Újabb szakaszokon épülhet a #KariGerikerékpársugárút
Kerületeken átívelő fejlesztés kezdődhet idén nyáron a Rákos-patak mentén. A beruházásnak köszönhetően javulhatnak a kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételei a X., a XIII., a XIV. és a XVII. kerületben; több szakaszon biztonságosabbá válhat a biciklizés a Duna pesti oldalán vezető EuroVelo 6 kerékpárút és Pécel közigazgatási határa között. A tervezésre és kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás kerületenként elindult.
Kerékpáros- és gyalogosközlekedési fejlesztések valósulhatnak meg idén a X., a XIII., a XIV. és a XVII. kerületben: a Rákos-patak menti kerékpárútvonal egyik fontos szerepe, hogy minden korosztálynak kerékpárral is elérhető legyen a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás. A másik funkciója, hogy megteremtse a magas színvonalú városon belüli rekreációs kerékpározás és a kerékpáros turizmus feltételeit a turistáknak és a kikapcsolódni vágyóknak. Az útvonal majd Budapest határán túl Pécelen át folytatódhat a patak mentén.
A Rákos-patak menti beruházás előkészítésekor fontos szempont volt, hogy az új útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz. Cél, hogy a fejlesztések hatására egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett, akár a közösségi közlekedéssel társítva is.
A beruházás során a BKK a Rákos-patak mentén
• megújítja a kerékpáros-útvonal már meglevő szakaszait, valamint
• kiépíti a hiányzó szakaszokat a X. és a XVII. kerületben.
A tervezés befejezésére és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás ajánlati felhívásai a X., XIII. és a XIV. kerületi szakaszokra 2023. március 8-án, a XVII. kerületi szakaszra pedig március 21-én jelentek meg. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a kivitelezés előreláthatólag idén nyáron elkezdődhet. A projektben ténylegesen megépülő szakaszokat a beérkező árajánlatokat követően határozza meg a BKK aszerint, hogy melyek férnek bele a rendelkezésre álló VEKOP-forráskeretbe és melyek nem. A BKK a közbeszerzési eljárás során öt önálló részre bontva biztosít ajánlattételi lehetőséget, a kis- és középvállalkozások előnyben részesítése és az ajánlattevői kör szélesítése érdekében.
A XV. és a XX. kerületi projekteknél már elindult a munka
A Rákos-patak menti beruházás egy nagyobb fejlesztési program része; Pesterzsébeten és a XV. kerületben már tart a kivitelezés. Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A budapesti VEKOP-támogatású kerékpáros-fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.
Tovább nőhet a fenntartható közlekedési eszközök aránya a fővárosban
A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van: csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A budapesti kerékpározással ismerkedők új útvonalakat fedezhetnek fel, újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, és fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé.
A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.
Budapesti Közlekedési Központ