Új megoldással gyárthatnak autókba LED lámpákat Magyarországon
Az Innotec innovatív lámpaépítési technológiájának sorozatgyártási lehetőségeit vizsgálják az amerikai cégcsoport budaörsi telephelyén: a 155 milliós támogatás segítségével a következő évtizedek autóipari igényeire alapozva a kiegészítő fényforrások kisebb és ellenállóbb, illetve szenzorokba, kamerákba integrálható formáit keresik.
A mai autókban egyre több a hangulatmegvilágító elem: világítanak a márkajelzések, a kilincsek, a hűtőrács, a padló, a küszöb vagy a díszlécek – ugyanakkor a funkcionális, például ajtónyitásra figyelmeztető vagy kontúrfények is terjednek. A felsőközép-kategóriához pedig már elérhetők a visszapillantó tükörbe integrált, az ajtó előtti területet megvilágító lámpák is. A hagyományos fényforrások ugyanakkor a sok különálló alkatrész miatt viszonylag nagyok, drágább az összeszerelésük és kevésbé tartósak. Az amerikai Innotec csoport magyarországi telephelyén jelenleg az NKFI Alap több mint 155 millió Ft támogatásával az anyacég által szabadalmaztatott és az Egyesült Államokban már több mint öt éve alkalmazott ún. Board Free (BF) eljárással fehér fényű LED világítók sorozatgyártási lehetőségeit vizsgálják. A technológia lényege, hogy a LED-eket és egyéb áramköri elemeket egy acéllemezre forrasztják fel és műanyaggal körbefröccsöntik, így azok egyszerre kompaktak és robosztusak, lehetővé téve az autóipari felhasználást, különösen kiegészítő fényforrásként. A fejlesztendő lámpák a talaj egyenletes jó minőségű megvilágításával elősegíthetik például a gépjárműből a biztonságos be- és kiszállást vagy rakodást, de alkalmasak lehetnek márkajelzések, vagy figyelmeztető szimbólumok talajra vetítésére is. Ráadásul a BF technológia segítségével nemcsak a jelenleg a visszapillantókba épített lámpákhoz képest egyenletesebb és erősebb megvilágítást tudnak elérni, mindezt egy tartósabb alkatrésszel, de lehetővé válik hasonló funkciójú világító berendezések integrálása az ajtókilincsbe, küszöbbe vagy a B-oszlopba is: a cég szerint ugyanis a következő években a gépjárművek külső tükreit fokozatosan kamerák váltják fel, ami további lehetőséget jelent az Innotec számára. Ugyanis a jelenleg a visszapillantó tükrökbe integrált világítófunkciókat kisebb helyen és előnytelenebb szögből kell megoldani, másrészről a cég arra számít, hogy a kamerákat és a szintén egyre nagyobb számban az autókon található szenzorokat egybeépítik majd a kiegészítő lámpákkal.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával jelenleg olyan mintadarabokat állítanak elő, amelyek alkalmasak lesznek a sorozatgyártásra, vagy már egy konkrét európai autógyártó igényeihez szabottan, vagy minimális módosításokkal más márkához is. A kifejlesztett eljárások emellett felhasználhatók lesznek innovatív intelligens kül- és beltéri világítótestek gyártásához is, de a cég középtávon az európai járműgyártás igényeit tervezi kiszolgálni. A támogatást kapott projektben azt vizsgálják, hogyan lehet a LED-ek feletti törőfelületeket úgy megtervezni, hogy a lehető legkisebb térfogattal hatékonyan lehessen kiterjedt foltméretű fényforrások fényeloszlását alakítani, illetve a fröccsöntési technológia optimalizálásával a lehető legnagyobb térfogatú törőfelületeket létrehozni. Szintén része a kutatásnak, hogy a BF gyártási folyamatba miképpen lehet már előre legyártott törőfelületek, például szenzorok vagy kamerák beépítését megoldani.
Az Innotec Csoport tagjaként, a tízéves Innotec Magyar Kft. évek óta szállít világító berendezéseket és beltéri elemeket számos európai személygépkocsi gyártónak, így közvetlen beszállítója a Suzuki Magyarországnak, amely az utóbbi öt évben több alkalommal választotta be a céget a tíz legjobb beszállítója közé. A budaörsi cég emellett közvetett beszállítója a Volvo, Toyota, Citroen, Renault, Peugeot, Ford márkáknak is.