Új MINI John Cooper Works Clubman és új MINI John Cooper Works Countryman

Egymástól független hűtőkörök és típus-specifikus sport kipufogórendszer

Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman hajtásláncának hihetetlenül erőteljes, sportautós menetteljesítménnyel felvértezett karakterét már a gázpedál legenyhébb érintésére is azonnali rendszerreakció és a legmagasabb fordulatszám-tartományig fenntartható, intenzív teljesítmény-leadás jellemzi. A tervezőmérnökök éppen ezért úgy fejlesztették ki a hajtáslánc üzemi hőmérsékletének fenntartásáért felelős hűtőköröket, hogy azok minden körülmények között, még a legextrémebb versenypályás használat esetén is garantálják a tökéletes hűtést. A rendszerben két hűtőradiátor, egy megnövelt térfogatú, típus-specifikus kiegyenlítő tartály, egy független hűtőmodul-konzol, egy megnövelt teljesítményű, elektromos hűtőventilátor és egy kondenzátorról működtetett, kiegészítő harmadik hűtőkör dolgozik. A hajtáslánc bemelegedésének optimalizálása érdekében a forgattyúház hűtése ideiglenesen kikapcsolható, az új, osztott hűtőszelepnek köszönhetően. A nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó külső váltóolaj-hűtővel felszerelt, saját hűtőkörrel dolgozik.

Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman nagyteljesítményű erőforrása a percenkénti 1 750 és 4 500 főtengely-fordulat közötti tartományban 450 Nm csúcs forgatónyomatékot ad le, amely mintegy 28 százalékkal múlja felül az elődmotor csúcsteljesítményét. Az új négyhengeres benzinmotor maximális teljesítménye ezzel párhuzamosan 32 százalékkal nőtt: a 225 kW / 306 lóerő a percenkénti 5 000 és 6 250 főtengely-fordulat közötti tartományban áll a sofőr rendelkezésére. A modern erőforrással felszerelve az új MINI John Cooper Works Clubman 4,9 másodperc alatt, az új MINI John Cooper Works Countryman pedig 5,1 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, rendkívüli rugalmasságról téve tanúbizonyságot. A hajtáslánc vezérlőelektronikája a brit prémiummárka modelltörténetében most először korlátozza a MINI végsebességet, 250 km/óránál.

A padlógázas kigyorsításokat a vadonatúj fejlesztésű, típus-specifikus sport kipufogórendszer jellegzetes orgánuma kíséri, amely az erőforrás nagyteljesítményű karakteréhez társítva, minden korábbinál intenzívebben hangsúlyozza a hajtásláncban rejlő erőtöbbletet. Optimalizált üzemanyag-fogyasztás mellett, alacsony sebességgel autózva a rendszer visszafogott, mély hangon dolgozik. A kétcsöves sport kipufogórendszer mindkét oldalt egy meghatározó kipufogódobban végződik, amelyek a kipufogógáz alacsony ellennyomásával fokozzák az erőforrás azonnali gázreakcióját és teljesítmény-leadását. A hátsó lökhárító két szélébe integrált kipufogóvégek az új MINI John Cooper Works Clubman modell esetében 95 milliméter, míg az új MINI John Cooper Works Countryman modell esetében 85 milliméter átmérőjűek. Az élsportolók károsanyag-kibocsátásának optimalizálása érdekében a sport kipufogórendszer benzinüzemű részecskeszűrőt is kapott, az új MINI John Cooper Works modellek így az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásait is maradéktalanul teljesítik.

Nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó és mechanikus differenciálzár

A motorháztető alá keresztben beépített erőforráshoz mindkét élsportoló esetében a nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó új fejlesztésű, legkorszerűbb generációja csatlakozik, kimagasló belső hatékonysággal és nagyobb csapterpesztéssel. Ez utóbbi alacsonyabb fordulatszámot garantál a magasabb sebességi fokozatokban, amely nagymértékben hozzájárul az élsportolók alacsonyabb emissziójához. Az automataváltó új vezérlőrendszere nem csupán a váltások gyorsaságán, de a simább váltási érzetek utazási komfortján is javít, a sebességváltások és a menetzaj így még tovább optimalizálódott. Az automataváltót működtető áthidaló tengelykapcsoló a váltások után azonnali összezárással fokozza a motor és a váltó közötti közvetlen kapcsolatot, amely precíz rendszerreakciót és abszolút vezetési élményt garantál. Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman alapfelszereltségének részei a kormány mögé szerelt váltófülek is, amelyek a manuális sebességváltást támogatják. A legsportosabb elindulásokat a nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó rajtfunkcióval fokozza, amely a lehető legoptimálisabb tapadás és a maximális menetdinamika kettősét váltja valóra.

Az új automataváltóban egy keresztirányban működő, integrált differenciálzár is dolgozik, amely az eltérő sebességgel forgó első kerekek kiegyenlítéséért felel. Terhelés alatt a rendszer akár 39 százalékos összezárásra is képes. A mechanikus differenciálzár a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) szoros együttműködésben dolgozik, a technológia így laza terepen és mostoha időjárási körülmények közepette is képes optimalizálni az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman tapadását, sportos vezetési stílusban vett kanyarodás esetén pedig a menetdinamika fenntartásáért felel. Záró funkciójának köszönhetően a differenciálmű a motorból érkező erőtöbbletet mindig az optimális tapadás fenntartása érdekében képes elosztani a két első kerék között: az egyik kerék kipörgése esetén a differenciálmű a teljesítményt és a forgatónyomatékot automatikusan a másik oldalra terheli át, amellyel fenntartja a menetdinamikát és megelőzi a tapadásvesztést, még az azonos oldali kerekek eltérő súrlódási értékei esetén is. A differenciálzár intenzív kanyarváltások közben és a kanyaríveket követő padlógázas kigyorsításokkor is hasonlóképpen, a motorerő célzott átterheléseivel segíti a modell agilitását.

ALL4 intelligens összkerékhajtás típus-specifikus alkatrészekkel

Az ALL4 intelligens összkerékhajtás központi szerepet játszik a MINI modellek tapadásának, agilitásának és menetstabilitásának optimalizálásában, és mint ilyen, az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman modellpáros széleskörű alapfelszereltségének is része. Az összkerékhajtási technológiát az élsportolók érkezésére részletekbe menően újratervezték a mérnökök: a kompakt méretű, súlyoptimalizált rendszer egy kiegészítő hajtással ellátott, kúpkerekes differenciálművel dolgozó első tengelyből, egy kétrészes kardántengelyből, a hátsó differenciálműnél pedig egy elektrohidraulikus vezérlésű, szabadonfutó hátsó differenciálműből áll. Az ALL4 összkerékhajtás intelligens vezérlése szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), hogy minden vezetési szituációban ideális arányban ossza el az erőforrásból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot a négy kerék között. A kifinomult technológiának köszönhetően a motorerő így minden pillanatban ott van jelen, ahol a leghatékonyabban tudja kiváltani a vezetés abszolút élményét.

Normál vezetési körülmények között, bekapcsolt menetstabilizáló rendszerrel az ALL4 intelligens összkerékhajtás a MINI által fémjelzett módon, az első kerekekre továbbítja az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát, maximális hatékonyság szerint hasznosítva a motorerőt. Ha azonban a menetstabilizáló rendszer vezérlőegysége az egyik első kerék megcsúszásának veszélyét érzékeli, a technológia az elektrohidraulikus pumpa közbeiktatásával, a másodperc törtrésze alatt a szabadonfutó hátsó differenciálműhöz továbbítja a teljesítmény és a forgatónyomaték egy részét.

Az ALL4 intelligens összkerékhajtás egyik legjelentősebb fejlesztése, hogy a technológia az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman extrém mértékű maximális teljesítményével és az ezzel párhuzamosan megnövelt menetdinamikával is kiválóan együttműködik. A mérnökök az első tengelyen dolgozó differenciálműbe ehhez erősebb kúpkereket, a kardántengelybe nagyobb csuklótárcsát, a hátsó tengelybe pedig egyedi tervezésű, nagyobb torziós merevségű hajtótengelyeket építettek be.

A legdinamikusabb vezetési szituációkban szükséges precíz irányíthatóság fokozásához a hajtáslánc egyes elemeinek új, típus-specifikus illesztési és rögzítési megoldásai is hozzájárulnak. A motor és a váltó rögzítési pontjainál alkalmazott, megnövelt rugóállandó feszesebb kapcsolatot eredményez a hajtáslánc-elemek és a karosszériaváz között, amely nem csupán hatékony zajcsillapítást, de a kifejezetten sportos manőverek esetén optimális rendszerreakciót is garantál. Az új rögzítési megoldás ráadásul nem csupán a motor gyorsabb reagálási képességével, de kanyarodás közben még közvetlenebb kormányreakcióval is kecsegtet.