Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Újra forradalmasítja az autóipart a Toyota

Posted on 2017.08.03. By AztaCARom

Fél évtizeden belül átveheti a technológiai vezető szerepet az akkumulátoros meghajtású elektromos autók piacán a Toyota. A titok egy vadonatúj felépítésű akkumulátor, amely a villanyautók minden jelenlegi hátrányára hathatós megoldást ígér.

Japán sajtóértesülések szerint a Toyota öt éven belül forgalomba hozza új generációs, tisztán elektromos meghajtású modelljét, amely a világon elsőként szilárd elektrolitos (szilárdtest) akkumulátort alkalmaz majd. Ez az új akkumulátortechnológia biztonságosabb, jóval nagyobb kapacitású és nagyságrendekkel gyorsabban feltölthető, mint a jelenleg használatos lítium-ion akkumulátorok. A Toyota cégközpontjától mindössze negyven kilométerre, Nagoya városában működő Csunicsi Simbun napilap állításaira reagálva a Toyota hivatalos közleményt adott ki, amely szerint: „az új generációs akkumulátorok közül jelen pillanatban a szilárdtest akkumulátorok állnak legközelebb a gyakorlati (járműipari) felhasználáshoz. A technológia jelenleg a kutatási és fejlesztési fázisban van, beleértve a szilárdtest akkumulátorok sorozatgyártásának előkészítését. A tervek szerint a következő évtized elején megkezdődhet a technológia kereskedelmi felhasználása, ám konkrét terméktervekről egyelőre nem áll módunkban nyilatkozni.”
Az elektromos autók piaca drámai mértékű változásokon ment át az utóbbi években. Ma már szinte minden jelentős gyártó forgalmaz tisztán elektromos (EV) vagy hálózatról tölthető hibrid (PHEV) meghajtású gépkocsit, vagy napirendre tűzte annak bevezetését. Vadonatúj szereplők tűntek fel a színen, mindenekelőtt a Tesla, amely a termékfejlesztés, az ügyfélkezelés és az értékesítés terén is szakított a bevált sémákkal. Az egész világot izgalomban tartó villamosítással a Toyota is lépést tartott, folyamatosan fejlesztve az ide kapcsolódó technológiákat, ám idejekorán felismerte, hogy az akkumulátortechnológiák fejlettségi szintje jelenleg nem alkalmas az ügyfelek mobilitási igényeinek kompromisszumoktól mentes kielégítésére.
Ezért úgy döntött, nem forgalmaz addig elektromos autót, amíg nem tudja megoldani azok két legsúlyosabb hiányosságát: a rövid hatótávolságot és a hosszas töltési időt. A fenntartásokkal ajánlható villanyautózás helyett középtávon a hibrid (HV), hosszú távon pedig a hidrogén üzemanyagcellás gépjárművekben (FCEV) látta a mobilitási igények megoldását, a környezetbarát közlekedés kulcsát.
A Toyota 1993-ban indította útjára azt a rendkívül ambiciózus projektet, amelynek eredményeként, mindössze négy évvel később forgalomba került a világ első sorozatgyártású benzin-elektromos hibrid személygépkocsija, a Prius. Az azóta eltelt húsz évben a vállalatcsoport két legnagyobb márkája, a Toyota és a Lexus több mint tízmillió hibrid gépkocsit* értékesített szerte a világon; az ezek révén elért üzemanyag-megtakarítás, illetve emissziócsökkentés a becslések szerint eléri a 29 milliárd liter benzint, illetve 77 millió tonna szén-dioxidot. Ugyancsak húsz éve folytat egyre intenzívebb kutatásokat a Toyota a hidrogén üzemanyagcellák terén; az ezek nyomán megszületett Mirai a világ első, nyilvánosan forgalmazott FCEV személygépjárműve.
Az elmúlt két évtizedben tehát a Toyota-csoport több mint tízmillió akkumulátort gyártott és szervizelt, nagyságrendekkel többet, mint amennyi a világ összes villanyautójában (számuk 2016 végével érte el a kétmilliót) szolgálatot teljesít. Ez pedig azt jelenti, hogy a vállalat azon döntése, hogy kimarad az elektromos versenyfutásból, nem saját technológiai alkalmatlanságán, hanem a használt technológia alkalmatlanságán alapul: a Toyota mindenki másnál jobban tisztában van azzal, hogy a jelenlegi akkumulátor-technológiák – a fent vázolt hiányosságok miatt – nem alkalmasak arra, hogy hosszú távon megoldást nyújtsanak az emberiség mobilitási igényeire.
A szilárdtest akkumulátorok ezzel szemben biztonságosak, percek alatt feltölthetők, energiatároló képességük pedig jócskán meghaladja a lítium-ion akkumulátorokét, azaz maradéktalanul alkalmasnak ígérkeznek a tömeges hétköznapi autóipari felhasználásra. Azzal természetesen a Toyota is tisztában van, hogy a számos tudományos partnerrel, többek között a Tokiói Technológiai Intézettel közösen folytatott kutatások során elért eredmények nem ültethetők át közvetlenül, változtatások nélkül a gyakorlatba, ezért is nem nyilatkoztak korábban a már öt évvel ezelőtt rendkívül ígéretesnek tartott, ám akkor még jobbára feltérképezetlen szilárd elektrolitos akkumulátorok potenciális felhasználásáról. Ahogy annak idején a hibrid technológia bevezetését megelőző években, most is számos különböző, ígéretes akkumulátor-technológiát – így fém-levegő, nátrium-ion vagy magnézium anódos akkumulátorokat – kutatnak és fejlesztenek párhuzamosan, ám ezek közül a mai napig egyedül a szilárdtest akkumulátorok váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.
Ezek tehát már a Toyota magas elvárásai szerint is alkalmasnak ígérkeznek arra, hogy széles körű, minden szempontból praktikus megoldást jelentsenek az emberiség mobilitási igényeire. Aligha véletlen, hogy a cégcsoporton belül frissen létrehozott EV-központ működését maga Akio Toyoda, a vállalat elnöke felügyeli. Figyelembe véve, hogy a fogyasztók érdeklődése már a jelenlegi, tökéletlen elektromos autók iránt is évről évre exponenciálisan növekszik, robbanásszerű fejlődést hozhat a piacon az az új technológia, amely a várakozások szerint rövid időn belül az EV-gyártás és -fejlesztés élvonalába fogja emelni a Toyotát.
Ahogy a hibrid technológiák esetében már tapasztalhattuk, a világ autógyártói szorosan a Toyota nyomában járva, a lehető legrövidebb időn belül minden bizonnyal maguk is piacra bocsátják az új generációs akkumulátor-technológiát. Más kérdés, hogy erre vélhetőleg további hosszú éveket kell majd várni: jelenleg a Toyotán kívül mindössze egy autógyártó jelentette be, hogy sorozatgyártásig kívánja fejleszteni a technológiát, ám ők nem öt, hanem tíz év múlva készülnek piacra lépni saját megoldásukkal. Akárhogy is, a Toyota által útjára indított forradalom átírhatja az autóipar térképét: a hidrogén üzemanyagcella és az új generációs elektromos meghajtás válhatnak a világ két meghatározó hajtáslánc-technológiájává, akár teljesen kiszorítva a belső égésű erőforrásokat a piacról. Addig is, amíg ez az álom valóra válik, a Toyota-csoport folyamatosan megújuló hibrid technológiát alkalmazó járművei jelentik a legjobb kompromisszumot a praktikus mindennapi használhatóság és a környezettudatos, fenntartható mobilitás között.
* 2017 júniusáig 10,71 millió db
Fotók: Thomas Peter/File Photo, Qilai Shen/Getty Images, Toyota

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:autóipar, e-autó, e-car, e-jármű, elektromos autó, Toyota

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A szoftverfrissítéssel nem lehet biztosan elkerülni a behajtási tilalmakat
Next Post: Lecserélte a Metrovagonmas a budapesti projekt vezetőjét

Kapcsolódó cikkek

  • Jobbkormánnyal a világ körül – Ikarus 489 Polaris a Mobilitási hétvégén Ctrl+C - Ctrl+V
  • Tavaly 106 ezer forint volt a casco éves átlagdíja Hírek
  • Tart a helyreállítás a szombati tömegkatasztrófa helyszínén, egyre nagyobb a torlódás Herceghalomnál Hírek
  • Tavasszal kezdődhet útfelújítás Újbudán és Rákospalotán Hírek
  • Visszapillantó! Kiss Norbi vasárnap is nyert a Slovakia Ringen, már második a bajnokságban Ctrl+C - Ctrl+V
  • …és jött a gödör Ctrl+C - Ctrl+V

Keresés

2023. április
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« márc    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Rambo 2. – Digitálisan felújított 4K
  • Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?
  • Disney Baby – Első kalandok 7. – Első meséim Micimackóval
  • Világító homlokzat és 3D betonnyomtató
  • Világszínházi ünnepre készül a MITEM
  • Van képünk hozzá (23.04.01.) – Hyundai Sonata
  • Verstappen a pole pozícióban
  • Verstappen az első, Alonso a második szabadedzés leggyorsabbja
  • Van képünk hozzá (23.03.31.) – Toyota C+ walk s
  • Új lelátót építenek a Hungaroringen
  • A Chevrolet Traverse is abszolválta az IIHS töréstesztet
  • A tesztek során a kutatók eddig nem találtak emberre veszélyes vírusokat a hazánkban terjedő inváziós szúnyogokban
  • Sikeresen tesztelték a Wigner FK szakemberei a szupravezető részecskegyorsító mágnest Svédországban
  • A Ford Explorer jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • “Kicsit szarul” működik az e-matrica lekérdezés – De, nem mindenhol!
  • Húsvéti Kenyérlelke családi nap a Fény Utcai Piacon
  • KávéBár Bazár 2023
  • Akár 60%-os húsvéti árcsökkenés az ALDI-nál
  • (K)Áder János szerint jó hír, hogy jövőre visszaválthatók lesznek az italosüvegek és -dobozok
  • Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
  • Alaposan körbejárták a Nissan Townstar modellt is
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Peugeot 508 SW
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • A 2023-as AMTS – Autó Motor & Tuning Show – minden korábbi rekordot megdöntött Ctrl+C - Ctrl+V
  • Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát Hírek
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT