Új félvezetőgyárba szállt be a Toyota érdekeltségébe tartozó Denso, hogy enyhítse a globális chiphiányt
A részben a Toyota tulajdonában lévő japán autóipari beszállító bejelentette, hogy jelentős összeget fektet be abba a vegyesvállalatba, amely már idén elkezdi egy új chipgyár építését Japánban.
A Denso Corporation kedden közölte, hogy 350 millió dollárt fektet be a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) és a Sony Semiconductor Solutions Corporation (SSS) vegyesvállalatába, a Japan Advanced Semiconductor Manufacturing-be (JASM), amely hamarosan felépíti és üzemelteti a Japán délnyugati részére, Kumamoto prefektúrába tervezett új chipgyárát.
A világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító, 200 gyártóüzemmel és 168 ezer munkavállalóval rendelkező, 25 százalékban a Toyota tulajdonában lévő Denso ezzel a befektetéssel több mint 10 százalékos részesedést szerzett a TSMC többségi tulajdonában lévő JASM-ban. A vegyesvállalat még az idén elkezdi az új gyár építését, a termelés pedig 2024 végén kezdődhet meg.
A hírrel együtt azt is bejelentették, hogy a piaci kereslet kielégítése érdekében a TSMC az új gyár kompetenciáját a 12/16 nanométeres FinFET chiptechnológiával is kibővíti a korábbi 22/28 nanométeresen felül, emellett a 300 mm-es elektronikai lapkák (waferek) havi gyártási kapacitását 55 ezerre növeli. A további kapacitással a kumamotói gyár teljes beruházási költsége a Denso becslése szerint körülbelül 8,6 milliárd dollárt (2,7 billió forint) tesz majd ki, aminek egy jelentős részét a japán kormány állja. Az üzem várhatóan mintegy 1700 közvetlen munkahelyet teremt majd magasan képzett mérnökök számára.
„A TSMC nagyon örül, hogy üdvözölheti a Denso részvételét a JASM-ben, hogy közösen új innovációkat hozzanak létre a jövő közlekedésében” – mondta dr. CC Wei, a TSMC vezérigazgatója. „A JASM nem csupán egy lehetőség a TSMC számára, hogy támogassa a speciális technológiák iránti, egyre növekvő piaci keresletet, hanem lehetővé teszi számunkra, hogy kihasználjuk Japán elsőrangú tehetségét a félvezető-fejlesztésében, és hogy hozzájáruljunk a globális félvezető-ökoszisztéma növekedéséhez”– tette hozzá.
„Miközben a félvezetők iránti globális kereslet várhatóan növekedni fog, a JASM-től azt várjuk, hogy hozzájáruljon a logikai lapkák stabil kínálatának biztosításához, nem csak számunkra, hanem az egész iparág számára is” – mondta Simizu Terusi, a Sony Semiconductor Solutions Corporation elnök-vezérigazgatója. „Nagyon örülünk, hogy a Denso lett az új tagunk, és alig várjuk, hogy együttműködhessünk velük a JASM elindításában”– tette hozzá.
„A félvezetők egyre fontosabbá válnak az autóiparban, ahogy a mobilitási technológiák fejlődnek, beleértve az automatizált vezetést és az elektromosítást” – mondta Arima Koji, a Denso Corporation elnök-vezérigazgatója. „Ezzel a partnerséggel hozzájárulunk a félvezetők stabil közép- és hosszú távú ellátásához, és ezáltal az autóiparhoz is”– tette hozzá.
Szerdán a hír hatására a Toyota és Denso részvényárai egyaránt emelkedtek a Tokiói Értéktőzsdén: előbbi 2 százalékot, utóbbi 3,2 százalékot, ami mindkettőnél a legnagyobb növekedésnek számít egy héten belül.
A koronavírus-járvány óta a félvezetők és egyéb kulcsfontosságú alkatrészek globális hiánya jelentősen korlátozza az autógyártókat a termelésben, ami miatt hosszú várólisták alakultak ki egyes modellekre. A Fitch Solutions legutóbbi jelentése szerint a fennakadások 2022 végéig világszerte hatással lesznek a járműgyártásra, 2023-tól azonban enyhülhet a chiphiány, és fellendülés következhet a darabszámok tekintetében.
A Denso február elején csökkentette a márciusig tartó pénzügyi évre vonatkozó üzemi eredmény-előrejelzését arra hivatkozva, hogy az autógyártás visszaesése miatt kevesebb árbevétele keletkezett. A legutóbbi, 2021 márciusában zárult pénzügyi évben a Denso árbevétele elérte a 44,6 milliárd dollárt (14 billió forint), az üzemi eredménye pedig az 1,4 milliárd dollárt (439 milliárd forint).
Fotók: Bloomberg, The Japan Times