Valóban jó ötlet a repülő autó?
A repülő autók jól hangzanak, de vajon a valóság több lesz, mint egy bugi, amellyel a vezérigazgatók flexibilisek?
Az éj ötödik söréhez hasonlóan a repülő autók is azok közé az ötletek közé tartoznak, amelyek egészen addig jól hangzanak, amíg nem gondolunk rájuk. És mint az éjszaka ötödik itala, úgy tűnik, engedünk a kísértésnek, még akkor is, ha sok jó okunk van az újragondolásra.
Egyre komolyabban veszik a repülő autókat – pontosabban az elektromos függőleges fel- és leszálló (eVTOL) járműveket. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) a közelmúltban egy csomó engedélyt adott ki, amelyek lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy további vizsgálatokat végezzenek járműveikkel.
Miközben remélhetőleg számos startup dolgozik a technológia fejlesztésén, és a Tesla-stílusú vezetővé váláson dolgozik, a nagy gyártók pénzt is fektetnek abba a technológiába, amely végül lehetővé teszi az emberek számára, hogy személyes járművekben repüljenek.
Bár úgy tűnik, hogy a technológia még néhány évre van hátra, úgy tűnik, hogy az emberek komolyan dolgoznak rajta, és törvényes előrelépést tesznek a háromdimenziós mobilitás világa felé. De kell-e?
Egy repülő autó remek ötletnek tűnik: felfelé és átmehet a forgalom felett; nem kell bajlódnia a kanyargós utakkal, és légvonalban mehet mindenhová; és nem terhelnek sebességkorlátozások.
A repülő autóknak azonban vannak olyan aspektusai, amelyek hangzása kevésbé ideális. Egyrészt nem valószínű, hogy a repülő autó álma, amely egy szeszély szerint körbe-körbe tud közlekedni és felszállni, nem valósul meg. Veszélyes lenne az úton leszállni, és egy olyan ügynökség számára, mint az FAA, rémálom lenne irányítani. A legvalószínűbb eredmény az, hogy a tulajdonosoknak az eVTOL-portokat kell használniuk, ami baj.
Eközben, ha a repülő járműnek nincsenek kerekei (sokuk nincs), akkor ki kell szállnia, és meg kell találnia az utat a földi szállítás egy másik formájához, hogy elérje a végső úti célt. Bár valószínűleg gyorsabb lenne, mint egyszerűen vezetni, szinte biztosan nagyon drága lenne.
Mivel az eVTOL-ok új iskolája teljesen elektromos, ez azt jelenti, hogy sokan 60 és 100 mérföld (96 és 161 km) közötti hatótávot jósoltak, és egyszerre csak egy vagy két utast tudnak szállítani, amelyek közül egyik sem hangzik ideálisnak. Ami még rosszabb, ez még csak nem is helyettesíti a magánrepülőket.
Ráadásul a repülés rendkívül energiaigényes. Például az Alef Model A becsült repülési hatótávja 110 mérföld (177 km), de a hatótávolsága ennek közel kétszerese, 200 mérföld (322 km). Már most halljuk, hogy az olyan óriási elektromos járművek, mint a GMC Hummer, megismétlik a múlt régi hibáit, és hogy az elektromos közlekedésre való átállás hogyan feszíti túl az elektromos infrastruktúránkat a törésponton. Mi történik, ha hozzáadunk egy csomó elektromos autót, amelyek még több energiát égetnek el?
A repülő autók tehát drágák, rengeteg erőforrást fogyasztanak, és egyszerre csak néhány embert tudnak szállítani. Nem csoda, hogy a gazdagok akarják őket. De eltekintve attól, hogy a vezérigazgatók simogatják az egójukat, az eVTOL-ok valóban hasznot hoznak az embereknek, vagy ez egy újabb példa arra, hogy a technológiai evangélisták újra feltalálják a gazdagok buszát? Mit gondolsz? Szeretnél egy repülő autót? Ennél is fontosabb, hogy szerinted van értelme a repülő autóknak a közlekedés jövője szempontjából?