Tűzijáték a szuperspeciálon nyolcezer néző előtt

A három bajnokaspiráns, Łukasz Habaj, Chris Ingram és Alexey Lukyanuk is részt vett a 2019-es ERC sorozat bajnoki címéről döntő Rally Hungary ma délutáni sajtótájékoztatóján – majd pedig a legjobb magyarokkal együtt átgurultak a Nyíregyháza főterén felállított rajtdobogón és megcsillantották vezetési tudásukat a 8000 néző előtt megtartott rabócsiringi szuperspeciálon. 

Utóbbi volt természetesen a nap fénypontja, hiszen a párhuzamos pályán elképesztő show-t produkáltak a versenyzők – a leggyorsabb Alexey Lukyanuk volt, holtversenyben Vincze Ferenccel, aki tizedmásodpercre azonos időt autózott, mint a címvédő orosz. A nézők rettentően élvezték a show-t, abszolút nem zavarta őket sem a hideg, sem az évszakból adódó zord időjárás, a versenyzők pedig hálásak voltak a dugig tömött domboldalak miatt, és igyekeztek látványosan közlekedni. A végén a nemzetközi promóter is gratulált a látványos „bemelegítéshez”.

De menjünk sorban, lássuk először, hogy mi történt a sajtótájékoztatón!

Az Európa-bajnoki címvédő orosz Alexey Lukyanuk mindjárt szabadkozással kezdte a válaszadást arra a kérdésre, milyen volt az eddigi szezonja és mit vár a hétvégétől. „Őszinte választ vártok? Annyit elmondhatok, hogy az idei szezonunk egy kalap sz… volt, mindössze két problémamentes versenyt produkáltunk, ezért komolyan meglep, hogy még mindig az első háromban vagyunk, és maradt esélyünk a bajnoki címre” – mondta az orosz versenyző. Mert hiába volt 32 szakaszgyőzelme az idei szezonban, ami jelzi, milyen gyors, a végén mégis csak a pontok számítanak. 

A lengyel Lukasz Habajt mindenki a reggeli shakedown történéseiről faggatta, hiszen a lengyel rögtön a nap elején árokba csúszott, és órákon keresztül nem lehetett tudni, hogy tudja-e folytatni a küzdelmet vagy sem. „Épp most kaptuk az információt, hogy sikerült kihúzni az autót, és van rá esély, hogy megjavítják. Szóval, fiúk, rossz hírem van!” – nézett körbe nevetve a sajtótájékoztatón Habaj. „Persze az időkorlát fontos, mert ha holnap kezdenénk, addigra biztos kész lennénk vele. Egyébként semmi komoly nem történt, egyszerűen kicsúsztam. Talán túl sok kockázatot vállaltam, lassabban kellett volna mennem. Nagyon trükkösek a viszonyok, megkaptam az első figyelmeztetést. Ha folytatni tudom, megpróbálom nem elkövetni ugyanezt a hibát.” Nos, a szerelői áldozatos munkájának köszönhetően estére kiderült, hogy folytathatja: a rajtdobogón fülig érő szájjal gurult át. Még akkor is, ha a reggeli baleset azt jelenti, hogy a 17. helyen startolhat. 

A pontverseny jelenlegi éllovasától, Chris Ingramtől azt kérték elsőként, hogy mondja ki helyes kiejtéssel Nyíregyházát. Nem sikerült neki! Hogy az Európa-bajnoki címet begyűjti-e Nyíregyházán, vasárnap estére kiderül. „Nem érzem úgy, hogy jó szezon van mögöttem, meglep, hogy én vezetem a pontversenyt. Nehéz volt ez az év, és örülök, hogy az utolsó néhány versenyem ilyen jól sikerült. Igyekszem higgadt maradni és élvezni ezt a futamot. Fantasztikus verseny lesz, az biztos!” – mondta a brit, aki az ERC1 Junior bajnoki címéről egy hajszállal maradt le. Akkor bosszankodott, most viszont új lehetőség előtt áll. „Kit érdekel a junior bajnoki cím, ha megnyerhetem az abszolútot? – nevetett. – Ez a nagy cél, és ezért mindent meg is fogok tenni. Két olyan riválisom van, akikre éveken át felnéztem, de remélem, hogy a mi nevünk kerül a trófeára.” 

A sajtótájékoztató végén mindhárom versenyzőt megkérdezték, vajon mi lehet a nyerő taktika a hétvégén. Alexey Lukyanuk szerint nem lehet arra stratégiát kitalálni, hogyan együk meg a levest villával: „Óriási lutri az egész, bármi megtörténhet. Elrajtolunk, aztán meglátjuk, hogy alakul.” Chris Ingram is azt emelte ki, hogy erre a ralira nem lehet felkészülni: „Összpontosítani kell, kiegyensúlyozottnak maradni, amennyire csak lehet, nem szabad túlzottan erőltetni. Azt fogom csinálni, amit egész évben is tettem.” Lukasz Habaj taktikája a reggel történtek után érthető: „Szeretném túlélni, mármint befejezni. Nem figyeltem a ködre, elvonta a figyelmemet az eső. Az biztos, hogy ködben nem fogok gyorsan menni, de ki tudja. A lényeg, hogy ott legyek a végén.” 

A külföldi versenyzők után a magyarok következtek a sajtótájékoztatón, az Európa-bajnokság két állandó résztvevője, Herczig Norbert és ifj. Érdi Tibor, a tavalyi és az idei magyar bajnok, vagyis Hadik András és Vincze Ferenc, valamint a mezőny egyik női versenyzőjeként Vogel Adrienn. 

Abban mindannyian egyetértettek, hogy még ha van is tapasztalatuk a magyar pályákon, ez a verseny az időjárás tekintetében bizony még őket is próbára teszi majd. Herczig tíz éve ezeken a pályákon szerezte meg az első abszolút bajnoki címét, úgyhogy jó emlékei vannak, s szeretné gyarapítani őket az elkövetkező napokban. Elérhető számára az év végi ötödik hely, de inkább arra koncentrál, hogy ezen a versenyen, hazai közönség előtt megmutassa, mit tud. 

Az újdonsült magyar bajnok, Vincze Ferenc lett az ötödik a kvalifikáción. Ő azzal a céllal érkezett Nyíregyházára, hogy teher nélkül, felszabadultan autózzon, s talán egy kicsit többet kockáztasson, mint általában, a pályákat látva azonban úgy döntött, talán változtatnia kell ezen a hozzáállásán, s jobb lesz az óvatosság. 

A top tízben még ott volt a tavalyi magyar bajnok Hadik András, az Európa-bajnokság másik állandó magyar résztvevője, ifj. Érdi Tibor, valamint Turán Frigyes – ők a nyolcadik, kilencedik, tizedik rajthelyet választották az esti ceremónián szombatra, amikor valójában elkezdődik a küzdelem. 

Azt mindannyian leszögezték: már az első, bemelegítő napon kiderült, hogy a magyar nézők extra lelkesek, és nagyon jó érzés előttük versenyezni. 

S a hangulat az esti szuperspeciálon csak fokozódott. A gyönyörűen megvilágított pályán elképesztő show-t láthatott a közönség – már ezért érdemes volt jegyet váltani a versenyre – pedig a java még csak ezután következik. 

RALLY HUNGARY, EB-FUTAM, NYÍREGYHÁZA

Szuperspeciál: 1. Alekszej Lujkanjuk, Alekszer Arnautov (orosz, Citroën C3 R5) és Vincze Ferenc, Igor Bacigál (magyar, Škoda Fabia R5) 1:53.1, 3. Mares, Hlousek (cseh, Škoda Fabia R5 Evo) 0.2 másodperc hátárny, …6. Herczig Norbert, Ferencz Ramón (magyar, Volkswagen Polo R5) 1.5 mp h., …8. Klausz Kristóf, Csányi Botond (magyar, Ford Fiesta R5) 2.5 mp h.