Újabb üzemanyaghiánytól tart az autósok harmada

SSUCv3H4sIAAAAAAAEAJ2Ry27DIBBF95X6DxbrWPI7dX8l6mIYSIyCIQLcKory7wUTqll3x5zLPO7M4/2tqhgHr5B9Vo8UxVhpvfngIChrIm4OL+6kEdJRIoUK1inQFHIIuBhYZYRm0zrh5y4yHyBsXvrU7IUQgrzEGhn+lcgTnXJcFWEXY0aUGDsQ5je+s4Keh39n5sdXcQMXafC+D0yMOKklZCOn/JVdf4J0K7UGm1CWuPq2CDp96Emlm1OozIWk2bDsWy5paDcT3J1OzrS1N+A6rfgca8rCF/A+fheFk0YYb2pX0sfYsBt4VWUiXiKFbd+1x2keh+mjnYZmnnpWrmfxqgS1mA+6qCi5O+EqTcBkMxx77KHm53ash2Pb1lyIruY4jwJ7HAfexcU/fwGJP83dhwIAAA==



A legtöbbnek megfordult a fejében az elektromos autóra váltás


Majdnem minden második autós számára zavaró vagy stresszes volt a tavaly decemberben kialakult országos üzemanyaghiány, és a járművezetők negyedét anyagilag rendkívül rosszul érintette a hatósági ár eltörlése, derül ki a Wagner Solar Hungária Kft. és Expleo friss felméréséből. Minden harmadik megkérdezett újabb üzemanyaghiánytól tart, a válaszadók 60 százalékának pedig megfordult a fejében az elektromos autóra váltás. A résztvevők többsége tudta, hogy az otthoni gyorstöltés a legolcsóbb, ami ráadásul rendkívül környezetbarát is, ha napelemes rendszerhez van csatlakoztatva.



Az autóval közlekedők 60 százaléka egy jelentős üzemanyagár-emelésre már a hatósági ár kivezetése előtt is, de 26 százalékuknak komolyan meg is viselte a családi kasszát a benzinkutakon tapasztalt drágulásban. A Wagner Solar Hungária Kft. több mint 2600 fő bevonásával készült közvélemény-kutatása szerint tavaly év végén kialakult országos üzemanyaghiány időszaka a sofőrök 18 százalékának volt stresszes, 24 százalékukat pedig a hosszas sorban zavartatta inkább.

Házi Ádám, a cég fejlesztési igazgatója az eredményeket ismertetve elmondta, a kérdéseket közel 12 százalékban állt a tömegközlekedésre a benzin és a gázolaj árának növekedése miatt, 15 százalék pedig inkább a kerékpárt vagy a roller típusú megoldásokat részesíti előnyben azóta, amikor csak teheti. Azok közül, akik megmaradtak az autónál, 43 százalékban kevesebbet használnak azt a korábbiakhoz képest. Ez egyébként már a kutak forgalmában is érezhető, amely a járvány előtti szintre zuhant vissza 2023 első negyedévében.

„Ugyan az ország üzemanyag-ellátása stabilizálódott, 36 százalék szerint várható újabb hiány a töltőállomásokon a geopolitikai miatt. Részben ebből, részben a környezettudatos szemléletformálásból adódik, hogy válaszadók 60 százalékának megfordult a fejében az elektromos autóra való váltás, 36 százalékuk pedig már csak ilyen típusú járműben gondolkozik” – fogalmazott.

Hozzátette, érdekesség, hogy a többség mindig a hibrid modellek mellett tenné le a voksát a nagyobb hatótáv miatt.

Napelemmel 5 órára csökkenthető a töltési idő

A kutatás arra is rávilágított, hogy egy kezdetleges ágról beszélünk a járműiparban, legalábbis ami a Magyarországon forgalomba helyezett kocsik számát illeti. A felmérésben részt vevő elektromos autó tulajdonosok mindössze 10 százalékot használnak 5 évnél régebb óta ezt a típust, a megkérdezettek közel harmada pedig az elmúlt évben ruházott be egy ilyen modellre.

A hivatalos statisztikák szerint 2022-ben tavaly 63 597 zöld rendszámos autót tartottak nyilván, amiből 33 761 darab volt a használható-hibrid, 29 836 pedig a tisztán elektromos autó. Utóbbinál 2021-ben ez a szám 18 832 volt, az ezt megelőzően esztendőben pedig 11 012. Négy éve még 3 839-et mutatott a számláló, 2019-ben 6 535 darabot.

Házi Ádám lenne közölte: 77 százalék szerint hova fejleszteni az elektromos autók töltési opcióit, 17 százalék pedig teljes elégedetlen azokkal.

„A kitöltők 81 százaléka jól tudta, hogy az otthoni gyorstöltés a legköltséghatékonyabb lehetőség, de figyelni kell arra, hogy sokkal biztonságosabb gyári vagy gyorstöltővel töltse az autókat, mint a konnektorral összekötni azt. Utóbbi veszélyes is lehet, ha nem megfelelő a kivitelezés” – mondta a Wagner Solar Hungária Kft. fejlesztési igazgatója.

Szót ejtett arról is, van napelemes rendszerünk vagy a jövőben tervezzük a telepítést, érdemes megfontolni, hogy olyan terméket válasszunk a gépjármű töltésére, ami kommunikál az inverterrel. Ennek előnye, hogy akár közvetlenül is tölthetjük az autónkat napenergiával és egy applikáción keresztül vezérelhetjük a napelemes rendszert és az autótöltőt. A napes rendszerrel való összekötés nagy előnye még, hogy kialakítható olyan vezérlés, hogy az óratöltés gyorsabban töltse le az órát gyorsabban – 10 helyett akár 5-re is csökkenthető az idő így – illetve megspórolhatjuk a drága hálózati költségeket is.