Újabb iparágat hódít meg a Toyota hidrogénüzemű áramfejlesztő technológiája
Európa után immár Ausztráliában is megkezdődött az EODev GEH2 telepített tüzelőanyag-cellás generátorok gyártása és forgalmazása. Az első berendezést a világ egyik legnagyobb bányavállalata, a Toyota legrégebbi helyi partnere vásárolta meg.
A Toyota ausztráliai hidrogéntechnológiai központjában, a Victoria állambeli Altonában legyártották és átadták annak az EODev GEH2 hidrogéntüzelőanyag-cellás áramfejlesztő berendezésnek az első példányát, amely új fejezetet nyithat az ausztrál és új-zélandi gazdaság dekarbonizációjában.
A technológia, amelyet stratégiai partnerével, a francia Energy Observer Developments (EODev) start-up vállalattal közösen fejlesztett ki a Toyota, az elmúlt három évben több európai, észak-amerikai és közel-keleti ügyfélnél bizonyított már. Most nem csak új piacokra lép be a 100 százalékban emissziómentes megoldás, hanem egy 3,27 millió ausztrál dolláros (780 millió Ft) beruházás nyomán új gyártóbázissal is erősíti pozícióit.
A Toyota a tervek szerint a következő három évben mintegy 100 tüzelőanyag-cellás generátort épít ausztráliai központjában; ebből huszonnyolc már idén elkészülhet. A Toyota Mirai tüzelőanyag-cellás személyautóból ismert technológia hidrogénből és a légköri oxigénből állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a vízpára.
Ez különösen alkalmassá teszi a 110 kVA teljesítményű berendezést arra, hogy olyan iparágakban, illetve helyszíneken alkalmazzák, ahol a hagyományos, belső égésű motorral hajtott áramfejlesztők csak különös óvintézkedések mellett használhatók. Nem véletlen, hogy a berendezés első megrendelője egy bányaipari cégóriás: a Thiess volt.
Az idén kilencvenéves Thiess eleve szoros szálakkal kötődik az autógyártóhoz, hiszen 1958-ban ők voltak az elsők, akik saját használatra Toyota Land Cruisereket importáltak a kontinensnyi országba, később pedig ennek nyomán éveken át ők látták el az autógyáró ausztráliai képviseletét, így kulcsszerepet játszottak a márka meghonosításában.
A bányaiparon kívül az építőiparból, valamint a rendezvényszervező szektorból is sokan érdeklődnek az emissziómentes áramfejlesztő technológia iránt, amely tiszta üzemével optimális megoldást kínálhat irodaházak, kórházak és hasonló intézmények vészhelyzeti áramellátására.
A Toyota és az EODev együttműködése 2017-ig vezethető vissza, amikor az autógyártó biztosította az Energy Observer katamarán hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerét. A kísérleti prototípus nem egyszerűen emissziómentesen üzemelt, hanem megújuló energiaforrások (szél, nap, hullámzás) segítségével, tengervízből állította elő a hajtásához szükséges hidrogént, azaz teljes mértékben energiafüggetlen volt.
2021-ben a Toyota Motor Europe tulajdonrészt vásárolt az EODev vállalatban, hogy közös erővel felgyorsíthassák a tüzelőanyag-cellás technológia autóiparon kívüli alkalmazási lehetőségeinek kutatását és fejlesztését.
Fotók: Toyota
Friss!
- Gigantikus káoszra kell számítani Budapest útjain, miután az FKF azt közölte, hogy több mint félszáz géppel készülnek a várható havazásra
- Nincsen fék a belföldi használtautó-piacon
- 750 km-es hatótávval érkezik a DS elektromos csúcsmodellje
- Új Hyundai Ioniq 9 – 110,3 kWh-os akkumulátorral és akár 429 lóerővel
- Állítólag télen is pörög a MOL Bubi – elindult a kerékpárok éves szervizelése