Tudta, hogy a Horch volt az Audi elődje?
Ha év végéig Stuttgart környékén járnak, ugorjanak el a fél órányira lévő Neckarsulmba, ahol az Audi Forum ad otthont „A Horch 125 éve” című kiállításnak.
A Horch, az 1930-as években piacvezető volt a luxuskategóriában. Nem volt magától értetődő, hogy az alapító, a Winningen an der Moselből származó August Horch, aki eredetileg kovácsnak tanult, az autóipar egyik úttörője lesz. Mégis, miután 1890-ben a szászországi Mittweida műszaki iskolájában mérnöki diplomát szerzett, a kíváncsi és technikailag ügyes Horch gyorsan kidolgozta elképzelését a tökéletes autóról.
August Horch karrierjét Carl Benznél kezdte Mannheimben, ahol három év alatt gépjármű gyártásvezető lett. Horch azonban úgy érezte, hogy hiányzik belőle a szabadság, amelyre szüksége volt ötletei kibontakoztatásához, ezért 125 évvel ezelőtt saját vállalkozásba kezdett, 1899. november 14-én a kölni Ehrenfeldben megalapította első cégét, az A. Horch & Cie. vállalatot.
Alig egy évvel a cég megalapítása után, 1900 decemberében August Horch bemutatta első autóját, a Horch No. 1-et két hengerrel és 4-5 lóerővel.
Nem sokkal később, 1904-ben Horch részvénytársasággá alakította át vállalatát. Hamarosan jöttek az első sikerek: megfelelő számú autót adtak el, és Horch az autósportba is belevágott, aminek köszönhetően a márka gyorsan híressé vált. 1909-ben azonban Horch és a felügyelőbizottság nem értett egyet a vállalat stratégiai irányát illetően, és Horch kénytelen volt távozni. Ő azonban nem volt hajlandó feladni, és még abban az évben új céget alapított régi cégének székhelye közelében. Jogilag a vállalat már nem használhatta a családi nevét – így született meg az „Audi”, ami a Horch latin fordítása.
Az Audi, DKW, Horch és Wanderer márkákat tömörítő Auto Union AG 1932-ben történt megalakulásakor Németország második legnagyobb autógyártó konszernjévé lépett elő. Az említett márkaneveket egyaránt megtartották, de az autók hűtőrácsán ott tündökölt a négykarikás embléma. A konszernen belül a négy márka más-más, speciális piaci szegmenshez kapcsolódott: DKW – motorkerékpárok és kisautók; Wanderer – középkategóriájú személyautók; Audi – a felső középkategória modelljei; Horch – a felsőkategória luxusautói. A fiatal vállalat ismertségének növelését célozva 1934-ben az autósport királykategóriájába, a Grand Prix futamok világába is belépett, s az elkövetkező évek során az Auto Union „Ezüstnyilai” számos győzelmet, bajnoki címet és világrekordot hódítottak el a nemzetközi versenypályákon.
Az 1930-as években a világgazdasági válság ellenére, a Horch márka meg tudta őrizni vezető pozícióját a luxusautók piacán. Akkoriban mindenki Horchot vezetett, aki csak számított: az író Thomas Manntól és a bokszlegenda Max Schmelingen át a színész Harry Pielig, hogy csak néhány nevet említsünk.
A második világháború kitörésével a vállalat kénytelen volt fegyvergyártásba kezdeni, a márka pedig a háború után megszűnt. A Horch név azonban nem tűnt el teljesen: Az Audi A8 L Horch 2022 óta különleges helyet foglal el az Audi modellpalettáján. Ez az Audi A8 luxusmodell kínai piacra készülő csúcsváltozata – és Neckarsulmban gyártják.
dasblog
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!