Új autó, új kihívás
Az Opel Dakar Team fennállása során jó néhányszor szembenézett már a kihívással, amit egy új versenyautó építése jelent, és szerencsére mindig meg is felelt neki.
Így azután amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megváltoztatta a négykerékhajtású versenygépekre vonatkozó technikai szabályokat, Szalay Balázs és Bunkoczi László nyugodt szívvel döntött úgy, hogy csapatával új autó építésébe kezd a januári főverseny, a 40. Dakar-rali előtt.
Az Opel Crossland X hónapok óta készül a csapat halásztelki műhelyében, de még így is nagy hajrára lesz szükség ahhoz, hogy időben feltegyék a kocsit a Dél-Amerikába tartó kompra. A felkészülés azonban nem is lenne az igazi egy kis izgalom nélkül.
„Új autót építeni mindig nagyon stresszes, ugyanakkor muszáj lépést tartani az idővel és az új szabályokkal – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája, aki eddig 12 alkalommal állt rajthoz a Dakar-ralin. – Mindenki a régi autóból indul ki, ami nekünk egy nagyon jó alap volt, mert jól és megbízhatóan működött a hosszú távú sivatagi versenyeken. A Silk Way-ralin fogalmazódott meg bennem végképp, hogy talán megéri hozzányúlni a Mokkához és úgy átalakítani, hogy versenyképesebb legyen. Nem volt túl sok időnk rá, de ennél nagyobb feladatot is megoldott már a csapat.”
S hogy milyen változásokat hajtottak végre az autón?
Egyrészt megpróbálták tovább könnyíteni az apró módosításoknak köszönhetően (a sivatagban és úgy egyáltalán az autósportban minden egyes kiló számít), és dolgoznak azon, hogy a súlyelosztása még jobb legyen.
Mivel megnőtt a rugóút (ez volt a fő változtatás, hogy öt centivel hosszabb lehet a rugóút), az új autó valamivel szélesebb is lesz, mint az előző volt, és lejjebb kerül a súlypontja. Ezektől a változásoktól azt várják a versenyzők, hogy sokkal stabilabb lesz, mint eddig.
„Az elmúlt időszak szabályváltoztatásai a kétkerékhajtású autóknak kedveztek, amelyek ennek köszönhetően előre törtek, és az utóbbi időben legyőzhetetlenek voltak. Itt volt az ideje, hogy egy kicsit kiegyenlítődjenek az erőviszonyok. Ezen felbuzdulva döntöttünk mi is a változtatás mellett, hiszen ha a szabályok lehetővé teszik, hogy gyorsabb és stabilabb legyen az autónk, butaság lenne kihagyni a lehetőséget. A kocsink ezúttal nem csupán technikailag, hanem külsőre is változik, és bevallom, nagyon tetszik az új formája. Ami a hajrát illeti: egy versenyautón addig van munka, amíg van rá idő, úgyhogy mindig az utolsó pillanatban készül el. De természetesen indulás előtt még szeretnénk tesztelni. Ilyenkor minden erőforrást átcsoportosítunk az éppen aktuális feladatra, úgyhogy jelenleg is hét-nyolc ember dolgozik folyamatosan az Opel Crossland X-en.”