Új gyártócsarnokkal bővült a Kravtex-Kühne buszgyár Mosonmagyaróváron

     Átadták a Kravtex-Kühne cégcsoport 4 ezer négyzetméteres új gyártócsarnokát Mosonmagyaróváron pénteken, ezzel az autóbuszgyár alapterülete több mint 20 ezer négyzetméteresre bővült.

    Varga Mihály pénzügyminiszter köszöntőjében elmondta, a közel kétmilliárd forintos beruházást a kormány a Nagyvállalati Beruházási Támogatás keretein belül segítette. A fejlesztés nyomán az üzem évente ezer autóbusz gyártására lesz képes.


    Varga Mihály kiemelte, hogy az elmúlt 12 évben sikerült megerősíteni a magyar gazdaság fundamentumait, 7 százalékos a bővülés üteme, 4,7 millió ember dolgozik, és az államadósság külföldi kitettsége 60-ról 30 százalékra csökkent.


    A pénzügyminiszter elmondta, Magyarországon 2021-ben 12 500 milliárd forint értékű beruházás valósult meg, ezzel az Európai Unió legmagasabb arányát értük el.


    Nagy István agrárminiszter, Győr-Moson-Sopron megye 5-ös számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselőjelöltje hangoztatta, hogy a 166 éves múltra visszatekintő üzem valódi ereje az ott dolgozó generációk elhivatottságában rejlik.


    Krankovics István, a cégcsoport igazgatósági elnöke arról tájékoztatott, hogy a Kravtex-Kühne csoportba tartozó Credobus üzeme 2008 óta folyamatosan bővül, ez az autóbuszgyár beruházásának harmadik üteme. A fejlesztéshez a Nagyvállalati Beruházási Támogatás keretein belül a kormány összesen 470 millió forint támogatással járult hozzá.


    A társaság által kiadott sajtóanyag szerint a beruházással olyan hazai tulajdonú autóbuszgyártó kapacitás jött létre, amely akár a teljes magyar piac ellátását is lehetővé tenné. A csarnok berendezését és a gyártóeszközök telepítését követően – 2023-tól többműszakos munkarendben – 1000 autóbusz vázszerkezete is készülhet majd a Kühnében, és kerülhet Győrbe, ahol az összeszerelés zajlik.


    A csarnok energiaellátásának tervezése során szempont volt, hogy a következő években gyártásba kerülő elektromos meghajtású autóbuszok nagyteljesítményű töltése biztosított legyen.


    A beruházáshoz kapcsolódik a festőüzem jelentős bővítése, amellyel közel megduplázódott a gyáron belüli festőkapacitás. Az új előkészítő- és fényezőkamrák lehetővé teszik az Econell Next típuscsalád kéttónusú fényezését nagy sorozatban.


    Az új csarnokban a tavaly ősszel bemutatott, csuklós Econell 18 Next vázgyártása zajlik majd, amely a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza. A későbbiekben itt készülhetnek a cégcsoport zéró emissziós, akkumulátoros és hidrogén energiaforrásra épülő elektromos autóbuszai.


    A kibővült gyártócsarnokban végzett alkatrészgyártás biztosítja a termékek magas hozzáadott értékét. A vázszerkezetek mellett több száz saját fejlesztésű, autóbuszokba beépülő fém alkatrészt is gyártanak.


    A 2 milliárd forint összértékű projekt nagyobb részét eszközbeszerzések teszik ki. Egyebek között új lemezvágó lézert, megmunkáló központokat és kétoszlopos szalagfűrészgépet telepítettek.


    Az üzemben robottechnológia is megjelent, a robotizált hegesztés bizonyos gyártmányoknál háromszoros termelékenységet biztosít.


    A cégcsoport eddig több mint 2600 autóbuszt gyártott, járművei a VOLÁNBUSZ Zrt. mintegy 6200 buszból álló flottájának 40 százalékát adják.


    A több mint 550 főt foglalkoztató cégcsoport Mosonmagyaróváron és Győrben buszgyártással, valamint a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. révén mezőgazdasági gépgyártással foglalkozik. A szolnoki Panoráma Tourist Kft.-vel pedig a személyszállítási piacon is aktív.


    A nyilvános cégadatok szerint a Kravtex-Kühne cégcsoport 2019-ben 18,6 milliárd, 2020-ban 7,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el. A társaság adózás előtti eredménye 2019-ben 5,8 millió, 2020-ban 2,2 millió forint volt. A nem konszolidált, cégcsoport szintű árbevétel 2021-ben várhatóan meghaladja a 30 milliárd forintot.