• Egyéb

Újabb dupla dobogóval növelte előnyét a Toyota WRC csapata

Sokáig az újabb Toyota mesterhármas is esélyesnek tűnt, végül a Wales Rallyn (Brit Rally) megszerzett két dobogós helyezésével a visszatérését követő második idényben, két versennyel az idei Rally Világbajnokság vége előtt első helyen álló TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapata tovább növelte előnyét az autógyártók világbajnoki mezőnyében. Ez volt sorozatban a negyedik verseny, ahol két Toyota Yaris WRC is dobogós helyen végzett. Jari-Matti Latvala izgalmas küzdelemben végül második lett a rally utolsó napján, míg Esapekka Lappi a harmadik helyet szerezte meg.

Az idei év lehet az amikor a Toyotának minden összejöhet? Miután 1000 lóerős hibrid elektromos versenygépeivel végre megnyerték a legendás Le Mans 24 órás futamot a Toyota Gazoo Racing főhadiszállásán kétségkívül sikeres évnek könyvelték el 2018-at. Azóta azonban a versenyistálló Yaris WRC-vel versenyző WRC csapata is sikert sikerre halmoz, Törökországban át is vették a vezetést a konstruktőri bajnokságban, Walesben pedig, sorozatban negyedik dupla dobogójukat megszerezve tovább növelték előnyüket a bajnokságban. Nincs más hátra, mint a 20 pontosra hízott előnyt megtartani vagy esetleg még tovább növelni, és ismét ünnepelhetnek a Toyota központban: 17 év kihagyás után, egy évados bemelegítás után a második évadban bajnokságot nyerni nem lenne kis fegyvertény.

A Brit Rally utolsó napja öt szakaszból állt: ebből három az észak-walesi erdőkben zajlott, míg a Llandudnoig kijelölt, aszfaltúton rendezett szakaszt kétszer kellett teljesíteni a versenyzőknek. Latvala az élen álló versenyző mögött 4,4 másodperces hátránnyal kezdte a napot, de kiváló teljesítménnyel megnyerte az első SS20 szakaszt, és átvette a vezetést. A nap hátralevő részében végig kiélezett küzdelemben végül 10,6 másodperccel szorult a második helyre Latvala – ezzel az utóbbi négy versenyből harmadszor végezve a dobogón. Lappi alig 1,7 másodperces előnnyel kezdte a napot a negyedik helyezett versenyző előtt, de azonnal jelentősen megnövelte előnyét az SS19 szakasz megnyerésével. Végül félperces előnnyel őrizte meg harmadik helyét, ami számára a harmadik dobogós helyezést jelentette öt versenyből. Latvala és Lappi eredményének köszönhetően a TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapat immár 20 pontra növelte előnyét a az autógyártók világbajnoki mezőnyének élén. Miután szombat délután fel kellett adnia a futamot, Ott Tänak vasárnap ismét rajthoz állt, és a SS20 gyorsasági szakaszon a második helyen végezve Latvala mögött négy pontot szerzett. Ez azt jelenti, hogy az észt pilóta már csak 21 pontnyira van az első helytől a pilóták bajnokságában, miközben még hátra van két forduló.

Tommi Mäkinen (csapatfőnök)

Jari-Matti ma nagyszerűen küzdött. Mindent megpróbált, amit csak lehetett, de úgy tűnik, Ogier ezúttal picit jobb volt. Jó érzés ismét két egységünket is a dobogón látni. Ez az eredmény azt jelenti, hogy jól állunk az autógyártók bajnokságában. Nyilván csalódást keltett, ami Ottal történt szombaton, Ez némileg megnehezíti a dolgát a pilóták bajnoki címéért folyó versenyfutásban, de még bőven szerezhet pontokat, és jelenleg egyértelműen ő a legjobb pilóta, szóval bármi megtörténhet. Úgy hiszem, még semmi sem dőlt el az Ausztrál Rally végéig.”

Jari-Matti Latvala (a 7. rajtszámú autó pilótája)

Nagy csata volt a mai, nagyon élveztem a küzdelmet. Az első két szakasz remekül sikerült számomra, de sajnos az utolsó körben elúszott a győzelem. Lehet, hogy az abroncsválasztáson múlt a dolog: volt az autón egy használt, lágy keverékű abroncs, és a földúton nem volt az igazi. Ez egy nagyon fontos eredmény a csapat számára az autógyártók bajnokságában, de számomra is. Nagyon jó érzés, hogy zsinórban harmadszor is felállhattam a dobogóra.”

Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)

Ma azt tettük, ami a dolgunk volt: pontokat szereztünk a gyorsasági szakaszban, és végigcsináltuk a futamot. Ma csak ennyit tudtunk tenni. Még versenyben vagyunk a bajnoki címért, de immár nehezebb dolgunk lesz. Nem lesz könnyű a bajnokság hátralevő része, de az utolsó pillanating harcolni fogunk.”

Esapekka Lappi (a 9. rajtszámú autó pilótája)

Viszonylag elégedett vagyok ezzel az eredménnyel. Ezek fontos pontok, különösen a csapat számára. A reggeli szakaszon nagyon jól szerepeltünk: megtartottuk a harmadik helyet és sikerült a legjobb időt elérnünk, ami mindig öröm. Nagy előnyre tettünk szert, utána pedig csak arra kellett figyelnünk, hogy épségben eljussunk a célvonalig, ami sikerült is.”

VÉGEREDMÉNY: WALES RALLY

1 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) 3 óra 06 perc 12,5 mp

2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) + 10.6 mp

3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) + 35.1 mp

4 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +1 p 10.4 mp

5 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 14.4 mp

6 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 15.9 mp

7 Hayden Paddon/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 18.4 mp

8 Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroen C3 WRC) +1 p 21.6 mp

9 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5) +9 p 14.7 mp

10 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) +10 p 48.9 mp

19 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +20 p 38.9 mp

Mi következik most?

A Spanyol Rally (október 25-28.) a WRC egyetlen fordulója, ahol aszfaltutak és murvás utak is vannak. Az első, murván rendezett nap után a csapatoknak az előírt 75 perces szervizelési időn belül át kell állítaniuk az autókat aszfaltra. Az ezt követő, aszfalton rendezett szakaszokra a versenypályákhoz hasonló jellegű, sima és gyors utakon kerül sor.