Törésteszt-bábuk a Mercedes Múzeumban
- A Mercedes-Benz Múzeum négyesének középpontjában a balesetbiztonság és a passzív járműbiztonság áll
- A törésteszt próbabábu mérőeszközként nélkülözhetetlen adatokat szolgáltat
- A Mercedes-Benz több mint 60 éve végez törésteszteket
- „Valós” törésteszt Mercedes-Benz elektromos járművekkel 2023 októberében
Sehol máshol el nem érhető, exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva.hu és a PodCARs.hu oldalainkon!
„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás, vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: a törésteszt próbabábui a Legend Room 5-ben.
No. 12/2023: Ütközésteszt-bábu
Stand-in: Nem, ezek nem próbababák, hanem mérőeszközök. A négy törésteszt-bábu a Mercedes-Benz Múzeumban, a Legend Room 5: Visionries – Safety and the Environment, 1960-1982, a járművek biztonságának nagyköveteként szolgál. A Mercedes-Benz több mint 60 éve végez törésteszteket – a próbababák szinte a kezdetektől fogva részt vesznek a töréstesztekben. A tesztek segítenek abban, hogy a járművek új generációi magas színvonalú biztonságot nyújtsanak.
Megpróbáltatások: Az ütközési próbabábu rendkívül érzékeny mérőeszközök, amelyek nélkülözhetetlenek a jármű biztonságához. A biztonságfejlesztés szolgálatában testük olyan helyzetekbe kerül, amelyeket az ember soha nem akarna átélni. Minden ütközési forgatókönyv valós balesetekből származik. Ott a próbabábukat felgyorsítják, lelassítják és összeütköznek velük. Újra és újra, kérlelhetetlenül, napról napra, évről évre.
Tapasztalat: A cég 1959-ben töréstesztekkel kezdett. Az első próbabábukat az 1960-as évek elején mutatták be. Ebből az időszakból származik a múzeumban látható melegvíz-rakéta is. 1962-től ütközési sebességre gyorsította a tesztjárműveket. A kiállított négy törésteszt-bábu jó 40 éves, tehát lényegesen fiatalabb.
Adatszolgáltatók: A Mercedes-Benz Múzeumban található bábuk Hybrid II 50 típusúak. Az ábra azt a tényt mutatja, hogy az összes felnőtt észak-amerikai férfi 50 százaléka kisebb és könnyebb, 50 százaléka pedig magasabb és nehezebb – ez egy igazán átlagos típus! A Hybrid II 50-et 1973-ban, azaz 50 évvel ezelőtt engedélyezték a visszatartó rendszerek tesztelésére az Egyesült Államokban. A Mercedes-Benz több évtizede használja. Mind a 80 érzékelőnek saját kábelcsatlakozása van a méréstechnikához.
Generációk: Ma a Hybrid II 50 modern leszármazottait használják. Mindegyikben akár 150 különböző érzékelő található, amelyek a digitális technológiának köszönhetően egyetlen közös kábellel csatlakoztathatók. A bábuknak sok a tennivalójuk: a Sindelfingenben található Mercedes-Benz Járműbiztonsági Technológiai Központ évente akár 900 töréstesztet is végez három ütközési pályáján. Erre a célra 120 db mérőbábu áll rendelkezésre, amelyeket technikusok készítenek és tartanak karban. A Mercedes-Benz több mint 20 éve használ női bábukat. Különböző korú gyermekeket ábrázoló bábuk is rendelkezésre állnak.
Premier: A Mercedes-Benz 2023 októberében először mutatott be offset töréstesztet két elektromos autó között a Járműbiztonsági Technológiai Központban – egy Mercedes-Benz EQA és egy Mercedes-Benz EQS SUV között. Mindkét elektromos autó fedélzetén összesen három Hybrid III 5%-os próbabábu volt, más néven „öt százalékos nő” – a nemzetközi autóipar által használt női frontális ütközési próbabábu. Ők a két sofőrt és egy női utast képviselték. A negyedik próbabábu egy 50%-os Hybrid III volt, a Múzeum kiállításainak utódja és a második jármű utasa. A négy próbabábu mérési eredményei megerősítették az utasok magas szintű védelmét: az adatok szerint alacsony a súlyos vagy halálos sérülések kockázata.
Jelölés: A próbabábu belsejében található érzékelők olyan információkat szolgáltatnak, mint a gyorsulások, nyomatékok, összenyomódási útvonalak, szögerők és alakváltozások. A kiállított tárgyakon kívül a fejrészen felragasztható jelölések vannak. A referenciapontok segítenek a töréstesztekről készült filmfelvételek elemzésében, ahogy a Múzeumban a próbabábu melletti képernyőn látható. Manapság a nagy sebességű kamerák 1000 képkocka/másodperc sebességgel rögzítik a törésteszteket, hogy a legapróbb részleteket is ki tudják elemezni.
További információ a próbabábu használatáról a jelenlegi töréstesztben:
https://media.mercedes-benz.com/article/3ebae1fd-f3ac-4b81-a39e-727b4d4f93a0