Új Fiat 500X
A jövő autója megújult motorpalettával és technológiákkal
A Fiat olasz crossover modellje vadonatúj megjelenéssel, technológiával és motorokkal lép színre.
Megújult design: Full LED fényszórók és prémium beltér az 500-as család vonalaival.
Az új generációs három- és négyhengeres benzines turbómotorok akár 20 százalékkal takarékosabbak a korábbi erőforrásoknál, és akár 20 százalékkal csendesebbek, mint a hasonló teljesítményű turbódízelek.
Minden kivitelen alapfelszereltség a táblafelismerő rendszer, az intelligens tempomat és a sávelhagyást megelőző rendszer, amelyek a biztonságos vezetést támogatják.
A legmodernebb online kapcsolódási lehetőséget kínálja a Uconnect 7’’ HD LIVE érintőképernyős rendszer, amely az Apple CarPlay és Android Auto kompatibilitása révén lehetőséget nyújt az okostelefon rádióképernyőn keresztül történő használatára.
Vadonatúj választék: kétféle megjelenés, három felszereltségi szint (Urban, City Cross és Cross).
A kultikus „Vissza a jövőbe” mozifilm által ihletett, az új 500X modellt eredeti, szórakoztató formában bemutató, két és fél perces rövidfilm megtekinthető az alábbiakban.
Az olasz crossover, a Fiat 500X kívül és belül is teljesen megújult.
Felejthetetlen megjelenéssel és a legmodernebb technológiával csábítja a inamikusan növő szegmens ügyfeleit; Európában 2016 óta folyamatosan az öt legkeresettebb modell között tartják számon.
Az új 500X külsejét újragondolták; LED-es nappali menetfényt és Full LED fényszórókat kapott, továbbá utastere is felfrissült, hangsúlyozva az 500-as család stílusjegyeit, megfűszerezve azokat funkcionalitással és kényelemmel.
Ráadásul a Fiat modelljei közül elsőként kínálja a vadonatúj három- és négyhengeres motorokból álló erőforráscsaládot, amelyek kiemelkedő vezetési élményt garantálnak, emellett akár 20 százalékkal takarékosabbak a korábbi benzinmotoroknál, és 20 százalékkal csendesebbek más turbódízel társaikhoz képest. A vezetési élmény ugyanolyan kellemes, kényelmes és biztonságos, mint eddig, köszönhetően a minden kivitelnél alapfelszereltségként kínált új vezetéstámogató rendszereknek. A táblafelismerő és az intelligens tempomat segítenek a vezetőnek betartani a sebességhatárokat. A rendszer egyetlen gombnyomásra az út menti
jelzőtáblákon látható értékre módosítja a jármű sebességét, míg a szintén felár nélküli sávelhagyásra figyelmeztető funkció magasabb sebességnél segíti a közlekedést.
Az új 500X bevezetésére a Fiat egy bájos rövidfilmet készített. A két és fél perces alkotást a „Vissza a jövőbe” kultuszfilm ihlette, tovább fokozva a márka és a film világa közötti kapcsolatot, amely tavaly az 500-as hatvanadik születésnapjára, az Oscar-díjas Adrian Brody szereplésével készült „Találkozunk a jövőben!” bemutatásával bővült.
Az új film egy izgalmas időutazást mutat be, amelyben egy fiatal pár a hatvanas években egy Fiat 600 fedélzetén indul útnak, majd hirtelen a jelenben, az új Fiat 500X volánja mögött találják magukat. A rövidfilm végén Christopher Lloyd amerikai színész is megjelenik; egy rendőrt alakít, aki sokat mondó kacsintással díjazza az időutazást.
A *Vissza a jövőbe a Universal Studios és a U-Drive vegyes vállalatának szerzői jog védelme alá eső, bejegyzett védjegye. Jogtulajdonos: Universal Studios. Minden jog fenntartva.
Megújult dizájn, markáns személyiség és funkcionalitás hamisítatlan 500-as stílusban.
A legkiválóbb Fiat dizájn egyedi stílusjegyeit magán hordozó új 500X most még modernebb, még praktikusabb, funkcióival pedig garantálja a biztonságos és problémamentes utazást az 500-as család jellegzetes stílusában.
Az új Full LED fényszórók a legizgalmasabb designelemek közé tartoznak.
Alapfelszereltség az új LED-es nappali menetfény és a szintén LED hátsó fényszóró; ezek az eddiginél vagányabb megjelenést kölcsönöznek, és összhangban állnak az 500-as modellcsalád többi tagjának stíluselemeivel.
A Magneti Marelli céggel közösen készített Full LED fényszórók pedig nemcsak stílusosak, hanem az eddiginél is erősebb megvilágítást nyújtanak: fényerejük 20 százalékkal meghaladja a Xenon-okét. Ezzel számottevően
javulnak a látási viszonyok, a hagyományos halogén fényforrásokhoz képest haramadannyi energiát felhasználva.
Végül, de nem utolsósorban a technológia kíméli a szemet, mivel a nappali fényhez hasonló megvilágítást tesz lehetővé, és szélesebb látómezőt fed le: használatukkal 90 km/óra sebességnél akár 4 másodperccel – azaz 100 méterrel – korábban észlelhetők az akadályok, mint egy hagyományos halogén fényszóró esetén.
A fényszórót keretező LED-es nappali fény adja meg az autó igazi karakterét.
Mind az Urban, mind a Cross design új lökhárítókat kapott, ezáltal mostantól élesebben elkülönülnek egymástól. Az Urbannal minden eddiginél könnyedebb a közlekedés a városban, köszönhetően a kompakt méreteknek és a magas üléspozíciónak, míg az akár összkerékhajtással is kérhető Cross változat szabadidős programokra termett. A kívül kompakt modell tágas belterét hamisítatlan olasz, szépen megmunkált prémium anyagok és praktikus tárolórekeszek jellemzik.
A műszerfal könnyebben leolvasható egységekkel, a korány ergonómikusabb fogással csábít.
Kétoldalt két analóg kijelző, a sebesség- és fordulatszámmérőkkel, míg a középső, 3,5” TFT kijelző egyszerű, jól értelmezhető formában tárja a vezető elé az információkat.
Új generációs benzinmotorok biztosítják a kategória élvonalába tartozó teljesítményt
Az új 500X az első Fiat modell, amely megkapja a legjobb turbódízel erőforrások menetdinamikáját és örömteli használatát biztosító, de azoknál 20 százalékkal csendesebb, innovatív új Firefly turbómotor-család tagjait, amelyek ugyanakkor 20 százalékkal takarékosabbak a korábbi benzinmotoroknál.
Az új emissziós normákat teljesítő, részecskeszűrővel (GPF) felszerelt Firefly turbómotorok 75 ezer órányi virtuális tesztelés, 60 ezer órányi laboratóriumi vizsgálat, valamint a világ közútjain megtett 5 millió tesztkilométer során bizonyították tartósságukat és megbízhatóságukat.
A 0,33 literes hengerekből álló, moduláris szerkezetre épülő új, benzines turbómotorok között megtalálható a 120 lóerős, 190 Nm maximális forgatónyomatékú, egyliteres, háromhengeres egység hatfokozatú kézi sebességváltóval és elsőkerék-hajtással, valamint a négyhengeres, 1,3 literes motor 150 lóerővel és 270 Nm forgatónyomatékkal, elsőkerék-hajtással és hatfokozatú DCT duplakuplungos sebességváltóval.
A motorok felépítése szavatolja a kiváló hatásfokot, a modularitást, a nagymértékben egységesített alkatrészeket és gyártási folyamatot, a rugalmasságot, valamint a későbbi továbbfejlesztések előre megteremtett lehetőségét.
Az új motorok teljes egészében alumínium ötvözetből készültek. Ez teszi őket kiemelkedően könnyűvé (a háromhengeres erőforrás mindössze 93 kilogrammot nyom), míg a Teksiddel közösen kifejlesztett, nagy nyomáson öntött alumínium blokk a tömeg és a szerkezeti teljesítmény legjobb kombinációját nyújtja.
A motorcsaládban alkalmazott, számos innovatív műszaki jellemző hozzájárul a fokozott teljesítményhez és a maximális menetkomforthoz: ilyenek a volumetrikus hatásfokot maximalizáló közvetlen üzemanyagbefecskendezés, vagy az elektromosan működtetett megkerülő szeleppel szerelt, csekély tehetetlenségű turbófeltöltő, ami a szívócsőben elhelyezett, vízhűtésű feltöltő modullal együtt gyorsabb gázreakciót és rendkívül dinamikus gyorsítóképességet biztosít.
Az új turbómotorok másik innovatív jellemzője a harmadik generációs, exkluzív MultiAir technológia (MultiAir III) alkalmazása, ami a szívóoldali szelepvezérlés és- emelés folyamatos módosításával még tökéletesebb égési hatásfokot ér el: a szívó- és kipufogó oldali szelephimbák egyedi profilja révén a szívószelepek előrehozott nyitásával visszavezethető a kipufogógáz az égéstérbe, ami csekély terhelésen takarékosabb üzemet eredményez.
Ha nagyobb teljesítményre van szükség, a MultiAir III technológia a szelepzárás késleltetésével csökkenti a tényleges sűrítési viszonyt, szabályozza a kopogást, és a legnagyobb terhelésnél is számottevően javítja az üzemanyag-fogyasztást.
Végül, de nem utolsósorban az új 500X benzinmotor-családjában megtalálható a megbízható 110 lóerős 1.6 ETorq erőforrás (ötkozatú kézi sebességváltóval és elsőkerék-hajtással), amely mostantól teljesíti az Euro 6/D-TEMP károsanyag-kibocsátási előírást.
A három start-stop technológiával szerelt MultiJet II turbódízel erőforrást is átdolgozták hogy megfeleljenek az Euro 6/D-TEMP emissziós előírásoknak.
Az FCA által kifejlesztett és szabadalmaztatott MultiJet II technológiával felszerelt, három turbódízel erőforrást SCR technológia alkalmazásával készítették fel az Euro 6/D-TEMP norma teljesítésére.
A dízelmotorok három lökettérfogattal: 1,3, 1,6 és 2,0 literrel érhetők el. A 95 lóerős 1.3 MultiJet II erőforrás kézi váltóval és elsőkerék-hajtással kombinálható; a 120 lóerős 1.6 MultiJet II turbódízel motorhoz hatfokozatú kézi vagy DCT duplakuplungos sebességváltó, valamint elsőkerék-hajtás társítható, míg a 150 lóerős 2.0 MultiJet II blokk esetében alapfelszerelés a kilencfokozatú automata sebességváltó és az összkerékhajtás. A fokozott takarékosság érdekében az összes dízelmotor megkapta azt az új rendszert, amely egyetlen egységben tömöríti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását mérséklő, AdBlue* befecskendezéses SCR technológiát, illetve a koromrészecskéket felfogó, azok kibocsátását mérséklő dízel részecskeszűrőt (DPF). Ez azt jelenti, hogy az új 500X dízelmotorjai a piacon jelenlegi kapható dízelmotorok által elérhető legmagasabb szintű környezeti teljesítményt nyújtják, változatlan teljesítmény mellett. A MultiJet II motorcsalád kiválóságát igazolják a nyomaték- és teljesítménygörbék; a motorokra ebben a legújabb konfigurációban is jellemző maradt a kis fordulatszámon mutatkozó, optimális nyomatékkifejtés. Az 1,3 literes MultiJet II erőforrás maximális teljesítménye 95 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka nem kisebb mint 200 Nm már 1500/perc fordulatszámon.
Az 1,6 literes MultiJet II motor 120 lóerőre és 320 Nm maximális forgatónyomatékra képes 1750/percnél; míg a 2.0 MultiJet II 150 lóerőt és lenyűgöző 350 Nm-t ad le (utóbbit 1500/perc fordulatszámon.)
- Az AdBlue® 32,5% nagy tisztaságú ureát, valamint 67,5% desztillált vizet tartalmaz.
A létező leginnovatívabb vezetéstámogató rendszerek szavatolják a biztonságot
Stílusos megjelenésén, gazdag tartalmán és kimagasló belterén túl az új 500X az ügyfelek biztonsággal szemben támasztott igényeit is kielégíti, a szegmens csúcsára jellemző rendszereivel.
Minden kivitelen alapfelszereltségként mutatkozik be a táblafeismerő, amely észleli a jelzőtáblákat, és képes hozzáigazítani az autó sebességét azok korlátozásaihoz. Szintén alapfelszereltség a a sávtartó automatika, míg az opciós tételek között megtalálható a holttér-figyelő, és az adaptív tempomat (ACC) – amely a jármű sebességét a forgalom ritmusához igazítja, betartva a beállított követési távolságot az elöl haladó gépkocsik mögött – valamint az ütközésmegelőző rendszer.
Az új táblafelismerő rendszer (Traffic Sign Recognition) a szélvédő belső felén elhelyezett kamera segítségével észleli az út mellett elhelyezett sebességkorlátozó jelzőtáblákat. Az így leolvasott adatok valós időben megjelennek a műszerfali kijelzőn, figyelmeztetve a vezetőt az aktuális korlátozásra.
Intelligens sebességtartó automatika: a funkció egyetlen gombnyomásra az aktuális sebességkorlátozáshoz igazítja a jármű menetsebességét. Ehhez a jelzőtábla-felismerő rendszer azonosítja az érvényés sebességhatárt, míg az innovatív rendszer a megadott értékre mérsékli a jármű sebességét, ezzel fokozva a menetbiztonságot. A technológia ilyenformán nélkülözhetetlen útitárs.
A sávelhagyást megelőző rendszer (Lane Assist) kamera segítségével határozza meg a járműnek az útfelfestésekhez viszonyított helyzetét. Amennyiben a jármű anélkül lép ki a sávból, hogy a vezető előtte aktiválta volna az irányjelzőt, a rendszer a műszerfalon felvillanó riasztással figyelmezteti a vezetőt, valamint a szervokormányra gyakorolt extra kormányzási nyomatékkal ellensúlyozza a nem kívánatos irányváltást. A sávváltás-támogatás funkció 60 és 180 km/óra sebesség között aktív, amennyiben a vezető bekapcsolja azt.
Adaptív tempomat (Safety Distance Manager) automatikusan mérsékli a beállított sebességet, amennyiben a jármű megközelít egy, vele azonos sávban haladó gépkocsit, vagy ha egy másik jármű besorol elé. Az autó visszatér az előre beállított sebességre, amint az elöl haladó gépkocsi gyorsít, vagy elhagyja a sávot. Emellett a rendszer képes tartani az előre beállított követési távolságot. A rendszer 30 km/óra sebességtől aktív.
Az új 500X-hez megrendelhető ütközésmegelőző képes észlelni a jármű útjába kerülő akadályokat, és automatikusan fékezi, amennyiben a vezető nem tesz semmit az ütközés elkerülésére. A féktámogatási rendszer három funkcióból áll: automatikus vészfékrendszerből, fékelőkészítésből, valamint vészfékrásegítésből. Az első – amellett, hogy tiszteletben tartja a vezető szándékát, és meghagyja neki a jármű teljes körű irányítását – automatikusan vészfékezést hajt végre, miután gondosan kiértékelte az akadályok helyzetét és sebességét, a jármű sebességét, az oldalirányú gyorsulást, a kormányszöget, valamint a gázpedálra kifejtett erőt (illetve annak bármilyen mértékű változását.) A fékelőkészítő rendszer előre megnöveli a fékrendszerben a nyomást, így amikor az autonóm vészfékrendszer vagy a vezető fékezni kezd, gyorsabban reagál a fékrendszer. Végezetül a vészfékrásegítés felismeri a vészhelyzeteket, és szükség esetén a fékpedál reakciót módosítva még gyorsabb fékerő-kifejtést biztosít.
Az automatikus távolsági fényszóró-vezérlés a környezeti fényviszonyok függvényében vált át tompított fényszóróra, illetve kapcsolja vissza a reflektort.
A holttérfigyelő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszerek radar segítségével támogatják a vezetőt sávváltás és előzés közben, illetve ha a látómezőből kieső gépkocsik kezdik meg a Fiat 500X előzését. A holttérfigyelő rendszer a külső visszapillantó tükörben felvillanó ikonnal, valamint hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha jármű halad a holtterében. Ha parkolóhelyről tolat ki, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer figyelmezteti a vezetőt, amennyiben bármely oldalról közeledő járművet észlel.
Az eső- és szürkület-érzékelő rendszer a belső visszapillantó tükör mögött elhelyezett infravörös érzékelő segítségével észleli a szélvédőre hulló csapadékot. Eső észlelésekor a rendszer automatikusan bekapcsolja az
ablaktörlőt. Amennyiben a külső fényviszonyok lecsökkennek, a szürkületi érzékelő automatikusan felkapcsolja a világítást, ezzel javítva a látási viszonyokat és a közlekedés biztonságát.
Az Uconnect rendszer a felszereltségi szinttől függően standard vagy opciós tolatókamera segítségével széles látószögű képen jeleníti meg a jármű mögötti területet, így a vezető könnyen és biztonságosan tolathat. A rendszer dinamikus segédvonalakkal irányítja a vezetőt, megkönnyítve a szűk helyeken történő manőverezést.
Amint a vezető megközelíti a járművet, és meghúzza a kilincset, a kulcs nélküli nyitás és indítás rendszer vezérlő egysége ellenőrzi, hogy a közelben található-e a rendszer jeladója, és amennyiben észleli a kulcs által kibocsátott, kódolt jeleket, oldja az ajtózárat. A vezetőnek nincs más dolga, mint helyet foglalni a volán mögött, és a műszerfalon elhelyezett gombot megnyomva beindítani a motort. A rendszer rendkívül kényelmes használatot tesz lehetővé, különösen, ha a vezető mindkét keze tele van, kulcsa pedig a zsebében vagy táskájában lapul.
Az automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör tompítja a hátulról érkező jármű fényszórójának erejét, megakadályozva, hogy az elvakítsa a vezetőt.
Ultramodern online kapcsolatot biztosít a 7’’érintőképernyővel szerelt Uconnect HD LIVE rendszer, amelyet Apple CarPlay integrációval és Android Auto™ kompatibilitással vértezték fel.
A Fiat 500-as család minden tagján elérhető a telefontükrözés funkció, Apple CarPlay integrációval és Android Auto kompatibilitással felruházott Uconnect 7’’ HD LIVE érintőképernyős rendszerrel. Az új generációs UconnectTM rendszer, az UconnectTM 7″HD LIVE nagyfelbontású érintőképernyőt, Bluetooth kihangosítót, zenei streaming és szövegfelismerő funkciókat, hangfelismerést, USB bemenetet (iPod integrációval), valamint a kormányon elhelyezett kezelőszerveket kínál alapáron. Opcióként rendelhető tolatókamera, valamint az új TomTom 3D integrált navigációs rendszer.
Ezen túlmenően az ügyfelek online kapcsolatot létesíthetnek a UconnectTM LIVE szolgáltatáson keresztül. Az ingyenes Uconnect LIVE alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból letöltve teljes egészében kihasználhatják annak funkcióit a Deezer és a TuneIn zenei streaming szolgáltatástól kezdve a Reuters hírein át a TomTom LIVE online navigációig, miközben a Facebook, Check-in és Twitter profiljaikkal barátaikkal is tarthatják a kapcsolatot.
Végezetül az eco:Drive és my:Car funkciók révén az ügyfelek minden útjuk során hasznos tanácsokat kaphatnak, ezzel csökkentve a jármű üzemanyag-fogyasztását és fenntartási költségeit. Apple CarPlay és Android AutoTM funkciók: az UconnectTM rendszer legkülönlegesebb jellemzője az iPhone vezetés közbeni használatára intelligens és biztonságos megoldást kínáló Apple CarPlay, illetve a Google összes funkcióját kínáló Android AutoTM* beépítése.
Az Apple CarPlay révén a vezető a forgalmi helyzetre optimalizált útbaigazításban részesülhet, hívásokat kezdeményezhet és fogadhat, hozzáférhet szöveges üzeneteihez vagy zenét hallgathat, mégpedig úgy, hogy közben mindvégig a vezetésre koncentrálhat. Nincs más dolga, mint csatlakoztatni iPhone-ját, és már indulhat is.
Az Apple CarPlay az iPhone-ra telepített más alkalmazásokkal is kompatibilis, így kedvenc zenelejátszó, üzenetközvetítő és hangfelismerő alkalmazásaival. A CarPlay támogatja a Siri hangvezérlést, azt kifejezetten autóvezetés közbeni használatra optimalizálták.
A rendszer az Android Auto™-val is kompatibilis, így a felhasználó menet közben is folyamatosan élvezheti az Android élményét: a rendszer a jármű központi kijelzőjére „vetíti ki” a telefon alkalmazásait és szolgáltatásait, lehetővé téve az információk kényelmes és biztonságos elérhetőségét menet közben.
A vezető a Google Maps™ vagy a Waze alkalmazás segítségével juthat útba igazításhoz, valamint könnyedén hozzáférhet a telefonján tárolt zenéhez, multimédiás tartalmakhoz, vagy kedvenc üzenetküldő alkalmazásaihoz.
Mivel a rendszer biztosítja a készülékek egyszerű, haladéktalan kezelhetőségét, a vezető menet közben is ugyanazt a megszokott operációs rendszert használhatja, ami a folytonos csatlakoztatás és a biztonságos vezetés garanciája, ezen túl kedvezőbb ergonómiát és általában minőségibb utazási élményt biztosít.
Amikor Android rendszerű okostelefon csatlakozik a járműhöz vagy annak kompatibilis audiorendszeréhez, a fedélzeti kijelzőn megjelenik az Android Auto alkalmazás. Az Android Auto kompatibilitásról részletesen tájékozódhat a support.google.com/androidauto címen.
Az Android Auto, a Google Play és a Google Maps a Google LLC. bejegyzett védjegyei.
Az Apple CarPlay az Apple Inc. bejegyzett védjegye. *az Android Auto elérhetősége országonként eltér!
Minden mobilitási igényt kielégítő, teljes modellkínálat
Az 500X megújult modellkínálata három kivitelből áll a legfontosabb EMEA térségekben: ezek az új 500X Urban, a Fiat modell nagyvárosi kiadása; az új 500X City Cross, amely kiszabadítja gazdáját a mindennapi forgalom béklyójából, és az új 500X Cross, a modell csúcskivitele, amely akár havon vagy földúton is izgalmas kalandokra csábít.
A kínálat hat motorból, kétféle hajtásképletből (első- vagy összkerékhajtás) és négyféle erőátviteli rendszerből (ötfokozatú kézi, hatfokozatú kézi, hatfokozatú DTC vagy kilencfokozatú automata sebességváltó) áll.
Az ügyfelek számos különböző színárnyalat közül választhatnak, köztük az új, háromrétegű Elefántcsont és a szintén új Italia-kék és Techno-zöld metálfényezésekből.
Az új 500X modellválaszték belépő szintje az Urban kivitel, amely remek ár/érték arányú felszereltségével kiváló alternatívája a hagyományos alsó-középkategóriás modelleknek.
Alapfelszereltségként kínálja a LED-es nappali menetfényt és LED-es hátsó lámpákat, a manuális klímaberendezést, az intelligens tempomatot, az elektromos rögzítőféket és a 60/40 arányban osztott hátsó ülést. A felszereltséget az új táblafelismerő rendszer teszi teljessé, a sávelhagyást megelőző funkcióval, a 6 légzsákkal (első, oldalsó és függönylégzsákok) és az ESC menetstabilizáló elektronikával együtt.
Az erre épülő City Cross kivitel könnyen felismerhető új első és hátsó off-road lökhárítójáról. A terepjárós megjelenést alumínium keréktárcsák, selyemfényű krómozott díszítőelemek, valamint a karosszéria színére fényezett külső tükörházak teszik teljessé. Szintén felár nélküli az első ködfényszóró, valamint az Apple Car Play és Android Auto rendszerekkel kompatibilis, DAB digitális rádióvevővel szerelt 7″ Uconnect rendszer.
A modell csúcskivitele a Cross 17’’ könnyűfém keréktárcsákat, tetősíneket és sötétített üvegeket kapott. Az utastérben a 7” Uconnect rendszerrel találkozunk, műholdas navigációs funkcióval, Apple CarPlay integrációval és Android Auto kompatibilitással. Szintén az alapár része az automata klímaberendezés, a tolatóradar, a tolatókamera és a szürkületérzékelő.
Végül, de nem utolsósorban az ügyfelek számos opciós csomaggal tehetik még egyedibbé autójuk megjelenését, amelyek jóval kedvezőbb árfekvésűek, mint ha külön-külön vásárolnák meg az egyes tételeket.