Új, elérhetőbb változattal bővült az akkumulátoros elektromos Lexus RZ választéka
Az elsőkerék-meghajtású RZ 300e nem csak jelentősen olcsóbb, de nagyobb hatótávot is kínál az összkerék-meghajtású RZ 450e-nél.
Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
A Toyota bZ4X testvérmodelljének tekinthető RZ-t először dupla motoros modellként mutatta be a Lexus 2023-ban, ami nem csoda, ugyanis a tekintélyes, 313 lóerős rendszerteljesítmény, a 435 Nm-es rendszernyomaték, valamint a tapadáscsökkenésre villámgyorsan reagáló Direct4 elektromos összkerékhajtás tökéletesen passzolt az elektromos luxus SUV karakteréhez. Most viszont a Lexus úgy döntött, hogy bevezet a piacra egy új, elsőkerék-hajtású modellt is, hogy még több vásárlót érjen el a zéró lokális kibocsátású típussal.
Ez az új változat könnyebb belépési lehetőséget teremt az RZ-termékcsaládba az alacsonyabb fogyasztói árának köszönhetően, de anélkül, hogy közben fel kellene áldozni a Lexus első dedikált akkumulátoros elektromos járművének meghatározó tulajdonságait. Az RZ 300e vásárlói a míves kidolgozású belső térben ugyanarra a kézműves kivitelezési minőségre és a részletekre fordított kiemelt figyelemre (Omotenashi) számíthatnak, mint egy RZ 450e-ben, ráadásul a vezető két hajtott kerékkel is élvezheti a Lexusokra jellemző, gondosan finomhangolt vezetési élményt (Lexus Driving Signature), amely magabiztosságot, kényelmet és tökéletes irányítást biztosít.
Az RZ 300e akkumulátoros elektromos hajtáslánca ugyanaz maradt, mint az RZ 450e-é, kivéve, hogy a hátsó tengelyt hajtó 109 lóerős villanymotor (rear e-Axle) és a hozzá tartozó inverter kimaradt a csomagból, ami csökkentette a kocsi tömegét és súrlódási veszteségeit, de növelte a hatótávolságát. Most a hivatalos WLTP kombinált ciklusban mért hatótávolság a legkisebb, 18 colos kerekekkel akár 480 km is lehet, ami a 20 colos kerekekkel 419 km-re csökken. Az 53 százalékkal erősebb RZ 450e változat esetében a maximális hatótávolság 8,3 százalékkal kisebb (440 km) a 18 colos, és 4,7 százalékkal (395 km) a 20 colos kerekekkel.
Bár érezhetően gyengébb a testvérmodellnél, 204 lóerejével és bármikor rendelkezésre álló 266 Nm nyomatékával a Lexus RZ 300e még mindig igen dinamikusnak mondható, hiszen mindössze 8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra. Ugyan a 313 lóerős, 435 Nm nyomatékú, összkerékhajtású RZ 450e-nek ehhez 5,3 másodperc is elég, de a végsebessége ugyanúgy 160 km/h.
Az RZ 300e az RZ 450e-hez hasonlóan egy 96 cellából álló lítium-ion akkumulátort használ, amelynek kapacitása 71,4 kWh. Teljes egészében az utastér alatt helyezkedik el az akkumulátor, és a platform szerves részét képezi. Elhelyezkedése hozzájárul az autó alacsony súlypontjához és nagy szerkezeti merevségéhez. Az akkumulátor tartóssága kulcsfontosságú szempont volt az RZ fejlesztése során, különösen az, hogy milyen teljesítményszintre lehet majd számítani 10 évnyi vezetés után. A Lexus ígérete egyedülálló a piacon: a cég állítása szerint az RZ akkumulátora az említett időtartamon belül is megtartja majd kapacitásának több mint 90 százalékát, köszönhetően a japán prémiumgyártó akkumulátorkezelési technológiák terén szerzett jelentős tapasztalatának.
Európában az új, elsőkerék-meghajtású Lexus RZ modellek kiszállításai az ügyfelekhez várhatóan már júniusban kezdődnek. Magyarországon az Elegance felszereltségű belépő változat 25 090 000 forintba kerül, 2,5 millió forinttal kevesebbe, mint az ugyanilyen felszereltségű RZ 450e (az árkülönbség minden felszereltség esetén állandó). Érdekesség, hogy a testvérmodellnek számító Toyota bZ4X esetében jóval kisebb (1,1 millió forint) az árdifferencia azonos felszereltség esetén a front- illetve az összkerék-meghajtású változatok között, ráadásul az elsőkerekes bZ4X-nek létezik egy szerényebb, az AWD-hez nem elérhető (Comfort) felszereltségi szintje is, amellyel rendelve az elektromos szabadidő-autó még kedvezőbb áron, már 17,49 millió forinttól elérhető a vásárlóknak.
Fotók: Lexus