Tudta, hogy a Horch volt az Audi elődje?

Impression from the special exhibition by Audi Tradition: "The Grand Opera - 125 years of Horch" includes notable exhibits of the luxury automotive brand Horch, framed by famous beautiful opera houses. Available from June 10 to December 31, 2024, at the Audi Forum Neckarsulm.

Ha év végéig Stuttgart környékén járnak, ugorjanak el a fél órányira lévő Neckarsulmba, ahol az Audi Forum ad otthont „A Horch 125 éve” című kiállításnak.

A Horch, az 1930-as években piacvezető volt a luxuskategóriában. Nem volt magától értetődő, hogy az alapító, a Winningen an der Moselből származó August Horch, aki eredetileg kovácsnak tanult, az autóipar egyik úttörője lesz. Mégis, miután 1890-ben a szászországi Mittweida műszaki iskolájában mérnöki diplomát szerzett, a kíváncsi és technikailag ügyes Horch gyorsan kidolgozta elképzelését a tökéletes autóról.

August Horch karrierjét Carl Benznél kezdte Mannheimben, ahol három év alatt gépjármű gyártásvezető lett. Horch azonban úgy érezte, hogy hiányzik belőle a szabadság, amelyre szüksége volt ötletei kibontakoztatásához, ezért 125 évvel ezelőtt saját vállalkozásba kezdett, 1899. november 14-én a kölni Ehrenfeldben megalapította első cégét, az A. Horch & Cie. vállalatot.

Alig egy évvel a cég megalapítása után, 1900 decemberében August Horch bemutatta első autóját, a Horch No. 1-et két hengerrel és 4-5 lóerővel.

Nem sokkal később, 1904-ben Horch részvénytársasággá alakította át vállalatát. Hamarosan jöttek az első sikerek: megfelelő számú autót adtak el, és Horch az autósportba is belevágott, aminek köszönhetően a márka gyorsan híressé vált. 1909-ben azonban Horch és a felügyelőbizottság nem értett egyet a vállalat stratégiai irányát illetően, és Horch kénytelen volt távozni. Ő azonban nem volt hajlandó feladni, és még abban az évben új céget alapított régi cégének székhelye közelében. Jogilag a vállalat már nem használhatta a családi nevét – így született meg az „Audi”, ami a Horch latin fordítása.

Az Audi, DKW, Horch és Wanderer márkákat tömörítő Auto Union AG 1932-ben történt megalakulásakor Németország második legnagyobb autógyártó konszernjévé lépett elő. Az említett márkaneveket egyaránt megtartották, de az autók hűtőrácsán ott tündökölt a négykarikás embléma. A konszernen belül a négy márka más-más, speciális piaci szegmenshez kapcsolódott: DKW – motorkerékpárok és kisautók; Wanderer – középkategóriájú személyautók; Audi – a felső középkategória modelljei; Horch – a felsőkategória luxusautói. A fiatal vállalat ismertségének növelését célozva 1934-ben az autósport királykategóriájába, a Grand Prix futamok világába is belépett, s az elkövetkező évek során az Auto Union „Ezüstnyilai” számos győzelmet, bajnoki címet és világrekordot hódítottak el a nemzetközi versenypályákon.

Az 1930-as években a világgazdasági válság ellenére, a Horch márka meg tudta őrizni vezető pozícióját a luxusautók piacán. Akkoriban mindenki Horchot vezetett, aki csak számított: az író Thomas Manntól és a bokszlegenda Max Schmelingen át a színész Harry Pielig, hogy csak néhány nevet említsünk.

A második világháború kitörésével a vállalat kénytelen volt fegyvergyártásba kezdeni, a márka pedig a háború után megszűnt. A Horch név azonban nem tűnt el teljesen: Az Audi A8 L Horch 2022 óta különleges helyet foglal el az Audi modellpalettáján. Ez az Audi A8 luxusmodell kínai piacra készülő csúcsváltozata ­– és Neckarsulmban gyártják.

dasblog

Tudtad?