Újra a csúcson!

Második egymást követő évben és öt éven belül harmadszor diadalmaskodott a Toyota a Dakaron

Amióta a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló fogja össze a japán autógyártó globális motorsport tevékenységét, a Toyota motorsport tevékenységének újabb aranykorát éli, az elmúlt 5 évben szinte mindent megnyertek, ahol csak letették a névjegyüket. A csúcsot kétségkívül a 2022-es év jelentette, ahol a Toyota gyakorlatilag mindent vitt: megnyerték a Dakart, és a Rally Világbajnokságban (WRC) és a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) egyaránt elhódították a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is. A 2023-as év pedig ismért a lehető legjobban indult a Toyota számára: a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyezve Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel megvédte bajnoki címét a Dakaron, míg csapattársaik, Giniel de Villiers és Dennis Murphy a 4. helyen, Henk Lategan és Brett Cummings pedig az 5. helyen zárták a világ legkeményebb tereprally megmérettetését. Miután a 3. helyen az ugyancsak a 2022/2023-as év pickupja díjas Toyota Hiluxon alapuló Hilux T1+ versenygéppel versenyző Lucas Morales-Timo Gottschalk páros zárta a 2023-as Dakart az OVERDRIVE RACING színeiben, a legjobb ötben 4 Toyota végzett a legendás versenyen.

A katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel sikeresen megvédték a TOYOTA GAZOO Racing (TGR) számára a 2022-ben megszerzett címet, amikor 2023. január 15-én áthaladtak a Dakar utolsó szakaszának célvonalán GR DKR Hilux T1+ versenyautójuk volánja mögött. A páros 5 perc 41 másodpercet veszített a szakaszgyőztesekkel szemben, de ez nem számított, mivel 1 óra 20 perc 49 másodperccel végeztek a második helyezett előtt összetettben. Ezzel, a Toyota a Dakarra gyári csapatként történt 2018-as visszatérése óta a japán autógyártó háromszor végzett az élen, és háromszor a második helyen. A 2018-as második helyet 2019-ben diadal követte, majd a 2020-as és 2021-es második hely útán 2022-ben és 2023-ban is csúcsra ért a világ legkeményebb pickupjaként számontartott Toyota Hilux.

A 2023-as Dakar utolsó szakasza egy 136 km hosszú etap volt, amely az Al-Hofufban található táborból indult. A versenyzőknek egy rövid, 167 kilométeres összekötőt kellett teljesíteniük, mielőtt elrajtoltak a 14. szakaszon, amit aztán egy 100 kilométeres utolsó összekötő követett a dobogóra Dammam tengerparti városában. Nassernek ez volt az ötödik győzelme a Dakar Rally, míg Mathieu mérlege immár négy győzelem. A páros háromszor nyert a Toyota színeiben, a legutóbbi győzelmeket pedig a minőséget, a tartósságot és a megbízhatóságot bizonyítva érte el a japán gyártó. A páros már a 2. szakaszon átvette az összetett vezetését, és onnantól egyszer sem veszítették el ezt a pozíciót.

Giniel de Villiers, aki zsinórban a huszadik Dakar Rallyját teljesítette amikor áthaladt a célvonalon Dammam mellett, az összetett a 4. helyen zárta a versenyt. Ezzel az eredménnyel a legjobb öt közötti helyezéseinek száma összesen 15-re nőtt, köztük egy győzelemmel 2009-ben. A dél-afrikai csak egy alkalommal végzett a legjobb tízen kívül, és a 2023-as Dakar Rallyn nyújtott teljesítménye alátámasztja keménységét és szívósságát, ami megkérdőjelezhetetlen a megmérettetés egyik igazi veteránja esetében. Giniel navigátorával, Dennis Murphyvel közösen 2 óra 31 perc 12 másodperccel maradtak le az első helyezettől az idei versenyen, amely immár a 45. Dakar volt.

A 2023-as Dakarral kapcsolatban úgy emlékezhetünk majd Henk Lateganre és navigátorára, Brett Cummingsra, mint egy olyan párosra, amely számára egészen másként is alakulhatott volna a verseny. Az összetettben már a 2. helyen voltak, mielőtt két kudarc miatt lejjebb kerültek a rangsorban. A páros nagyszerű tempót autózott az egész rallyn, és remélik, hogy a következő versenyeken még inkább meg tudják majd mutatni valódi sebességüket. Ennek ellenére összesítésben az 5. helyen végeztek, kevesebb mint 5 perccel lemaradva a negyedik helyen célba ért csapattársaiktól.

A Toyota uralta a 2023-as Dakart, hiszen a TGR párosai az 1., 4. és 5. helyen végeztek. Emellett ráadásul a fiatal brazil, Lucas Moraes egy privát nevezésű Toyota Hilux T1+ versenyautóval tovább erősítette a japán gyártó eredményeit, hiszen összesítésben a harmadik helyen végzett. Lucasnak ez volt az első szereplése a Dakar Rally, bár ott volt mellette egy tapasztalt navigátor Timo Gottschalk személyében.

A 2023-as Tereprally Világbajnokságon, amelynek a Dakar Rally volt a nyitófordulója, Nasser és Mathieu összesen 85 pontot gyűjtöttek. Ez azt jelenti, hogy az öt fordulós bajnokság 1. fordulója után mindössze két ponttal vannak lemaradva az éllovastól. A Toyota a 2. helyen áll a gyártók bajnokságában, mindössze egyetlen ponttal lemaradva az első helyezettől. A következő verseny az Abu Dhabi Desert Challenge, amelyre február utolsó hetében kerül sor.

Micsoda nap ez az egész csapatunk számára! A Dakar megnyerése emlékezetes dolog, de a világ legnehezebb versenyét kétszer egymás után megnyerni egyszerűen rendkívüli. Őszinte köszönetemet fejezem ki csapatunk minden tagjának, minden szponzorunknak és természetesen pilótáinknak és navigátorainknak, akik lenyűgöző eredményt produkáltak. Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+ versenyautóra, amely ismét bebizonyította, hogy elég megbízható és tartós ahhoz, hogy ne csak megnyerje a világ legdurvább autóversenyét, hanem két egymást követő évben is megismételje ezt.” – fogalmazott a diadal után Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke.

Azzal szeretném kezdeni, hogy szívből köszönetet mondok mindhárom versenyzőnknek. Nasser és Mathieu, Giniel és Dennis, valamint Henk és Brett, őszinte köszönet az első szakasztól kezdődő fáradhatatlan erőfeszítéseikért. A címvédés iránti elkötelezettség biztosította, hogy a Dakar trófea ismét a TOYOTA GAZOO Racinghez kerüljön. A Dakar Rally mai megnyerése hatalmas lépés volt a W2RC szezonunk szempontjából. Az összesített győzelemért járó pontokat nem lehet alábecsülni, különös tekintettel a bajnokság kiélezettségére. A Dakarhoz hasonlóan mi is meg akarjuk védeni címünket a W2RC-ben, és bár a Szaúd-Arábiából továbbindulva le vagyunk maradva egy kicsivel legközelebbi versenytársaink mögött, biztosak vagyunk benne, hogy jó küzdelmet tudunk majd vívni a szezon során az év hátralévő részében.” – tette hozzá Alain Dujardyn, a TGR W2RC csapatfőnöke.

Ez csodálatos érzés! Nagyon sok embernek kell köszönetet mondanom, kezdve a csapatunk minden tagjával. Kemény két hét volt, de fantasztikus, hogy visszatérhettünk és megvédhettük a címünket! Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+-ra, és háromszor megnyerni a versenyt a TOYOTA GAZOO Racinggel valóban valami különleges.” – fogalmazott Nasser Al-Attiyah.

A Dakar mindig tele van kihívásokkal, és ebben az évben nekünk is volt részünk kihívásokban. Persze sikerülhetett volna jobban is a verseny, de valószínűleg sok versenyző elmondhatja ugyanezt. Jó lett volna a dobogón állni, de összességében a Toyotának gyártóként minden oka megvan a büszkeségre. Úgy gondolom, hogy ez az eredmény ismét igazolta a Hilux megbízhatóságát, és idén ismét sikerült bemutatnunk ezt a csodálatos autót Szaúd-Arábiában.” – árulta el Giniel de Villiers.

A 2023-as Dakar egy hullámvasút volt számunkra. Nehéz két hét volt ez, néhány rendkívül jó nappal, de akadt néhány kiábrándító is. Jó érzés a legjobb ötben lenni egy ilyen kemény Dakar után, és úgy gondolom, hogy idén mindenből kijutott nekünk. Ha ezt szem előtt tartjuk, fantasztikus érzés túllenni a versenyen, és bár mindig azon tűnődünk, mi lehetett volna, nagyon boldogok vagyunk, hogy jó pozícióban tudtunk célba érni.” – tette hozzá Henk Lategan-

DAKAR 2023: végeredmény

HELYRAJTSZ.VERSENYZŐKCSAPATIDŐELTÉRÉS
1200(QAT) NASSER AL-ATTIYAH (FRA) MATHIEU BAUMELTOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+45 Ó 03′ 15” 
2201(FRA) SEBASTIEN LOEB (BEL) FABIAN LURQUINBAHRAIN RAID XTREME46 Ó 24′ 04”+ 01 Ó 20′ 49”
3230(BRA) LUCAS MORAES (DEU) TIMO GOTTSCHALKOVERDRIVE RACING46 Ó 41′ 46”+ 01 Ó 38′ 31”
4205(ZAF) GINIEL DE VILLIERS (ZAF) DENNIS MURPHYTOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+47 Ó 34′ 27”+ 02 Ó 31′ 12”
5217(ZAF) HENK LATEGAN (ZAF) BRETT CUMMINGSTOYOTA GAZOO RACING GR DKR HILUX T1+47 Ó 39′ 38”+ 02 Ó 36′ 23”
6210(CZE) MARTIN PROKOP (CZE) VIKTOR CHYTKAORLEN BENZINA TEAM48 Ó 43′ 59”+ 03 Ó 40′ 44”
7220(ARG) JUAN CRUZ YACOPINI (ESP) DANIEL OLIVERAS CARRERASOVERDRIVE RACING49 Ó 30′ 24”+ 04 Ó 27′ 09”
8224(CHN) WEI HAN (CHN) MA LIHANWEI MOTORSPORT TEAM49 Ó 32′ 36”+ 04 Ó 29′ 21”
9212(ARG) SEBASTIAN HALPERN (ARG) BERNARDO GRAUEX-RAID MINI JCW TEAM49 Ó 45′ 53”+ 04 Ó 42′ 38”
10206(FRA) GUERLAIN CHICHERIT (FRA) ALEX WINOCQGCK MOTORSPORT50 Ó 25′ 25”+ 05 Ó 22′ 10”