Újra a csúcson!
Második egymást követő évben és öt éven belül harmadszor diadalmaskodott a Toyota a Dakaron
Amióta a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló fogja össze a japán autógyártó globális motorsport tevékenységét, a Toyota motorsport tevékenységének újabb aranykorát éli, az elmúlt 5 évben szinte mindent megnyertek, ahol csak letették a névjegyüket. A csúcsot kétségkívül a 2022-es év jelentette, ahol a Toyota gyakorlatilag mindent vitt: megnyerték a Dakart, és a Rally Világbajnokságban (WRC) és a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) egyaránt elhódították a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is. A 2023-as év pedig ismért a lehető legjobban indult a Toyota számára: a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyezve Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel megvédte bajnoki címét a Dakaron, míg csapattársaik, Giniel de Villiers és Dennis Murphy a 4. helyen, Henk Lategan és Brett Cummings pedig az 5. helyen zárták a világ legkeményebb tereprally megmérettetését. Miután a 3. helyen az ugyancsak a 2022/2023-as év pickupja díjas Toyota Hiluxon alapuló Hilux T1+ versenygéppel versenyző Lucas Morales-Timo Gottschalk páros zárta a 2023-as Dakart az OVERDRIVE RACING színeiben, a legjobb ötben 4 Toyota végzett a legendás versenyen.
A katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel sikeresen megvédték a TOYOTA GAZOO Racing (TGR) számára a 2022-ben megszerzett címet, amikor 2023. január 15-én áthaladtak a Dakar utolsó szakaszának célvonalán GR DKR Hilux T1+ versenyautójuk volánja mögött. A páros 5 perc 41 másodpercet veszített a szakaszgyőztesekkel szemben, de ez nem számított, mivel 1 óra 20 perc 49 másodperccel végeztek a második helyezett előtt összetettben. Ezzel, a Toyota a Dakarra gyári csapatként történt 2018-as visszatérése óta a japán autógyártó háromszor végzett az élen, és háromszor a második helyen. A 2018-as második helyet 2019-ben diadal követte, majd a 2020-as és 2021-es második hely útán 2022-ben és 2023-ban is csúcsra ért a világ legkeményebb pickupjaként számontartott Toyota Hilux.
A 2023-as Dakar utolsó szakasza egy 136 km hosszú etap volt, amely az Al-Hofufban található táborból indult. A versenyzőknek egy rövid, 167 kilométeres összekötőt kellett teljesíteniük, mielőtt elrajtoltak a 14. szakaszon, amit aztán egy 100 kilométeres utolsó összekötő követett a dobogóra Dammam tengerparti városában. Nassernek ez volt az ötödik győzelme a Dakar Rally, míg Mathieu mérlege immár négy győzelem. A páros háromszor nyert a Toyota színeiben, a legutóbbi győzelmeket pedig a minőséget, a tartósságot és a megbízhatóságot bizonyítva érte el a japán gyártó. A páros már a 2. szakaszon átvette az összetett vezetését, és onnantól egyszer sem veszítették el ezt a pozíciót.
Giniel de Villiers, aki zsinórban a huszadik Dakar Rallyját teljesítette amikor áthaladt a célvonalon Dammam mellett, az összetett a 4. helyen zárta a versenyt. Ezzel az eredménnyel a legjobb öt közötti helyezéseinek száma összesen 15-re nőtt, köztük egy győzelemmel 2009-ben. A dél-afrikai csak egy alkalommal végzett a legjobb tízen kívül, és a 2023-as Dakar Rallyn nyújtott teljesítménye alátámasztja keménységét és szívósságát, ami megkérdőjelezhetetlen a megmérettetés egyik igazi veteránja esetében. Giniel navigátorával, Dennis Murphyvel közösen 2 óra 31 perc 12 másodperccel maradtak le az első helyezettől az idei versenyen, amely immár a 45. Dakar volt.
A 2023-as Dakarral kapcsolatban úgy emlékezhetünk majd Henk Lateganre és navigátorára, Brett Cummingsra, mint egy olyan párosra, amely számára egészen másként is alakulhatott volna a verseny. Az összetettben már a 2. helyen voltak, mielőtt két kudarc miatt lejjebb kerültek a rangsorban. A páros nagyszerű tempót autózott az egész rallyn, és remélik, hogy a következő versenyeken még inkább meg tudják majd mutatni valódi sebességüket. Ennek ellenére összesítésben az 5. helyen végeztek, kevesebb mint 5 perccel lemaradva a negyedik helyen célba ért csapattársaiktól.
A Toyota uralta a 2023-as Dakart, hiszen a TGR párosai az 1., 4. és 5. helyen végeztek. Emellett ráadásul a fiatal brazil, Lucas Moraes egy privát nevezésű Toyota Hilux T1+ versenyautóval tovább erősítette a japán gyártó eredményeit, hiszen összesítésben a harmadik helyen végzett. Lucasnak ez volt az első szereplése a Dakar Rally, bár ott volt mellette egy tapasztalt navigátor Timo Gottschalk személyében.
A 2023-as Tereprally Világbajnokságon, amelynek a Dakar Rally volt a nyitófordulója, Nasser és Mathieu összesen 85 pontot gyűjtöttek. Ez azt jelenti, hogy az öt fordulós bajnokság 1. fordulója után mindössze két ponttal vannak lemaradva az éllovastól. A Toyota a 2. helyen áll a gyártók bajnokságában, mindössze egyetlen ponttal lemaradva az első helyezettől. A következő verseny az Abu Dhabi Desert Challenge, amelyre február utolsó hetében kerül sor.
„Micsoda nap ez az egész csapatunk számára! A Dakar megnyerése emlékezetes dolog, de a világ legnehezebb versenyét kétszer egymás után megnyerni egyszerűen rendkívüli. Őszinte köszönetemet fejezem ki csapatunk minden tagjának, minden szponzorunknak és természetesen pilótáinknak és navigátorainknak, akik lenyűgöző eredményt produkáltak. Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+ versenyautóra, amely ismét bebizonyította, hogy elég megbízható és tartós ahhoz, hogy ne csak megnyerje a világ legdurvább autóversenyét, hanem két egymást követő évben is megismételje ezt.” – fogalmazott a diadal után Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke.
„Azzal szeretném kezdeni, hogy szívből köszönetet mondok mindhárom versenyzőnknek. Nasser és Mathieu, Giniel és Dennis, valamint Henk és Brett, őszinte köszönet az első szakasztól kezdődő fáradhatatlan erőfeszítéseikért. A címvédés iránti elkötelezettség biztosította, hogy a Dakar trófea ismét a TOYOTA GAZOO Racinghez kerüljön. A Dakar Rally mai megnyerése hatalmas lépés volt a W2RC szezonunk szempontjából. Az összesített győzelemért járó pontokat nem lehet alábecsülni, különös tekintettel a bajnokság kiélezettségére. A Dakarhoz hasonlóan mi is meg akarjuk védeni címünket a W2RC-ben, és bár a Szaúd-Arábiából továbbindulva le vagyunk maradva egy kicsivel legközelebbi versenytársaink mögött, biztosak vagyunk benne, hogy jó küzdelmet tudunk majd vívni a szezon során az év hátralévő részében.” – tette hozzá Alain Dujardyn, a TGR W2RC csapatfőnöke.
„Ez csodálatos érzés! Nagyon sok embernek kell köszönetet mondanom, kezdve a csapatunk minden tagjával. Kemény két hét volt, de fantasztikus, hogy visszatérhettünk és megvédhettük a címünket! Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+-ra, és háromszor megnyerni a versenyt a TOYOTA GAZOO Racinggel valóban valami különleges.” – fogalmazott Nasser Al-Attiyah.
„A Dakar mindig tele van kihívásokkal, és ebben az évben nekünk is volt részünk kihívásokban. Persze sikerülhetett volna jobban is a verseny, de valószínűleg sok versenyző elmondhatja ugyanezt. Jó lett volna a dobogón állni, de összességében a Toyotának gyártóként minden oka megvan a büszkeségre. Úgy gondolom, hogy ez az eredmény ismét igazolta a Hilux megbízhatóságát, és idén ismét sikerült bemutatnunk ezt a csodálatos autót Szaúd-Arábiában.” – árulta el Giniel de Villiers.
„A 2023-as Dakar egy hullámvasút volt számunkra. Nehéz két hét volt ez, néhány rendkívül jó nappal, de akadt néhány kiábrándító is. Jó érzés a legjobb ötben lenni egy ilyen kemény Dakar után, és úgy gondolom, hogy idén mindenből kijutott nekünk. Ha ezt szem előtt tartjuk, fantasztikus érzés túllenni a versenyen, és bár mindig azon tűnődünk, mi lehetett volna, nagyon boldogok vagyunk, hogy jó pozícióban tudtunk célba érni.” – tette hozzá Henk Lategan-
DAKAR 2023: végeredmény
HELY | RAJTSZ. | VERSENYZŐK | CSAPAT | IDŐ | ELTÉRÉS |
1 | 200 | (QAT) NASSER AL-ATTIYAH (FRA) MATHIEU BAUMEL | TOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+ | 45 Ó 03′ 15” | |
2 | 201 | (FRA) SEBASTIEN LOEB (BEL) FABIAN LURQUIN | BAHRAIN RAID XTREME | 46 Ó 24′ 04” | + 01 Ó 20′ 49” |
3 | 230 | (BRA) LUCAS MORAES (DEU) TIMO GOTTSCHALK | OVERDRIVE RACING | 46 Ó 41′ 46” | + 01 Ó 38′ 31” |
4 | 205 | (ZAF) GINIEL DE VILLIERS (ZAF) DENNIS MURPHY | TOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+ | 47 Ó 34′ 27” | + 02 Ó 31′ 12” |
5 | 217 | (ZAF) HENK LATEGAN (ZAF) BRETT CUMMINGS | TOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+ | 47 Ó 39′ 38” | + 02 Ó 36′ 23” |
6 | 210 | (CZE) MARTIN PROKOP (CZE) VIKTOR CHYTKA | ORLEN BENZINA TEAM | 48 Ó 43′ 59” | + 03 Ó 40′ 44” |
7 | 220 | (ARG) JUAN CRUZ YACOPINI (ESP) DANIEL OLIVERAS CARRERAS | OVERDRIVE RACING | 49 Ó 30′ 24” | + 04 Ó 27′ 09” |
8 | 224 | (CHN) WEI HAN (CHN) MA LI | HANWEI MOTORSPORT TEAM | 49 Ó 32′ 36” | + 04 Ó 29′ 21” |
9 | 212 | (ARG) SEBASTIAN HALPERN (ARG) BERNARDO GRAUE | X-RAID MINI JCW TEAM | 49 Ó 45′ 53” | + 04 Ó 42′ 38” |
10 | 206 | (FRA) GUERLAIN CHICHERIT (FRA) ALEX WINOCQ | GCK MOTORSPORT | 50 Ó 25′ 25” | + 05 Ó 22′ 10” |