Tudta, hogy a BMW egy apró pickupot készített egy görögországi Chrysler gyárban?

A Farmobil egyike annak az öt egyedi BMW járműnek, amelyek felkeltették a figyelmünket a BMW CCA motorkerékpár témájú kiállításán.

A közelmúltban, a dél-karolinai Spartanburgba, a BMW tesztfesztiváljára tett utunk során lehetőségünk nyílt néhány hihetetlenül érdekes autót vezetni. Ezzel egy időben a BMW bemutatta múzeumát és egy különleges Motorrad-kiállítást, amely a motoros kétkerekűek 100 évének emléket állít. Érdekesség, hogy a kiállított 53 járműből öt autó, és megvizsgáljuk, miért szereztek helyet egy elsősorban a kétkerekű utazásnak szentelt kiállításon.

Ahogy az várható volt, a szerepük mélyen abban gyökerezik, hogy miként járultak hozzá és formálták a BMW mesés sikertörténetét. Mindegyik autó különálló és kulcsfontosságú szerepet játszott, így a saját jogán is egyedivé tette őket. Ebben a funkcióban mindegyiket boncolgatjuk, a Farmobiltól, amelyet a Chrysler tulajdonában lévő görögországi üzemben építettek, a figyelemre méltó Formula Racerig.

1957 Isetta 300

A kiállításon szereplő legkorábbi autó ez, az Isetta 300 1957-ből. A BMW 1951-es autógyártásának újraindítása óta mindössze hat évvel távolított Isetta 300 egyértelmű változást jelentett a márkában. Már nem kizárólag a „csak prémium” stratégiájára összpontosítana.

Az Isetta lehetővé tette, hogy a BMW sokkal szélesebb közönséget érjen el, és ezt egy 297 köbcentis M241-es egyhengeres motorkerékpár motorral tette meg a motorháztető alatt. Ezt a motort korábban nagy sikerrel használták az R 25-ös motorkerékpárban, így a BMW biztos volt benne, hogy az Isettában is jól fog működni.

Pontosan ezt tette, és a cég több mint 160 000 példányt értékesített ezek között, az Isetta 300-as és az Isetta 250-es típusok között. Ez különösen egy korai fix ablakos verzió. A BMW szerint eredetileg mindössze 13 lóerőt (9,69 kW) teljesített, de így is képes volt akár 85 km/h-ra is. Ahogy a vad autóipari tapasztalatok múlnak, az ilyen típusú mikroautókban ez a fajta sebesség nagyjából olyan ütősnek hangzik, mint amilyen sebességgel megnő.

1958-as BMW 600

Azok a vásárlók, akik szerették az Isettát, de egy kicsit több helyre volt szükségük, a 600-ashoz fordulhattak. Természetesen újonnan körülbelül 30%-kal többe került, de több tartalommal is járt. Például volt egy hátsó ülése. Természetesen a lengő bejárati ajtóból odajutni kihívásnak bizonyulna, így van egy tolóajtó az oldalán.

Ezen kívül van egy félig húzókaros hátsó felfüggesztés. Nevezetesen, ugyanezt az általános felfüggesztés-beállítást a BMW ezt követően évtizedekig használta, egészen 2004-ig, amíg tovább nem tért a dizájntól. A 600-as egy nagyobb, 582 köbcentis boxer ikertestet is kapott, az M102-t. 19,5 LE (14,5 kW) volt, és ugyanaz az 53 mérföld/órás sebességhatár volt.

1964-es BMW 700 Cabriolet

A kiállításon szereplő többi autóhoz képest a 700 Cab számos okból kiemelkedik. Először is, semmiben sem hasonlít a 600-ra, annak ellenére, hogy egyetlen számjegy különbözteti meg. Ehelyett karcsú, sima és néhány szem számára szexi. A „dolgozó ember Porschéjának” nevezett 700 Cabriolet 697 köbcentis, mindössze 32 LE (23 kW) teljesítményű M111 boxermotorral és négyfokozatú kézi sebességváltóval rendelkezik.

Amikor 1959-ben debütált, a BMW pénzügyi nehézségekkel küzdött, és a 700-as nagy sikert aratott. Valójában annyira jó volt, hogy a részvényesek elutasították a BMW-nek a Daimler-Benznek történő eladási tervét. Igaz, ez a kis motorkerékpár-motorral hajtott autó szerepet játszott abban, hogy a BMW és a Benz különálló egységként maradjon meg. Ez egy szedán változatot is ösztönzött, amely csak tovább növelte a modell sikerét. A BMW összesen csaknem 190 000 darabot épített fel mindössze öt év alatt.

1965-ös BMW Farmobile

Amikor a legtöbben olyan autógyárakra gondolnak, amelyek mezőgazdasági berendezéseket is gyártottak, gyakran a Lamborghini, a Ford vagy a Porsche jut eszébe. Kiderült, hogy a BMW-nek is köze volt a mezőgazdasághoz, igaz, rövid ideig. Ez az 1965-ös Farmobil ennek bizonyítéka. Motivátorként egy 0,7 literes, kéthengeres, 32 LE-s boxermotort és egy négyfokozatú váltót használ. Léghűtéses motorként hihetetlenül robusztusnak és könnyen kezelhetőnek bizonyult.

A Kei autóméretű Farmobil mérete 3350 milliméter (131,9 hüvelyk) hosszú, 1595 milliméter (62,8 hüvelyk) széles és 1550 milliméter (61 hüvelyk) magas, tengelytávja 1760 milliméter (69,3 hüvelyk), vagyis kisebb a lábnyoma, mint az a a mai Fiat 500. A súlya is 584 kilogramm volt (1287 font).

A német Fahr traktorgyártó tervezte a Farmobilt. A gyártást 1962-ben kezdték meg a görögországi Thesszalonikiben, a FARCO nevű helyi gyártó tulajdonában, amely a Kontogouris testvérek tulajdonában volt. Egy évvel később a Chrysler átvette az üzemet, és átnevezte a céget Chrysler Hellas S.A.-nak, és folytatta a Farmobil gyártását, amíg az 1966-ban be nem fejeződött.

Meglepő módon ez az apró teherautó nem kapott tanúsítványt a görög piacra, ami ahhoz vezetett, hogy termelésének nagy részét a világ különböző országaiba szállították. Úgy gondolják, hogy valaha összesen mindössze 900 darabot gyártottak, és jelenleg csak kettő létezik az Egyesült Államokban.

Bár nem feltétlenül olyan szerves részét képezi a Motorrad sikerének, mint a többi autó, a Farmobil bebizonyította, hogy a BMW széles körben releváns a különböző járműszakmakban.

2002-es Formula BMW

A sorozat legextrémebb autójaként a Formula BMW rendelkezik a legnagyobb motorral is. Az autó hátulja alatt egy 1,2 literes soros négyhengeres található az 1997-es K 1200 RS-ből. Ebben a különleges összeállításban 140 LE-t ad le 9000-es fordulatszámon, és ezt az erőt a Hewland hatfokozatú szekvenciális sebességváltón keresztül juttatja el a hátsó kerekekhez. Ez ugyanaz az autó, amelyet a BMW használt ADAC versenysorozatához.

Abban az évben a jövő Forma-1-es hírnevének számító Nico Rosberg majdnem 100 ponttal többel nyerte meg a sorozatot, mint a második helyezett. A következő évben Sebastian Vettel a Formula BMW versenyautójával öt győzelemmel összesítésben a második helyet szerezné meg.

Egyetlen vállalat sem éli túl a 100 évet és két világháborút anélkül, hogy ez idő alatt ne lennének jelentős innovációk. Ez az öt autó azt a fajta kívülálló gondolkodást bizonyítja, amely a versenypiacon való életben maradáshoz szükséges. Ha Spartanburg környékén találja magát, ez a kiállítás 2024. január 24-ig látható.

carscoops

Íme a MotoGP™ új biztonsági autója, a BMW XM Label Red Safety Car