Valódi kincsektől vált meg a legnagyobb Peugeot-gyűjtemény

avaly október utolsó napjaiban több tucat különleges, értékes és érdekes Peugeot került kalapács alá a franciaországi Aguttes aukciós ház árverésén. A kincsek egy része gazdát cserélt, ám az eladatlan tételek között is marad jó néhány izgalmas jármű.

Pontosan negyven éve jött létre a L’Aventure Peugeot társaság, amelynek küldetése, hogy megőrizze, rendezze és közkinccsé tegye a több mint kétszáz éves múltra visszatekintő márka hagyatékát. A non-profit szervezet az évek során azokra a márkákra is kiterjesztette munkásságát, amelyek egykor a Peugeot által alapított PSA-csoportot alkották, ma pedig a világ egyik legnagyobb autógyártó csoportjának, a Stellantisnak az ékköveként tevékenykednek.

A társaság vásárlások és adományozások révén folyamatosan bővíti gyűjteményét, amely jelenleg mintegy 1200 gépkocsit és megszámlálhatatlanul nagy mennyiségű, eredeti műszaki leírást, kordokumentumot, alkatrészt, ajándéktárgyat és egyéb, az autógyártókhoz kapcsolódó relikviát tartalmaz.

Mivel azonban az automobil nem arra született, hogy egy raktárban álljon, hanem hogy használják és gyönyörködjenek benne, évről évre kiválasztanak néhány tucat járművet, és árverésre bocsátják azokat – amellett, hogy ezzel végtelenül boldoggá teszik a gyűjtőket, a bevételből új járműveket vásárolhatnak, vagy felújításokat finanszírozhatnak.

A L’Aventure Peugeot küldetésével összhangban ilyenkor jó néhány igazi kincs is bekerül a katalógusba. Pontosan ez történt idén is, az első független francia aukciós ház, az Aguttes által október 23-án megszervezett árverésen. Számtalan korabeli katalógus, poszter, szervizleírás, eredeti tervrajz és egyéb dokumentum mellett kalapács alá kerültek olyan egyedülálló ritkaságok is, mint például a Peugeot tízhengeres Forma-1-es motorblokkja az ezredfordulóról, vagy annak a Peugeot 205 Turbo 16-osnak a makettje, amellyel Ari Vatanen 1985-ben megnyerte a Monte Carlo-ralit, és amelyet saját kezűleg írt alá az egyszeres ralivilágbajnok és négyszeres Dakar-győztes versenyző.

A figyelem középpontjában természetesen az autók álltak, szám szerint ötvenegyen. A legidősebb közülük egy kiváló állapotban lévő Peugeot 201 Coach Luxe volt 1937-ből, a legfiatalabb pedig a Peugeot 207 RCup versenyautónak az a járóképes prototípusa, amelyet a Peugeot 2006-ban a Genfi Autószalonon kiállított.

Különösen izgalmasak voltak a gyűjteményben fellelhető versenyautók: egy 300 lóerős középmotorral hajtott, hátsókerék-hajtású Peugeot 406 Coupé Silhouette az ezredfordulóról, egy egzotikus Peugeot 905 Spider 1993-ból, vagy az ezer darabos Peugeot 104 ZS 2 FIA széria egyik példánya 1979-ből. Ez utóbbi frissen felújított 140 lóerős motorral és 2026-ig érvényes motorsport-tanúsítvánnyal örvendezteti új gazdáját, aki jelentőségének megfelelő tekintélyes összeget, 48 300 eurót (kb. 19,7 millió Ft.) fizetett az apró méregzsákért.

Az, hogy melyik autót tekintjük az árverés legizgalmasabb tételének, részben szubjektív megítélés kérdése. Valakinek például 13 896 eurót (kb. 5,7 millió Ft) ért meg a világ kétségkívül leghíresebb Peugeot 605-öse: az a matt fekete limuzin, amely a népszerű Taxi 2 akcióvígjáték egyik négykerekű főszereplője volt (az árverésen ugyanabból a filmből egy másik Peugeot: egy szitává lőtt Peugeot 405-ös is kalapács alá került, ám végül nem cserélt gazdát.)

Ugyancsak pótolhatatlan különlegesség az 1995-ös Peugeot Tulip (Transport Urbain Libre Individuel et Public) mikroautó-koncepció egyetlen, eredeti példánya, a márka villamosítási programjának egyik korai szárnypróbálgatása, vagy a Peugeot 4002 formatanulmány 2003-ból, amely a klasszikus Peugeot 402 stíluselemeit ültette át a XXI. század esztétikai és technológiai kontextusába – az előbbiért 16 500, az utóbbiért 7468 eurót (6,7, illetve 3 millió Ft) fizettek ínyenc gyűjtők.

Ennyi különlegesség mellett első pillantásra talán érthetetlen, hogy az árverés messze legértékesebb Peugeot járműve, amelyért 195 900 eurót, azaz 80 millió (!) forintot fizettek, egy Peugeot 504 Coupé volt 1977-ből. Nem akármilyen példánya volt ez persze a szériának: a márka kiterjedt sportprogramjában ez volt ugyanis az egyetlen olyan 504 Coupé, amelyből egy ügyfél kívánságára építettek Gr.4-es rali-versenyautót.

Az a bizonyos ügyfél pedig Adolphe Choteau volt, Elefántcsont ralibajnoka, aki 62 évesen dobogós helyezést ért el a rali-világbajnokságban, és ezzel mindmáig megdöntetlen rekordot állított fel a sportág történetében, kiérdemelve a Le Vétéran becenevet.

Choteau úr közvetlenül a sochaux-i motorsportosztályról szállíttatta be az alkatrészeket. Eredeti vázmerevítésekkel, a maga idejében aranyáron mért futómű-átépítéssel, módosított vezérműtengelyekkel és hengerfejekkel szerelt, 225 lóerős 3.0 V6-os tuningmotorral tették ütőképessé az autót. A mahagónibarna (598-as gyári kódszámú) fényezésű Peugeot-val 1978-ban és 1979-ben Monsieur Choteau, majd három éven át fia, Jean-Marc Choteau versenyzett a WRC-ben.

Az 504-est 1982-ben nyugalmazták, és a következő húsz évben a Choteau családi gyűjtemény díszeként élte életét.

2005-ben új gazdához került, aki 2013-ban az utolsó szegecsig restauráltatta a Peugeot Talbot Sport csapat egykori motorépítő mestere, Bernard Decure műhelyében. Ennek során gyári támogatással újjáépítették a futóművet, majd miután feltűnt a 2014-es Rallye du Sénégal Historique veterán ralin, tulajdonosa végérvényesen szögre akasztotta az indítókulcsot. Az autó a felújítás óta mindössze 500 kilométert futott, új gazdája az eredeti kormánykerékkel, kagylóülésekkel és keréktárcsákkal együtt vehette át az Aguttes aukciója után.

Mindezek alapján azt hihetnénk, a L’Aventure Peugeot éves árverésein csak vastag pénztárcájú gyűjtőknek érdemes részt venniük. Pedig egyáltalán nem ez a helyzet: egy szerencsés például 2,4 millió forintnak megfelelő összegért tett szert egy teljes körűen felújított, gyönyörű állapotú, azonnal használatba vehető 1984-es Peugeot 505 SR 2.0 szedánra.

5,9 millió forint elég volt egy teljesen felújított, 1993-as (tehát a kívánatosabb első szériás) Peugeot 106 Rallye megkaparintására, az a látogató pedig garantáltan fülig érő mosollyal kezdheti a 2023-as kabriószezont, aki 29 700 euróért (12 millió Ft) szert tett a múzeumi háttérnek köszönhetően hitelesen igazolt előéletű és állapotú, 1980-as Peugeot 504 Cabriolet-ra.

ILLUSZTRÁCIÓK: Aguttes.com