• Egyéb

Toyota terep-lakóautóval járja a világot a természetfotós

Stefan Forster életét kétalapvetés határozza meg: soha nem retusálja a fényképeit, ésmindenhová Toyota Hilux alapokra épített, különleges expedíciósjárművével utazik.

Ha nem jók a fények, menj vissza másnap – ezt az elvet vallja Stefan Forster német természetfotós, aki megvet mindenféle utólagos képmanipulációt. „A világ önmagában szürreális színekkel és fényjátékokkal ajándékoz meg bennünket, teljesen etikátlannak érezném beavatkozni ezekbe. Képeimet a természet alkotja, nem én; az én szerepem csupán annyi, hogy megosszam a nagyközönséggel a világ szépségét, és felhívjam a figyelmet arra, milyen fontos megóvnunk ezeket a kincseket” – írta tavaly kiadott albumának előszavában a 32 éves fotográfus, aki azonban csak az utómunkálatok terén ragaszkodik a puritanizmushoz. A világon az elsők között ismerte fel a drónokban rejlő lehetőséget, és nagy teherbírású repülő szerkezeteivel az évek során fantasztikus képeket rögzített akár olyan időjárási viszonyok között is, amikor egy helikopter vagy repülőgép fel sem szállhatna.

Forster már kisgyerekként rajongott a természet, az utazás iránt, fotós pályafutását 17 éves korában egy véletlen indította útjára: vihart fényképezve sikerült rögzítenie egy gömbvillámot. A képet számos tudományos folyóirat leközölte, a befolyt jogdíjakból finanszírozta első izlandi expedícióját. A messzi szigetország varázsa azóta sem eresztette, újra és újra visszatért északra, ahonnan a rengeteg élmény és jobbnál jobb felvételek mellett még valamit hazahozott.

Mivel Forstert munkája a világ legeldugottabb zugaiba szólítja, olyan autóra volt szüksége, amivel bárhol és bármikor eljuthat úti céljához. Egy egyszerű terepjáró azonban nem felelt volna meg a feladatnak, olyan jármű kellett, ami szállásként, konyhaként és stúdióként is megállja a helyét. A kiindulási alapot volt a legkönnyebb kiválasztani: a Toyota Hilux nagyteljesítményű, 3.0 literes motorral szerelt változatából a német Hurter Offroad és az izlandi Arctic Trucks faragtak ellenállhatatlan terepjárót, a platón rögzített, minden kényelmi funkcióval felszerelt lakómodul pedig a Geocar alkotása.

A Hilux teljesítményét 225 lóerőre növelték, a fékeket feljavították, a teherbírást 3,5 tonnára emelték. A nyomtáv 30 centiméterrel nőtt. Az autó minden műszaki fődarabját, illetve kabinját teljesen leszigetelték, így a gázlómélység lenyűgöző 1,6 méter. Elöl-hátul zárható differenciálművet építettek be, az öt centivel megemelt karosszériát alulról teljesen leburkolták. Ivóvízből 110 litert, gázolajból 250 litert képes magával vinni a Hilux, ehhez képest a 2,6 tonnás menetkész tömeg nem is sok.

A másfél évnyi munkával megépített autó Forster izlandi útjain debütált, de azóta összes európai útján alaptáborként szolgált, 2021-ben pedig három hónapos expedícióra indul vele Mongóliába. Mivel gyakorlatilag a fél életét az autóban tölti, azt minden elképzelhető kényelmi extrával felszerelte. Nagyteljesítményű fűtő és légkondicionáló berendezést építtetett be (előbbit gázolajról, utóbbit LiFePo4 akkumulátorokról üzemelteti), az otthonosságot meleg vizes zuhany, gáztűzhely és hűtőszekrény teszi teljessé. Fekvőhelyből kettő kapott helyet a fülkében: egy franciágy és egy gyerekágy, hiszen útjain olykor a tanfolyamokat és fotós túrákat szervező családi vállalkozást vezető felesége, valamint négyéves kisfiuk is elkíséri őt.

Stefan Forster munkaeszközéről az alábbi videóból többet ismegtudhat:

Fotók: www.stefanforster.com

http://egyszermarlattamautot.hu/?s=Toyota+Hilux