Toyota múzeum Kaliforniában
A világ turisztikailag legnépszerűbb nagyvárosai elképzelhetetlenek lennének legendás hírű múzeumaik nélkül. Sajnálatos módon az optimálisnál kevesebb ilyen intézmény tiszteleg az automobilizmus vívmányai előtt – ám aki keres, a világ több pontján is megtalálhatja számítását.
A Toyota például a világ első számú autógyártójaként nem egy, hanem két múzeumot tart fenn – az egyiket Japánban, Tokióban, a másikat pedig az USA Kalifornia államában, ahol a vállalat észak-amerikai jelenlétét bemutató tárlatot csodálhatják meg a látogatók.
A kaliforniai Torrance városában működő Toyota USA Automobile Museum vendégei egészen addig a napig utazhatnak vissza az időben, amikor a márka első gyártmánya kigördült egy amerikai kikötő aszfaltjára. Az 1967-es kezdet óta eltelt ötven évről több mint száz sorozatgyártású típus, valamint tucatnyi versenyautó mesél szemléletesen.
Az országút klasszikusai
A fő kiállítócsarnok bejárata mellett egy 1958-as Toyopet Crown köszönti a látogatókat. A gyártás első évében mindössze 287 darab került az Egyesült Államokba, ám a modellszéria amerikai jelenléte egészen 1971-ig tartott, amikor is 3934 darab Toyota Crown talált gazdára. A Japánban különösen nagy becsben tartott presztízsmodellt nem fogadták kitörő lelkesedéssel az észak-amerikai vásárlók – nem úgy a Corollát, amely immár negyven éve számít meghatározó jelentőségű típusnak. A tárlaton látható Celica ST egyike volt annak az 17 571 darab autónak, amit 1971-ben az USA-ban értékesítettek. Korábban egyetlen más Toyota típus sem örvendett ekkora népszerűségnek ezen a piacon.
Hamarosan az amerikai piac nagy szerelme, a pick-up is sorra került. Az 1964-ben bevezetett Stout modellből két év alatt négyezer példány talált gazdára; a kiállított példány 1967-ből származik. Alig egy évvel a Stout után lépett a piacra a Toyota Corona, az egyik első Toyota személyautó, amelyet behajóztak az Újvilágba. Mindössze 1.9 literes motorja kétszer olyan erős volt, mint a népszerű versenytársaké; nem csoda, hogy 1966-ban nagy piaci sikernek számító 14 764 darabot vásároltak belőle az amerikaiak.
Az amerikai gyártás gyökerei
A Torrance-i múzeumban azt a három autót is megtekinthetjük, amelyek elsőként gördültek le az amerikai Toyota üzemek gyártószalagjairól. A kaliforniai New United Motor Manufacturing Inc. első típusa a Corolla FX16 volt 1987-ben. Két évvel később, az újonnan felépült Toyota Motor Manufacturing Kentucky gyárban elkészült az első Camry LE személygépkocsi – a típus még ugyanebben az évben elérte a negyedmilliós darabszámot.
A harmadik gyár, a Toyota Motor Manufacturing Canada 1990-ben a Corolla LE szedánnal debütált. Az üzem kulcsszerepet játszott a Corolla globális elterjedésében: a gyár megnyitásának évében ünnepelték a típus 15 milliomodik példányát; a világ legnépszerűbb autója ma csaknem 45 millió darabnál tart.
A teljesítmények klasszikusai
A kaliforniai Toyota Múzeum a sportsikereknek is emléket állít – ehhez képest meglepő típus, egy második generációs Prius köszönti a vendégeket. Az autó 2004 augusztusában a Bonneville-i Nagy-sóstó kiszáradt medrében 210,36 km/h-s sebességet ért el, létrehozva a hybrid géposztályt a kultikus sebességi rekord történetében.
Több mint tíz évvel korábban, 1992-ben ugyanitt 382,94 km/h-val száguldott egy Toyota MR2, majd 2000-ben egy szélsőségesen átépített – összkerékhajtású, 500 lóerős – hetedik generációs Celicával állt itt rajthoz a márka. A gyűjtemény talán legérdekesebb darabja mégsem ez, hanem a TRD által tervezett IMSA GTU Celica, amely 1985-ben négy versenyen is diadalt aratott az IMSA GT bajnokságban. Még sikeresebb volt a harmadik szériás Toyota IMSA GTP Eagle, amely 27 futamból 21-et nyert meg.
Magára valamit is adó Toyota gyűjtemény nem létezhet 2000GT kupé nélkül. Kaliforniában három példányát is láthatjuk, például egyikét a mindössze két példányban gyártott, aranyszínű fényezésű kivitelnek, amelyet még 1967-ben a Tokiói Autószalonon állítottak ki, Twiggy társaságában. Az ikonikus szupermodellnek annyira megtetszett az autó, hogy a kiállítás után rögtön rendelt is magának egyet.
Nem kevésbé kultikus Toyota modell a Land Cruiser FJ40, amelynek itt kiállított példányát 1979-ben gyártották, és mindössze 5000 kilométert futott – alighanem ez a típus legjobb állapotban fennmaradt képviselője a bolygón. Az FJ40 nemcsak strapabíró, de fényűző modell is volt: olyan, akkoriban luxusnak számító extrákat kínált, mint a szervokormány vagy a fékrásegítés.
Autós múzeumok Európában
Habár Toyota múzeumot hiába keresnénk Európában, számos más márka elkényezteti az autózás rajongóit: Stuttgartban a Porsche és a Mercedes, Münchenben a BMW működtet múzeumot, a svédországi Göteborgban a Volvo kiállításában gyönyörködhetünk, Olaszországban Ferrari, Lamborghini és Alfa Romeo tárlatokat látogathatunk, a francia gyártók szintén egytől egyig rendelkeznek saját múzeummal. Közép-Európa egyetlen gyári múzeuma a csehországi Mlada Boleslávban, a Skoda székhelyén található. És egy kakukktojás a végére: a világ legnagyobb muzeális Rolls-Royce gyűjteménye nem Nagy-Britanniában, hanem az ausztriai Dornbirnben található.