Új szintre emeli a közlekedés biztonságát a Lexus
A Lexus olyan következő generációs kommunikációs technológiákat tesztel Ausztráliában, amelyek segíthetnek enyhíteni a közlekedési dugókat, biztonságosabbá tehetik az utakat, valamint csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
A balesetek és torlódások egyik leggyakoribb oka, hogy az autósok nincsenek tisztában azzal, milyen akadályok, forgalmi helyzetek, útviszonyok várnak rájuk útvonalukon. A modern gépkocsik vezetőtámogató rendszerei ugyan kiterjesztették az emberi érzékszervek képességeit, de még ezek sem képesek átlátni a házfalakon, észlelni a bukkanó mögött veszteglő, műszaki hibás teherautót, vagy arra figyelmeztetni a sofőrt, hogy a következő utcasarkon egy gyalogos készül átkelni az úton.
A Lexus Australia és Queensland állam kormánya által most útjáraindított, kétéves kísérletiprojekt pontosan az ilyen, rejtett veszélyhelyzetek észlelésétcélozza a járművek és környezetük közötti(vehicle-to-infrastructure, V2X) kommunikáció megvalósításával. A Lexus két darab, különlegesen fejlett érzékelőkkel ésvezeték nélküli adatátviteli berendezésekkel felszerelt RX 450hF Sport szabadidőjárművet biztosít a kísérlethez. A kooperatívintelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) tagjai rövid távúrádiókommunikáció segítségével tájékoztatják egymástpillanatnyi állapotukról; a járművek egymással és a közlekedésiinfrastruktúra elemeivel (például jelzőlámpákkal) egyarántképesek információt cserélni.
A kísérletben részt vevő Lexus RX 450 F Sport gépkocsik eleve fejlett vezetőtámogató arzenálját egy sor fejlett V2X funkcióval egészítették ki. Képesek például észlelni, ha a közelükben vészfékezést hajt végre egy velük összekapcsolt jármű, vagy ha sebességkülönbség miatt fennáll a veszély, hogy ütköznek az előttük haladó járművel – ez utóbbi funkciót jelenleg kamera és radar alapú rendszerek látják el, a kétirányú kommunikáció révén azonban a gépkocsik jóval hamarabb észlelhetik a kritikus helyzetet. A közlekedési lámpától kapott jelek alapján az autó ki tudja számítani, hogy átérünk-e még a zöld jelzésen; ha nem, időben figyelmezteti a vezetőt, hogy lassítson. Ugyanígy értesítést kap a Lexus, ha egy gyalogosátkelőnél megnyomták a zöld jelzést kérő gombot, így a vezető már azelőtt felkészülhet a gyalogosokra, hogy azok lelépnének az útra.
Atechnológia országúton és autópályán is jó szolgálatottehet: az autók a biztonsági rendszereiktől kapott információkalapján automatikusan figyelmeztethetik egymást az úton lévőakadályokra, tócsákra, olajfoltokra vagy éppen egy frissbalesetre. A rendszerbe kapcsolt autópálya-felügyeletiberendezések a torlódásokat észlelve idejekoránfigyelmeztethetik a közlekedőket a lelassult forgalomra. A V2Xtechnológia a sebességhatárok észlelését is új szintreemelheti. Ha rádiójelek tájékoztatják az autókat az aktuáliskorlátozásról, azzal rugalmasabban és pontosabban kezelhetők asűrűn váltakozó vagy átmeneti megszorítások – útépítésnélpéldául szelektíven állíthatók be a határok, attól függően,hogy folyik-e éppen munkavégzés vagy sem.
Atesztjárművek nemcsak küldik és fogadják, de rögzítik is a V2Xrendszerben forgalmazott adatokat, valamint a fedélzeti érzékelőikáltal észlelt információkat, így hatékonyan kielemezhető akísérleti program hatékonysága, illetve – és ez legalábbolyan fontos, mint a technológia fejlesztése – hogy a végsőfelhasználó, az autóvezető mennyire képes és hajlandóegyüttműködni az előremutató technológiákkal.
Fotók: Lexus, cnet.com