Történelmi mélyponton a dízelek iránti kereslet Európában és Magyarországon egyaránt
Európában és a hazai piacon is nagyon régen nem látott szintre süllyedt a gázolajos motorral hajtott autók eladása, sosem látott szintre nőtt ugyanakkor az alternatív hajtású, hibrid és elektromos modellek kereslete. Utóbbi legnagyobb nyertese a Toyota, ami az európai hibrid eladások több mint 70 százalékát adja.
Akár az európai, akár a hazai piacot nézzük, elmondható, hogy mélyrepülésben vannak a dízelek, hiszen keresletük Európában és hazánkban is rég nem látott szintre süllyedt. Míg az öreg kontinens piacán az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2007-től egészen 2015-ig több mint 53 százalékban a gázolajos autókat vásárolták, s olyan egészségtelen extremitások is adódtak, mint például Franciaország 2006-2012 között tapasztalható 70 százalék feletti dízel eladása, a 2015 őszén kirobbant dízelbotrány hatására 2016-tól már láthatóan csökkent a gázolajos modellek dominanciája.
Már az említett 2016-os év is 50 százalék alatti dízelarányt hozott az új autók eladásnál, ám a 2017-es 44 százalékos érték után tavaly még jelentősebb ugrással 36 százalékra esett az összeurópai autóeladásokon belül a gázolajos modellek aránya, ugyanakkor az alternatív hajtású, hibrid és elektromos modellek piacrésze immár 6 százalékos. Bár az utca népe számára a konnektoros modellek a leginkább egyértelműen „alternatívok”, azaz a környezetet kevésbé terhelők, fontos megemlíteni, hogy az eladásokban sokkal jelentősebb súlyt képviselnek az úgynevezett öntöltő hibridek, melyek több mint 70 százalékát és 4 legnépszerűbb modelljét egyetlen márka a Toyota adja az európai piac számára.
A hazai piac talán még érzékenyebben reagált a dízelbotrány és a Nyugat-Európa egy-egy városában (például Hamburgban és Stuttgartban, valamint Párizsban) már megjelent erőteljes emissziós korlátozásokra. Bár az árérzékeny magyar piacon az 50 százalékos arányt sosem érte el a dízeleladások aránya, a 2013-ban adódott 46 százalékos szintről már a dízelbotrány kirobbanása előtt is csökkenni kezdett, tavaly 24 százalékra apadt. Ez azt jelenti, hogy bár a piac egésze 17,5 százalékkal bővült, a dízel autók eladása 13,6 százalékkal, közel 4500 példánnyal apadt.
Közben az alternatív hajtású autók aránya hazánkban is 6 százalékosra nőtt, leginkább a hibrid autók eladásának bővülésével – mely több mint 83 százalékos, ugyanis a tavalyi évben hazánkban 6411 hibrid, s 1300 elektromos autó került regisztrálásra. Nem meglepetés, hogy az első Priust több mint 20 évvel ezelőtt kihozó, s ma már teljes hibrid portfóliót kínáló Toyota-csoport rendelkezik a legnagyobb részesedéssel a hibrid eladásokból, prémiummárkájával, a Lexusszal együtt a hazai hibrid-eladások 81,5 százalékát tudhatta magáénak 4511 darab full hybrid hajtásláncú Toyota és 774 darab Lexus értékesítésével. Természetesen az egyes márkákon belül is a Toyota és a Lexus rendelkezik a legnagyobb hibrid eladással, előbbi eladásaiból 37, utóbbiéból 96 százalékos a városi üzem – mérésekkel is bizonyítottan – mintegy 50 százalékában belső égésű motor használata nélkül közlekedő full hybrid hajtásláncú autók aránya.
Fontos megjegyezni, hogy a gázolajos modellektől való elfordulás nem csak az újautó-eladásoknál látható, a dízelek aránya a hazai használtautó-importban is csökken, míg 2013-ban az importált használt autók kétharmada gázolajos volt, tavaly már csupán 46 százalékuk, miközben a hibridek aránya a használtan regisztrált autók körében immár ötezer példány (3%) fölé emelkedett. A dízelek csökkenő keresletéről beszédes adattal szolgál a legnagyobb használtautó kereső oldal is a Használtautó.hu. Míg náluk 2012-ben az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi.
A Toyota dominanciája egyértelmű a hibrid modellek népszerűségi listáján. Európa kedvenc hibridjei a Toyota Yaris, C-HR, Auris Hybrid verziója, hazánkban 1390 példánnyal a C-HR lett az első, 1188 –cal a RAV4 a második, míg 930-cal a Yaris a harmadik a tavalyi újautó-eladásoknál. A használtautó-importban a Prius a legkedveltebb hibrid, Plug-in verziója a legnagyobb példányszámban regisztrált zöld rendszámos használt autó címet is bezsebelhette.
Akár a zöld rendszámos (plug-in hybrid) és tisztán elektromos, akár az öntöltő hibridek regisztrációját nézzük, mind rekordszámot értek el tavaly európai összesítés és a hazai adatok szerint. Utóbbi szükséges is ahhoz, hogy tartható legyen az EU törvényhozói által meghatározott, már 2021-re is 95 gramm/kilométeres értékben maximalizált CO2 emissziós érték, majd a további szigorítások, amelyek egyértelműen csak legalább részint, vagy teljes egészében elektromos hajtásláncokkal lesznek elérhetők. Egyértelműen azon márkáknak kell kevésbé félniük az emissziócsökkentés mikéntjétől, amelyek már ki tudták váltani a dízeleket, a nagy gyártók közül utóbbiban toronymagasan élen jár a Toyota.
A legnépszerűbb hibridek eladásai 2018-ban | ||||
Európában | Magyarországon | |||
modell | példányszám | modell | példányszám | |
1. | Toyota Yaris | 129 105 | Toyota C-HR | 1 390 |
2. | Toyota C-HR | 117 631 | Toyota RAV4 | 1 188 |
3. | Toyota Auris | 87 148 | Toyota Yaris | 933 |
4. | Toyota RAV4 | 59 378 | Toyota Auris | 904 |
5. | Kia Niro | 34 116 | Lexus NX | 336 |
Fotók: Toyota, Lexus
Adatok: ACEA, DATAHOUSE, JATO Dynamics