Történelmi jelentőségű győzelmet aratott a hazai pályán a Toyota Yaris WRC
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team ragyogó győzelmet aratott a hazai pályának számító Finn Rallyn: a csapat hármas számú pilótája, Esapekka Lappi szerezte meg a futam első helyezését, a második számú pilóta, Juho Hänninen pedig harmadikként ért célba, így most először két autó legénysége is felállhatott a dobogóra. A Yaris WRC fölényéről legyen elég annyi, hogy a 25 szakaszból 22-ben a Yaris vezette a mezőnyt, összesen 18 szakaszgyőzelmet, 13 kettős és egy hármas befutót könyvelve el.
Az FIA Rally Világbajnokságba 17 év után idén visszatérő, rendkívüli motorsport hagyományokkal rendelkező Toyota múlt hétvégén a japán gyártó rally csapatának otthonában, Finnországban, a Finn Rallyn mérette meg magát. A hazai versenyre elképesztően vicces videókkal is készülő TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team-nek a tripla dobogó ugyan nem jött össze, miután az egyes számú pilóta, az addig vezető Latvala szombaton kiállni kényszerült, de Lappi első és Hänninen harmadik helye így is történelmi eredmény az újonc csapat számára. A szombaton kiálló Latvala ráadásul vasárnap újra versenybe szállhatott, és három szakaszban is ő bizonyult a leggyorsabbnak. A Power Stage-en negyedik lett, és két újabb ponttal gyarapította eredménylistáját a hétvégén. A Rally Világbajnokság 2017-es futamain az idén megújult Toyota Yarisra épülő versenygéppel küzdelembe szálló, az utcai spotautók szerelmeseit pedig hamarosan a Yaris nagyteljesítményű változatával megszólító Toyota debütáló éve így továbbra is minden előzetes várakozást felülmúl, és a gyártók rangsorában a sorozatban őrzi a harmadik helyét.
„Esapekka Lappi a lehető legtöbbet hozta ki a csapat hazai futamából, én pedig – most, hogy végre együtt ünnepelhetünk egy ilyen felemelő pillanatban – szeretnék köszönetet mondani szurkolóinknak is a hathatós támogatásért. Juho Hänninen is pályafutása legjobb eredményét produkálta, és mivel ő a legfontosabb tesztpilótánk, bízvást kijelenthetjük, hogy nélküle meg sem született volna a Yaris WRC. Sajnálom, hogy Jari-Matti Latvalának ki kellett állnia egy műszaki hiba miatt, de az utolsó napon mutatott teljesítményével újra bebizonyította, hogy ő az, aki sosem adja fel – mi pedig nagyon büszkék vagyunk rá. A finn futam egyébként is különleges esemény a számomra, hiszen amikor három évvel ezelőtt ellátogattam ide, arról beszélgettünk Tommi Mäkinennel, hogy mitől lehet egy autó még jobb. Aztán belevágtunk ebbe a projektbe, amiben az a vágy vezérelt minket, hogy a rally kemény világában tanuljuk meg, hogyan lehet egyre jobb autókat alkotni. Szerintem a Yaris WRC azért volt ma ennyire eredményes, mert a finn utakon fejlesztettük. Számomra hihetetlenül megindító pillanat volt, amikor az eredményhirdetésen meghallottam felcsendülni a finn és a japán himnusz. Ám az eredmények ellenére továbbra is az a célunk, hogy ezt az évet a tanulásnak szenteljük. A legnagyobb kihívás még előttünk áll. Még egyszer köszönet a szurkolóknak, és kérem őket, hogy továbbra is támogassanak minket!” – fogalmaz Akio Toyoda, a csapat elnöke.
„Majdnem minden tökéletesen sikerült; az egyetlen zavaró tényező Jari-Matti szombati incidense volt. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak, akik a maximumot hozták, hogy jól szerepelhessünk ezen a rallyn. Pilótáink alá sikerült igazán gyors autót tennünk, ők pedig a lehető legtöbbet hozták ki a gépeikből. Külön is gratulálok Esapekkának és Juhónak. Még jól emlékszem az első itteni győzelmemre, és lenyűgözött, hogy 23 évvel később Esapekkának is sikerült ugyanezt végrehajtania.” – teszi hozzá Tommi Mäkinen csapatfőnök.
„Szerencsére a szombati problémák ellenére vasárnap újra versenybe szállhattam, sőt sikerült is nyernem az első három szakaszon. A Power Stage is jól sikerült, de az út csúszósabb volt alattam, mint a mögöttem autózók számára, így két pont volt a maximum, amit elérhettem. És bár jobban is sikerülhetett volna a dolog, a csapat mégis remek eredménnyel zárt, hiszen Esapekka megszerezte első győzelmét, Juho pedig végre dobogóra állhatott.” – kommentálja a verseny eredményét Jari-Matti Latvala, a 10. rajtszámú autó pilótája.
„Lenyűgöző hétvége volt, engem pedig nagyon boldoggá tett az eredmény. Persze megpróbáltam megszerezni a második helyet, de elkövettük pár hibát. Ennek ellenére elégedett vagyok, hiszen ez pályafutásom első dobogós helyezése. Köszönet a csapatnak és ennek a fantasztikus autónak, amely mindezt lehetővé tette!” – nyilatkozik lelkesen Juho Hänninen, a 11. rajtszámú autó pilótája.
„Általában nem vagyok egy érzelgős típus, de most le vagyok nyűgözve. Micsoda rally…! El sem tudtam volna képzelni, hogy elsők lehetünk, szóval ez hatalmas meglepetés volt számomra. Hatalmas köszönettel tartozom a csapatnak, amiért ilyen rövid idő alatt ilyen remek autót építettek!” – lelkendezik a versenyt megnyerő Lappi.
A verseny előtt egyébiránt a TOYOTA GAZOO Racing négy vicces kisfilmben mutatta be a háttérmunkát végző csaptatot, amelyek nagyon nagy sikert arattak a rajongók körében.
Az első videóban Tom Lindell, a csapat vezető szerelője mesél az egyensúly fontosságáról:
https://www.youtube.com/watch?v=koGZ6J2lkP0
A második kisfilmben, Jaromo Lethinen sportigazgató a navigáció nehézségeibe avat be:
https://www.youtube.com/watch?v=Bz4itgEb324
A harmadik filmben a csapatfőnök, Tommi Mäkinen (aki a kilencvenes évek végén pilótaként négy egymást követő évben hozta el a világbajnoki címet) áradozik az az ugratás szépségeiről:
https://www.youtube.com/watch?v=a0HXcjzrBAk&feature=youtu.be
A negyedik, talán legviccesebb videóban a pedig csapat mutatkozik be:
https://www.youtube.com/watch?v=uOOkOKB90bU&feature=youtu.be
Mi jön most?
A Rally Világbajnokság következő fordulója a Német Rally lesz augusztus 17-20-án, amikor a mezőny újra aszfalton versenyez majd. A rally első szakaszait szőlőültetvények között kanyargó szűk utakon rendezik, és vasárnap jön a kemény Baumholder szakasz komoly kihívást jelentő beton útfelülete. Az utolsó napon klasszikus európai aszfaltozott utakon is folyik majd a verseny; ezek a részek szélesebbek és gyorsabbak lesznek. A futamot igencsak megnehezíti, hogy az egész hétvégén kiszámíthatatlanul váltakozó időjárásra kell számítani.
A Toyota és a motorsport
2017-ben volt a 60. évfordulója annak, hogy a Toyota először (és a legelső japán autógyárként) benevezett egy nemzetközi motorsport-rendezvényre, az 1957-es Round Australia Trialra. A Toyota jelenleg a FIA által rendezett Rally Világbajnokságon és Hosszútávú Világbajnokságon versenyez (ez utóbbinak része a híres Le Mans 24 órás futam is), valamint a hihetetlenül kemény Dakar Rallyn is rajthoz áll.
A FINN RALLY VÉGEREDMÉNYE
1 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) 2h29m26.9s
2 Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) +36s
3 Juho Hänninen/Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) +36.3s
4 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) +1m01.5s
5 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +1m22.6s
6 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m33.1s
7 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC) +1m53.6s
8 Kris Meeke/Paul Nagle (Citroen C3 WRC) +3m12.6s
9 Dani Sordo/Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) +4m11.5s
10 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Ford Fiesta WRC) +4m21.2s
21 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +20m15.8s
(Vasárnap, helyi idő szerint 19:30-kor regisztrált eredmények. Végleges adatok: www.wrc.com )
A 2017-es FIA Rally Világbajnokság egyéni tabellája a kilencedik futam után:
1 Thierry Neuville 160
2 Sebastien Ogier 160
3 Ott Tänak 119
4 Jari-Matti Latvala 114
5 Dani Sordo 84
6 Elfyn Evans 79
7 Craig Breen 53
8 Hayden Paddon 51
9 Juho Hänninen 46
10 Esapekka Lappi 45
A 2017-es FIA Rally Világbajnokság gyártói tabellája a kilencedik futam után:
1 M-Sport World Rally Team 285
2 Hyundai Motorsport 251
3 TOYOTA GAZOO Racing WRT 193
4 Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team 135