhetően megszűnnek a kihasználatlan burkolt felületek, zöldebbé válik a partszakasz. A látkép nem sérül, sőt az új sétánynak köszönhetően séta közben gyönyörködhetnek majd a dunai panorámában az odalátogatók. A forrás központi költségvetés által biztosított részét csak 2021 végéig biztosítja a kormány a fővárosnak, ezért a munkákat idén el kellett kezdeni, és be is kell fejezni.
Mi történik még az alsó rakparton?
A pesti Duna-part belvárosi szakaszának felújításával párhuzamosan halad a főváros egyik legrosszabb állapotú főnyomócsövének cseréje. A Lánchídtól délre november 6-án kezdődtek a munkák. A Jane Haining rakparton az Erzsébet híd felől a Lánchíd irányába haladhatnak az itt közlekedők, míg ellenkező irányban az Apáczai Csere János utcát használhatják, ennek köszönhetően sikerül a munkák forgalmi hatásait csökkenteni.
A víznyomócső-rekonstrukciós munkák után, leghamarabb jövőre kezdődhet a kivitelezés a RAK-PARK projektben, amely a pesti Duna-part Kossuth tértől Fővám térig tartó szakaszának élhetőbbé tételét célozza meg. Cél, hogy növekedjenek a városi parkjellegű zöldfelületek, és közelebb kerüljenek a városlakók a vízparthoz. Az első ütem az id. Antall József rakpart és a Március 15. tér, a második pedig délre, a Fővám térig valósul meg, ezeknek a tervezése már folyamatban van.
Budapesti Közlekedési Központ