Újabb legenda veszíti el V8-as motorját
A világ egyik legarchaikusabb, egyben legütőképesebb, legendás terepjárója, a Toyota Land Cruiser 70-es széria néhány éve a modernizálódás útjára lépett. Az az állomás azonban, amihez ennek kapcsán most eljutott, komoly veszteséget jelent nem csak a vevők, de a világ össze autórajongója számára.
Jövőre lesz negyvenéves a Toyota Land Cruiser 70-es szériája. A modell pályafutása javát jelentős módosítások nélkül élte meg, ám az utóbbi években külső – leginkább jogalkotói – nyomásra komoly változásokon esett át. Megújult a külseje, modern vezetőtámogató biztonsági funkciók jelentek meg a fedélzeten, és kapott egy új, 2,8 literes dízelmotort – azt a jól ismert négyhengerest, amely a Hiluxtól kezdve a Land Cruiser Pradóig ezerszer bizonyította már alkalmasságát.
A típussal kapcsolatos, legújabb hír papíron szintén előrelépést jelent, hiszen jelentősen javult a modellmix károsanyag-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási átlaga, ennek azonban nagy ára van: az a 4,5 literes V8-as dízelmotor (1VD-FTV), amely 2007-ben jelent meg a modell kínálatában, végleg feladja pozícióját, és átpöfög az örök olajmezőkre.
A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a V8-as erőforrást nem vonja ki minden piacáról a Toyota. Dél-Afrikában például továbbra is rendelhető, de Japán után most Ausztráliában is törölték a konfigurátorokból. Ez a folyamat pedig általában öngerjesztő: minél kevesebb piacon kapható egy termék, annál több érv szól amellett, hogy végleg beszüntessék annak gyártását.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az ausztráliai bejelentés valójában csak formalizált egy régóta fennálló állapotot: noha messze a V8-as volt a legnépszerűbb verzió, a motorból régóta képtelen volt elegendőt gyártani a Toyota, a várólista sokak fájdalomküszöbét meghaladta. Az ausztrál képviselet most ígéretet tett ügyfeleinek, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy teljesítsék a beragadt megrendeléseket, ez azonban nem csak rajtuk múlik.
Érdekesség, hogy miközben a 4.5 V8-as dízel eltűnik, a hozzá társított kézi kapcsolású sebességváltó megmarad: a korábban csak automatával kínált 2,8-ashoz társítják. Ehhez persze módosítani kellett az első három fokozat áttételét, hiszen a soros négyhengeres motor kis fordulatszámon jóval kevésbé nyomatékos, mint az öblös V8-as volt.
Fotók: Toyota, Wheelsage.org
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!