Több mint tizenkétezer vonaton vagy buszon elhagyott tárgy jutott vissza tulajdonosához 2023-ban

Online news in mobile phone. Close up of smartphone screen. Man reading articles in application. Hand holding smart device. Mockup website. Newspaper and portal on internet.

Minden évben számos tárgy marad a buszokon, vonatokon, az elmúlt években folyamatosan növekszik ezeknek a száma, 2023-ban összesen már közel 21.500 darabot adtak le a MÁV-VOLÁN-csoportnak, amiből több mint 12 ezer jutott vissza a tulajdonosához. Az elhagyott tárgyakat mintegy két éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport, így nagy könnyebbség, hogy akár a MÁV-START, akár a Volánbusz járatain, állomásain felejtettek valamit, központilag az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT-nél érdeklődhetnek értékeik után az utasok.

Évről-évre számos értéket hagynak el az utasok – például telefont, pénztárcát, bankkártyát és iratokat, táskát vagy bőröndöt, könyvet, sapkát-sálat, szemüveget, esernyőt vagy ékszert. Az elveszett tárgyakat általában a járműveken szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, autóbusz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve buszállomások forgalmi irodáiban, ahol a biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, így kerülnek be az adatbázisba. 2023-ban összesen közel 21,5 ezer talált tárgyat rögzítettek, amiből több mint 12 ezer került vissza a tulajdonosához. A legértékesebb elhagyott tárgyak nagyságrendileg néhány százezer forintot értek, ezek között szerepeltek műszaki cikkek – mobiltelefon, okosóra, laptop –, de az elmúlt évben találtak például elektromos rollert, kerékpárt, és maradt fenn a járatokon gitár, illetve hegedű is.

A MÁV-VOLÁN-csoport 2022 tavasza óta vezeti közös adatbázisban e tárgyak listáját. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb a talált tárgyak fellelése, függetlenül attól, hogy vonaton, buszon vagy valamely állomáson felejtette az utas. Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek a tulajdonosok. A visszaszolgáltatás a MÁVDIREKT által megadott helyszínen lehetséges. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani.

Bankkártya és okmány esetében a tulajdonosa azonosíthatósága esetén, a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.) juttatják el a kártyát, okmányt. Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.

Általánosságban elmondható, hogyha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Közös adatbázisba kerülnek a MÁV-Volán-csoport járművein elhagyott tárgyak