Totális Toyota dominancia
Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2023-ban
Összesen 11 kategóriában került be a legkeresettebb háromba a japán autógyártó valamelyik modellje. A lényegében stagnáló hazai újautópiacon a Toyota és a Lexus együtt több mint 16 százalékkal növelte az eladásait annak köszönhetően, hogy mindkét márka rekord évet zárt.
Minden idők legjobb évét zárta a Toyota 2023-ban Magyarországon: az új személyautók és kishaszonjárművek piacán a japán autómárka 17.300 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel őrizte meg az első helyét. A Toyota márka annak ellenére tudta 14,6%-kal növelni az eladásait, hogy a teljes piac a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt minimális mértékben (0,6%-kal) csökkent.
Remek éve volt a japán gyártó prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely magyarországi története során most először ért el négyszámjegyű értékesítési eredményt: 2023-ban már 1.105 új Lexus talált gazdára az országban, ami a teljes magyarországi személyautó-piacra vetítve 1% fölötti részesedést jelent (ha pedig csak a re-exporttól megtisztított prémium-piacot nézzük, akkor már 6% fölötti részesedése van a márkának).
A Toyota és a Lexus együtt összesen 18.405 autót adott el Magyarországon 2023-ban, ami a regisztrált új autók 14,4%-át teszi ki, azaz tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el hazánkban. A két márka együttesen 16,1%-kal növelte az eladásait és 16,7 %-kal a piaci részesedését a stagnáló piacon.
A táblázatban látható a Toyota és a Lexus dinamikusan növekvő magyarországi értékesítése:
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Toyota | 4806 | 6792 | 9685 | 11643 | 12613 | 14579 | 14397 | 15102 | 17300 |
Lexus | 249 | 417 | 656 | 751 | 771 | 700 | 780 | 753 | 1105 |
Összesen | 5055 | 7209 | 10341 | 12394 | 13384 | 15279 | 15177 | 15855 | 18405 |
1. A teljes újautópiac (-0,6%)
A teljes magyarországi személyautó- és haszonjármű-piacon regisztrált 17.300 új Toyota azt jelenti, hogy a márka megőrizta az első helyét, és 14,6%-kal növelte is az eladásait a kedvezőtlen kamatkörnyezettől és magas inflációtól sújtott, ezért lényegében stagánáló teljes újautópiacon. A 2022-es 11,7%-ról 2023-ra 13,5%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése, más gyártó nem is tudott kétszámjegyű részesedést elérni. Összesen 4.747 autóval (38%-kal) értékesített többet Magyarországon a Toyota, mint a második helyezett Suzuki, ez a mennyiség a Toyota több mint háromhavi átlagos értékesítésének felel meg. A harmadik helyezett Fordot már 6.297 autóval (57%-kal) múlta felül a japán márka, ami közel négy és fél havi értékesítésének felel meg.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 17300 | 13,5% | 16891 | 15,7% | 1. |
2. | Suzuki | 12553 | 9,8% | 9758 | 9,1% | 3. |
3. | Ford | 11003 | 8,6% | 7406 | 6,9% | 5. |
4. | Skoda | 10916 | 8,5% | 10273 | 9,5% | 2. |
5. | Volkswagen | 10827 | 8,4% | 8553 | 7,9% | 4. |
6. | Kia | 6590 | 5,1% | 6384 | 5,9% | 6. |
A teljes új személyautó-piac (-3,4%)
A teljes hazai új személyautó-piacon értékesített 14.223 új Toyota révén a japán autómárka 7,2%-kal növelte eladásait, ami azért nagy szó, mert a piacnak ez a szegmense 3,4%-kal csökkent. A Toyota piaci részesedése 11,9%-ról 13,2%-ra nőtt 2023-ra. Összesen 2.056 személyautóval adott el többet a márka, mint legközelebbi versenytársa, a Suzuki, ami kéthavi átlagos értékesítésének felel meg, és 17%-os különbséget jelent. A harmadik helyezett Skodánál 3.307 autóval adott el többet a Toyota, ami már több mint 30%-os különbség.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 14223 | 13,2% | 14046 | 15,6% | 1. |
2. | Suzuki | 12167 | 11,3% | 9453 | 10,5% | 3. |
3. | Skoda | 10916 | 10,1% | 10237 | 11,3% | 2. |
4. | Volkswagen | 8803 | 8,2% | 6864 | 7,6% | 4. |
5. | Kia | 6590 | 6,1% | 6384 | 7,1% | 5. |
6. | Ford | 5950 | 5,5% | 3394 | 3,8% | 8. |
A teljes új kishaszonjármű-piac (+17,5%)
A kishaszonjármű-piacon továbbra is a Ford vezet 5.053 autóval, viszont az amerikai márka csak 6,5 %-kal növelte értékesítését, így az ennél jóval dinamikusabban (17,5 %-al) növekvő piacon a részesedése 26,9%-ról 24,4%-ra csökkent. 3.077 új kishaszonjármű értékesítésével a dobogó harmadik fokáról a másodikra kapaszkodott fel a Toyota, amely az értékesítését egy év alatt 67,2 %-al növelte, így a piaci részesedése 10,4%-ról 14,8%-ra ugrott. A másodikról a harmadik helyre csúszott vissza a Renault, amely 16,9%-kal, 2.843 darabra növelte az eladásait, viszont a piaci részesedése így is csökkent minimális mértékben (13,8%-ról 13,7%-ra).
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 5053 | 24,4% | 4012 | 23,2% | 1. |
2. | Toyota | 3077 | 14,8% | 2845 | 16,4% | 2. |
3. | Renault | 2843 | 13,7% | 2575 | 14,9% | 3. |
4. | Volkswagen | 2024 | 9,8% | 1689 | 9,8% | 4. |
5. | Opel | 1407 | 6,8% | 1027 | 5,9% | 6. |
6. | Mercedes | 1353 | 6,5% | 1224 | 7,1% | 5. |
2. A teljes magánvásárlói újautópiac (-4,2%)
A Toyota a privát vevők körében letaszította az első helyről a Suzukit. Magyarországon a magánvásárlók 6.560 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 4,5%-kal növelte eladásait ebben a 4,2%-kal csökkenő piaci szegmensben, és a tavalyi 17,9%-ról 19,5%-ra emelkedett a piaci részesedése. Összesen 448 autóval (7,3%-kal) értékesített többet magánvásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Suzuki, amelynek értékesítési volumene 15 %-kal, piaci részesedése pedig 18,1%-ra csökkent (20,4%-ról). A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 4.435 autóval (309%-kal) múlta felül a Toyota, vagyis több mint háromszor annyi autót adott el, mint a 23,1%-os csökkenést elkönyvelő koreai. Érdekesség, hogy a magánvásárlók körében hagyományosan népszerű Daciának Magyarországon egy év alatt 41,6%-kal csökkentek az eladásai, így a román márka nálunk csak a negyedik helyet szerezte meg 2.060 eladott autóval.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 6560 | 19,5% | 6546 | 19,5% | 1. |
2. | Suzuki | 6112 | 18,1% | 6088 | 18,1% | 2. |
3. | Kia | 2125 | 6,3% | 2124 | 6,3% | 3. |
4. | Dacia | 2060 | 6,1% | 2059 | 6,1% | 4. |
5. | Ssangyong | 1540 | 4,6% | 1540 | 4,6% | 5. |
6. | Skoda | 1507 | 4,5% | 1501 | 4,5% | 6. |
A magánvásárlói újszemélyautó-piac (-5,1%)
Privát vevőknek 6.043 személyautót értékesített (1,3%-os bővülés) a Toyota, amivel átvette a vezetést a 14,9%-os eladáscsökkenésről beszámoló, de 6.010 eladott autóval még biztos másodiknak számító Suzukitól. Érdekesség, hogy a Toyotán kívül a top10-ben csak az ötödik helyezett Skoda, a kilencedik Opel és a tizedik MG tudta növelni az eladásait, de utóbbinak nem volt nehéz, mivel csak 2022 végén lépett be a magyar piacra, így szerény bázishoz kellett viszonyítani a 2023-as eredményeit. A teljes magánvásárlói személyautó-piac egy év alatt 5,1%-kal csökkent (31.870 autóra), a Toyota piaci részesedése viszont 17,8%-ról 19%-ra nőtt. A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 3.918 autóval (284%-kal) múlta felül a japán gyártó, vagyis közel háromszor annyi személyautót adott el 2023-ban magánvásárlóknak, mint a 23,1%-kal kevesebb autót értékesítő koreai.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 6043 | 19,0% | 6039 | 19,0% | 1. |
2. | Suzuki | 6010 | 18,9% | 5990 | 18,8% | 2. |
3. | Kia | 2125 | 6,7% | 2124 | 6,7% | 3. |
4. | Dacia | 2048 | 6,4% | 2047 | 6,4% | 4. |
5. | Skoda | 1507 | 4,7% | 1501 | 4,7% | 5. |
6. | Ssangyong | 1498 | 4,7% | 1498 | 4,7% | 6. |
A magánvásárlói újhaszonjármű-piac (+14,0%)
Ebben a kis szegmensben is élre állt a korábbi második Toyota, mégpedig annak köszönhetően, hogy az értékesítését 65,7%-kal, 517 haszonjárműre növelte. A japán márka piaci részesedése 19,4%-ról 28,2%-ra nőtt. A korábbi első Ford csak 5,4%-kal növelte az eladásait, így a 412 autós eredménye és a 22,5%-ra csökkent (24,3%-ról) piaci részesedése már csak a második helyre volt elég. A gyártók közül a legnagyobb ütemben (129%-kal) az Isuzu növekedett, a haszonjármű-specialista 158 eladott járművel dobogós is lett.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 517 | 28,2% | 507 | 28,1% | 1. |
2. | Ford | 412 | 22,5% | 408 | 22,6% | 2. |
3. | Isuzu | 158 | 8,6% | 158 | 8,7% | 3. |
4. | Renault | 153 | 8,4% | 152 | 8,4% | 4. |
5. | Suzuki | 102 | 5,6% | 98 | 5,4% | 6. |
5. | Volkswagen | 102 | 5,6% | 99 | 4,5% | 5. |
3. A teljes flottapiac (+0,8%)
A hazai flottapiacon is a Fordot taszította le a dobogó tetejéről a dinamikusan növekvő Toyota. A teljes magyarországi újautópiacon a céges magánvásárlók összesen 10.740 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 21,7%-kal növelte eladásait a minimálisan bővülő szegmensben. A tavalyi 9,4%-ról 11,3%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése. 2023-ban 917 autóval (9,3%-kal) értékesített többet flottavásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Ford, amelynek értékesítési volumene 16,7%-kal, a piaci részesedése pedig 10,4%-ra csökkent (12,6%-ról). A harmadik helyezett Skodát 1.331 autóval (14%-kal) múlta felül a Toyota, pedig a cseh gyártó egy év alatt 53,1%-kal növelte az eladási volumenét, így a piaci részesedése 6,5%-ről 9,9%-ra javult.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 10740 | 11,3% | 10345 | 14,0% | 1. |
2. | Ford | 9823 | 10,4% | 6231 | 8,4% | 4. |
3. | Skoda | 9409 | 9,9% | 8736 | 11,8% | 2. |
4. | Volkswagen | 9405 | 9,9% | 7136 | 9,6% | 3. |
5. | Suzuki | 6441 | 6,8% | 3670 | 5,0% | 8. |
6. | Mercedes | 5187 | 5,5% | 4490 | 6,1% | 5. |
A flottavásárlói személyautó-piac (-2,7 %)
A korábbi években szállítási nehézségekkel küszködő Skoda már behozta az elmaradásait, aminek köszönhetően több mint másfélszeresége növelte a flottaeladásait, és 9.409 autóval az élre állt. A cseh gyártó a piaci részesedését 7,9%-ról 12,4%-ra növelte, ami a legnagyobb ütemű növekedés volt 2023-ban. A Toyota a harmadik helyről a másodikra lépett elő 8.180 darab személyautóval, ami 12,1%-os növekedést jelent az értékesítéi volumenben 2022-höz képest. A japán gyártó piaci részesedése 9,4%-ról 10,8%-ra növekedett. A korábbi első Volkswagennek ezúttal meg kellett elégednie a harmadik hellyel, a német gyártó 7.483 személyautót adott el flottavásárlóknak, ami 15,4%-os csökkenést jelentett 2022-höz képest., és a piaci részesedése is 11,4%-ról 9,9%-ra mérséklődött.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Skoda | 9409 | 12,4% | 8736 | 14,9% | 1. |
2. | Toyota | 8180 | 10,8% | 8007 | 13,7% | 2. |
3. | Volkswagen | 7483 | 9,9% | 5546 | 9,5% | 3. |
4. | Suzuki | 6157 | 8,1% | 3463 | 5,9% | 6. |
5. | Ford | 5182 | 6,8% | 2627 | 4,5% | 9. |
6. | BMW | 4550 | 6,0% | 3958 | 6,8% | 5. |
A flottavásárlói haszonjárműpiac (+17,9%)
Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 4.641 eladott haszonjárművel, ami 6,6%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Igaz, az amerikai cég piaci részesedése 27,1%-ról 24,5%-ra csökkent. Szintén megtartotta a helyét a második Renault, a francia gyártó 2.690 haszonjárművet értékesített, ami 18,7%-os növekedést, és szinte változatlan, 14,2%-os piaci részesedést jelent számára ebben a dinamikusan bővülő szegmensben. Azonban a legnagyobb ütemben, 67,5%-kal a Toyota tudta növelni az eladásait, a japán márka 2.560 haszonjárművet értékesített jogi személyeknek, ezzel a piac 13,5%-át szerezte meg a korábbi 9,5% helyett. 2024-ben még előrébb törhet a Toyota, mivel bevezeti a piacra a Stellantis-alapokra épülő nagy haszonjárművét, a dízel- és elektromos hajtással, valamint háromféle hosszú karosszériával rendelhető Proace Max-ot.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 4641 | 24,5% | 3604 | 23,3% | 1. |
2. | Renault | 2690 | 14,2% | 2423 | 15,6% | 2. |
3. | Toyota | 2560 | 13,5% | 2338 | 15,1% | 3. |
4. | Volkswagen | 1922 | 10,2% | 1590 | 10,3% | 4. |
5. | Opel | 1326 | 7,0% | 948 | 6,1% | 6. |
6. | Fiat | 1278 | 6,8% | 795 | 5,1% | 7. |
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!