Újabb trolifejlesztésbe kezd a BKK

Új trolikapcsolat jöhet létre Zugló és a belváros között

A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztéshez kapcsolódva jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák valósulnak meg a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. Az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően fejlődik és korszerűsödik a budapesti trolibusz-infrastruktúra, valamint hosszabb távon új lehetőségek nyílnak a fővárosi trolihálózat bővítésében. A beruházáshoz kapcsolódó előkészítő munkák január 13-án, hétfőn kezdődnek.

A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – többek között a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét.

A trolibuszhálózat-fejlesztés szerves részeként a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban új felsővezeték-szakaszok épülnek a már meglévők korszerűsítése mellett, és infrastrukturális fejlesztések is megvalósulnak tervezetten az Európai Unió IKOP Plusz-1.1.0-23 programjának finanszírozásával. Mivel a támogatási szerződést a magyar állam még nem kötötte meg a BKK-val, a kivitelezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A hálózatbővítésre, valamint a kapcsolódó korszerűsítési munkák elvégzésére csaknem hét hónap áll rendelkezésre.

Indul a munka, ideiglenes változásokra készüljenek az arra közlekedők

A projekt előkészítő munkái január 13-án, hétfőn kezdődnek. Többek között idetartoznak a szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó feladatok, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin végzett anyagvizsgálat.

A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással – jár, és a munkák során lesz olyan rövid időszak, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A beruházás előrehaladásáról és a változások pontos részleteiről a BKK folyamatosan tájékoztat.

Az állatkerti delta fejlesztése során a BKK

  • felújítja a trolibusz-felsővezetéket és új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában, továbbá
  • új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak;
  • új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
  • többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
  • olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, amely a meglévő fákat csak kismértékben érinti, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.

A fejlesztéskor megvalósuló közvilágítási, szegély- és forgalomtechnikai korrekciók komplexen segíthetik az arra közlekedőket. A beruházás nem csak a XIV. kerület közlekedésére lehet jelentős hatással: a Kacsóh Pongrác úti–Állatkerti körúti „kanyar” lehetőséget ad arra, hogy a BKK később továbbfejlessze és -bővítse a trolibuszhálózatot. Az esetleges változásokról a BKK kerületi és társadalmi egyeztetést is indít majd.

A felsővezeték-hálózat fejlesztésével a BKK biztosítja, hogy a mai hálózaton nagyobb megbízhatósággal közlekedjenek a trolibuszok, valamint az önjáró képességüket olyan területeken hasznosítsák, ahol nincs felsővezeték. A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztési projektek így valósíthatók meg a leghatékonyabban.

Új járművek, új vonalak – így zajlik a troliközlekedés megújítása és bővítése

A dinamikusan fejlődő európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapest is nagy hangsúlyt fektet a trolifejlesztésekre. A meglévő hálózat bővítése mellett – megfelelő pénzügyi forrás rendelkezésre állása esetén – több új trolivonalat is kialakítana. A jelenleg 155 kilométeres budapesti trolihálózat teljes hossza

  • 2026 végéig csaknem 190 kilométerre,
  • 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet.

Tehát a következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több részén, illetve a meglévőket hosszabbítaná meg. Ennek érdekében

  • a XIV. kerületi Kassai tér térségében és a Mexikói út metróállomásnál új felsővezeték-szakaszok épülhetnek;
  • egyelőre tesztüzemben zajlik a 75-ös trolivonal meghosszabbítása Kőbánya központja felé, valamint
  • a zuglói 74A vonal meghosszabbításának – és így az új 81-es troli kialakításának – előkészítéséhez kapcsolódva a BKK társadalmi egyeztetést indított.

Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette a lehetőségét annak, hogy ha rendelkezésre állnak a szükséges források, korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek a fővárosba.

A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!