• Egyéb

Újabb kettős győzelem a Toyotának, egyben mesterhármas Tänaknak

Az embert és gépet próbáló Török Rali után, három futammal az idei évad vége előtt a Toyota átvette az első helyet a Rally Világbajnokság konstruktőri versenyében, a TOYOTA GAZOO Racing idén legeredményesebb pilótája, Ott Tänak pedig a második helyen áll a pilóták versenyében, Ott Tänaknak és Jari-Matti Latvalának köszönhetően ugyanis a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team szerezte meg az első és a második helyet is a Török Ralin. Jóllehet a Finn Rali és a Német Rali után sorozatban ez a csapat harmadik dupla dobogója és Tänak harmadik első helye, ez az első, hogy a dobogó két legfelső fokára állhatott fel a csapat.

A Rally Világbajnokság idei tizedik futamaként megrendezésre került 2018-as Török Rali egészen elképesztő eredményt hozott: ez volt Tänak és a Toyota Yaris WRC sorozatban aratott harmadik győzelme, illetve az első alkalom, hogy egy pilóta vagy egy csapat ilyen sorozatot produkált, amióta a tavalyi idényben beköszöntött a WRC autók legújabb korszaka. A WRC versenynaptárában 2010 óta első alkalommal szereplő Török Rali komolyan próbára tette az összes csapatot és legénységet. Az autókat és az abroncsokat egyaránt rendkívül megviselték a földutak és a sziklás terep. Ezen a mezőnyt felőrlő rallyn – ahol csak öt WRC autónak sikerült célba érnie anélkül, hogy a három rész közül legalább az egyiket feladta volna -, megtérült a Toyota csapatának és pilótáinak hozzáállása, hiszen végig képesek voltak arra koncentrálni, hogy elkerüljék a lehetséges emberi hibákat és az autók meghibásodását. Tänak és Latvala a pénteki versenynap végén az ötödik, illetve a negyedik helyen álltak, így a mezőny élén állva szombat délutántól óvatosabb vezetésre váltottak, miközben riválisaik egyre súlyosabb problémákkal küszködtek. A két pilóta a hátralévő szakaszokon továbbra is sikeresen kerülte el a bajt, így végül Tänak 22.3 másodperces előnnyel ért célba Latvala előtt, és másfél perccel volt gyorsabb a harmadik helyezettnél. Miután Esapekka Lappi autója szombat reggel kicsúszott az útról és súlyosan megrongálódott, nem tudott részt venni a vasárnapi futamon. Ez azonban nem akadályozta meg a Toyotát abban, hogy megszerezze a maximális 43 pontot az autógyártók bajnokságában, így immár öt pontos előnnyel áll az első helyen, három fordulóval a bajnokság vége előtt. Tänak, aki a ralit záró gyorsasági szakaszon megszerzett harmadik helynek köszönhetően három bónuszpontot is kapott, immár feljött a második helyre a pilóták bajnokságában, alig 13 ponttal lemaradva az első helyezett mögött. A gyorsasági szakasz negyed helyén végző Latvala az ötödik helyre jött föl Lappi mögé.


Akio Toyoda (a csapat elnöke)

Finnország és Németország után a TOYOTA GAZOO Racing WRT ismét kiváló eredményeket ért el, sorozatban immár harmadszor. Nagyon hálás vagyok a szurkolóinknak, akik a világ minden táján mellettünk állnak. A forróságnak és a sziklás utaknak köszönhetően a Török Rali egy minden képzeletet felülmúlóan nehéz verseny volt, nem kímélte autóinkat, beleértve a futóművet, a motort és az abroncsokat is. Köszönöm a pilótáknak és az összes csapattagnak, hogy mégis sikerült ezeken az utakon végigmenni, sőt, ilyen remek eredménnyel célba érni. Köszönet és gratuláció mindenkinek! A rally alatt a Yaris WRC-k nem működtek végig tökéletesen. Mindegyik autóval akadtak kisebb problémák, így pilótáinknak óvatosan kellett vezetni. Óvatosan kellett visszatérni a szervizparkba is, akadt munkája a mérnököknek és a szerelőknek, szóval nem volt egyszerű a verseny… de eljutottunk a dobogóig. Amikor szombat este összetettben a második helyen álltunk, Latvala azt mondta, hogy vasárnap a csapatért és csapattársáért fog versenyezni. Nagyon örülök, hogy láhatjuk ennek a csapatmunkának a gyümölcsét. Nemcsak a győztes legénységre – Tänakra és Järveojaára – vagyok büszke, hanem az összes csapattagra is, akik mindent megtettek a sikerért. A Toyota Motor Corporation és a csapat azon dolgozik, hogy olyan autókat fejlesszen ki, amelyeket egyre élvezetesebb vezetni. Fantasztikus csapattársainkkal együtt tovább munkálkodunk majd azon, hogy egyre jobb autókat készítsünk, és hogy a jövőben többen is átélhessék ezt az örömöt. Előre is köszönöm minden szurkolónknak a folyamatos támogatást!”

Tommi Mäkinen (csapatfőnök) 

Ez ismét egy csodálatos hétvége volt számunkra. Köszönöm Ottnak és Jari-Mattinak: nagyon jól összpontosítottak és egyszer sem hibáztak. Mindenki számára új volt ez a rali, voltak benne nagyon technikás részek, és nagyon könnyű volt hibázni. Az autók szempontjából is nagy kihívást jelentett ez a verseny, de jól kezeltük a nehézségeket, és meg is lett az eredménye. A csapat fantasztikus munkát végzett a hűtőrendszeren és minden más műszaki területen, ennek eredményeképpen pedig az autónk rendkívül megbízható. Remek érzés, hogy az autógyártók bajnokságában immár az élen állunk, és az idény hátralevő részében is keményen hajtunk tovább.”

Jari-Matti Latvala (a 7. számú autó pilótája) 

Nagyszerű eredmény ez a csapat számára. Az volt ma a legfontosabb, hogy sikerüljön a kettős győzelem, és megcsináltuk! Minden a terv szerint ment, én is igyekeztem okosan vezetni, és nem csinálni semmi ostobaságot. Egyenletes tempóban mentem. Mindent megteszünk azért, hogy megnyerjük az autógyártók bajnokságát, ezért nagyon értékesek számunkra ezek a pontok. Az idény egyre izgalmasabban alakul. Számomra rendkívüli érzés, hogy ismét felállhattam a dobogóra. Finnország óta jobban alakulnak a dolgok, s most azon vagyok, hogy ez így is maradjon.” 

Ott Tänak (a 8. számú autó pilótája) 

Nagyon nehéz volt ez a rally. Már az elejétől tudtuk, hogy nem a leggyorsabb pilóta győz majd, hanem a legokosabb. Mi nyújtottuk a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt, így sikerült az egész rallyt anélkül végigcsinálni, hogy valamelyik szakaszon ki kellett volna állnunk, vagy gondjaink lettek volna. Kiváló csapatmunka volt, nagyon erős autóval versenyeztünk. A bajnokság sorsa teljesen nyitott, szóval mi hajtunk tovább.”

A TÖRÖK RALI VÉGEREDMÉNYE

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 3 óra 59 perc 24,5 másodperc

2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +22.3s

3 Hayden Paddon/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m46.3s

4 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) +4m10.9s 

5 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +7m11.7s

6 Henning Solberg/Ilka Minor (Skoda Fabia R5) +13m40.6s

7 Jan Kopecky/Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) +18m25.2s

8 Simone Tempestini/Sergiu Itu (Citroen C3 R5) +19m37.1s

9 Chris Ingram/Ross Whittock (Skoda Fabia R5) +20m21.3s

10 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +20m51.2s

Retired Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) 

Mi következik most? 

A 2018-as idényből már csupán három verseny, a Brit Rally, a Spanyol Rally és az Ausztrál Rally van hátra, így meglehetősen kiélezett küzdelem várható a csapatok között, hosszú idő óta ez ígérkezik a legizgalmasabb WRC évadnak. Hatalmas a nyomás a Toyota pilótáin, ha meg akarják őrizni a csapat első helyét a konstruktőri bajnokságban, na és persze személy szerint külön Tänakon, aki a második helyen állva eséllyel szállhat küzdelembe az egyéni világbajnoki címért. A soron következő 11. forduló az október 4-7. között sorra kerülő Brit Rali lesz. Száraz időjárás esetén viszonylag nagy sebességgel teljesíthetők ezek a szakaszok, de a walesi őszben általában lassítja a tempót a felhordott sár, amitől az utak kiszámíthatatlanul csúszóssá válhatnak. Tovább nehezítheti a kihívást az esetleges köd és jegesedés is, különösen reggelente és késő este.