Toyota Land Cruiser Extreme
Luxusterepjáró a négyzeten
Az Arctic Trucks és a Toyota dubai importőrének együttműködéséből született meg a világ alighanem legkiválóbb terepalkalmasságú luxusautója, vagy legfényűzőbb extrém terepjárója. A Toyota Land Cruiser Extreme mindent hatványozottan jobban csinál, beleértve pompás megjelenését is.
Az Egyesült Arab Emírségek meglehetősen messze esik Izlandtól. Mégis van, ami összeköti a két nemzetet: egyrészt szélsőséges természeti adottságaik, másrészt az extrém terepképességekkel rendelkező járművek iránti rajongás. Nem véletlen, hogy az izlandi illetőségű Arctic Trucks Dubaiban is nyitott bemutatót termet, illetve hogy kifejezetten ide álmodta meg eddigi talán legimpozánsabb munkáját, a Land Cruiser Extreme-et.
Az alapot értelemszerűen a Toyota sivatagi zászlóshajója adja, de nem a mifelénk ismert 150-es típus, hanem a Land Cruiser 200, amely minden paraméterében érezhetően felülmúlja kisebb rokonát, beleértve az erőforrást is: az ellenállhatatlanul nyomatékos, 177 lóerős dízelmotor helyett egy 309 lóerős, 4.6 literes V8-as benzinmotor dolgozik a hatalmas jármű orrában. Ez megegyezik azzal a blokkal, amely például az előző generációs Lexus LS 460-ast hajtotta, de a közel-keleti piacokon minden kivitelében közvetlen benzinbefecskendezés nélkül került forgalomba.
Az átépítés, mint az Arctic Trucks-nál általában, egy impozáns, 51 milliméteres futóműemeléssel kezdődött: a gyárilag kialakított oldalsó fellépő itt nem díszítőelem, hanem a be- (vagy inkább fel-)szállás nélkülözhetetlen eszköze. A folytatás azonban jóval visszafogottabb, már-már elegáns hangnemet üt meg. A 285/60 méretű BFGoodrich terepabroncsokat egyszerű, fekete, 18 colos keréktárcsákra szerelték, a túlméretes kerekek miatt szükséges kerékívtoldatokat pedig a lehető legdiszkrétebben valósították meg, a fényezett idomokat rejtett patentok rögzítik a karosszériához.
Nem véletlen az arisztokratikus megjelenés: a 3,3 tonnás öntömegű óriás modell luxuslimuzinokhoz méltóan vezethető. A hatalmas karosszéria oldaldőlése csekélyebb, mint azt a gigantikus magasság alapján gondolnánk, a fékek jól adagolhatók és érzékenyen harapnak. A terepabroncsok gördülési hangja része az élménynek, de ha valaki mégis inkább kirekesztené a külvilág zajait, a 9 colos központi érintőképernyőről vezérelhető audiorendszert bekapcsolva ez is gyorsan megoldható. A minőségi hifinél persze fontosabb tartozék az a fedélzeti kompresszor, amellyel egyszerre akár két abroncs nyomását is szabályozhatjuk menet közben. A rendszer az előre beállított nyomást elérve leáll, így használata nem tereli el a figyelmet – nélkülözhetetlen funkció olyan környezetben, ahol terepezés közben nem sziklákkal és sárral, hanem változó keménységű homokdűnékkel találkozunk. Utóbbin is jó szolgálatot tesz a Land Cruiser annak idején világújdonságként bevezetett kúszásszabályozás (Crawl Control) funkciója, amely nem csupán a kontrollált előrejutásban jelent segítséget, de képes akár a vezető beavatkozása nélkül kiszabadítani a homokban elakadt gépkocsit.
A rendszer működéséről az alábbi videóból tudhat meg többet:
Az Arctic Trucks átalakítása még jutányosnak is mondható: a Land Cruiser Extreme mindössze 16 százalékkal kerül többe, mint egy 4.6 literes benzinmotorral szerelt, alapkivitelű LC200-as. A legszebb azonban az egészben, hogy mivel az átépítés a Toyota regionális importőrével, az Al-Futtaim Motorsszal együttműködésben jött létre, a módosított autóra változatlanul érvényes a márka teljes körű gyártói garanciája.
Land Cruiser Xtreme
Műszaki adatok
Motor: 4.6 V8
Max. teljesítmény: 309 LE 5500/percnél
Max. forgatónyomaték: 439 Nm 3400/percnél
Erőátvitel: hatfokozatú automata sebességváltó, összkerékhajtás
Méretek: 5170 x 1980 x 1930 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Menetkész tömeg: 3350 kg
Képek: askmen.com