Verhetetlen Toyota és Lexus

A  Toyota, és prémium márkája, a Lexus, 1,52 millió elektromos hajtású járművet értékesített 2017-ben, három évvel megelőzve az önmaga számára 2020-ra kitűzött célt. Ez az eredmény azt jelzi, hogy a világelső japán autógyártó jó úton halad a “Környezetvédelmi Kihívás 2050” névre keresztelt tervében lefektetett célok teljesítése felé, amely 2030-ra évi 5,5 millió elektromos hajtású autó eladásával számol.

A környezetvédelem iránt kétségkívül leginkább elkötelezett autógyártóként a Toyota és a Lexus az elmúlt években nem ment bele a vezető autógyártók által a nagy nemzetközi autókiállításokon kezdett számháborúba arról, hogy hány éven belül hány elektromos hajtású modellt mutatnak be miközben jelenlegi eladásaik elenyésző részét képezik az alternatív hajtású járművek. A környezetbarát hibrid elektromos (HEV) technológiát több, mint 20 éve útjára indító, emellett plug-in hibrid elektromos (PHEV) és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológia, valamint az akkumulátoros elektromos (BEV) technológiát forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élen járó Toyota ehelyett inkább cselekedett: az elmúlt 20 évben a vállalat által jegyzett Lexus prémium márka eladásait is számolva közel 11,5 millió, egyedül tavaly, pedig több, mint 1,52 millió részben vagy teljesen elektromos hajtású járművet értékesített világszerte, ami több, mint az összes többi autógyártó alternatív hajtású eladásai együttvéve.

A tavalyi 1,52 milliós darabszám 8 százalékkal múlja felül a 2016-os, szintén rekordnak számító eredményt, azt jelezve, hogy e járművek eladásai évről évre növekednek, így teljesíthető lesz a vállalat “Környezetvédelmi Kihívás 2050” elevezésű tervében megfogalmazott cél, ami eredetileg csak három évvel később, 2020-ra számolt évi 1,5 millió darabnál több elektromos autó értékesítésével. A vállalat eddig összesen 11,47 millió elektromos hajtású járművet adott el, ami több mint 90 millió tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátást jelent, mintha ezek az autók hagyományos hajtással készültek volna.

 

“Alig 20 év leforgása alatt eljutottunk oda, hogy a kezdetben egyetlen piacon forgalmazott részben vagy teljesen elektromos autók évi 500 darabos értékesítése ma már több mint 1,5 millióra nőtt a világ több mint 90 országában és régiójában.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője. “Vásárlóink ezzel hitet tettek elektromos hajtásláncaink minősége, tartóssága és megbízhatósága mellett, és nekik köszönhetően megteremthettük elektromos hajtású autóink sokszínű kínálatának szilárd és fenntartható alapjait. Ennek köszönhetően mára a Toyota és a Lexus kínálja a piac legszélesebb részben vagy egészben elektromos meghajtású modellportfólióját, hazánkban 16, világszinten pedig 35 modellel. A Toyota márka esetében egyébiránt tavaly a hazai eladások mintegy egyharmadát, a Lexus esetében pedig 97%-át tettik ki a hibrid elektromos modellek.”

A márka első, kereskedelmi forgalomban kapható hibrid elektromos autója a Prius volt, ami 1997-ben jelent meg a japán piacon, s a Toyota azóta folyamatosan a technológia tökéletesítésén dolgozik: ennek eredményeképpen született meg 2014-ben az első sorozatgyártású üzemanyagcellás elektromos jármű, a Mirai, 2016-ban a negyedik generációs Prius; 2017-ben pedig a második generációs Prius Plug-in Hybrid modell. A vállalat tovább folytatja részben vagy teljesen elektromos hajtású autónak fejlesztését és a kínálat szélesítését: ennek keretében kezdődik meg 2020-tól az akkumulátorról hajtott elektromos autók tömeggyártása, amelyek először Kínában és Indiában, később pedig Japánban, az Egyesült Államokban és Európában is megjelennek majd. A Toyota arra törekszik, hogy a hibrid-elektromos autók értékesítését a feltörekvő piacokon is tovább növelje, világszerte hatásosan mérsékelve ezzel az új járművekből származó CO₂-kibocsátást.

 

„Az elektromos hajtáslánc-változatok fejlesztése és sokszínűsége közvetlenül is hozzájárul a Toyota “Környezetvédelmi Kihívás 2050” tervének megvalósításához, amelyben a vállalat azt tűzte ki célul, hogy 2030-ra évi 5,5 millió darabra növeli elektromos járművei értékesítését. Ennek eléréséhez a Toyota azt tervezi, hogy a 2020-as évek elejéig 10 BEV modellt mutat be világszerte, és a 2025 körüli időszaktól kezdve a Toyota kínálatának minden egyes modelljéhez elektromos hajtásláncot is választhatnak majd a vásárlók.” – avat be Varga Zsombor.

 

A Környezetvédelmi Kihívás 2050 eredeti célkitűzései

– Nulla CO₂-kibocsátás az új járművekből: 2050-re globálisan 90 százalékkal csökken az új járművekből származó CO₂-kibocsátás átlaga (a Toyota 2010-es globális átlagához képest)

– 2020 körül az üzemanyagcellás elektromos járművek globális értékesítése meghaladja az évi 30.000 darabot. Japánban havonta legalább 1000 darab üzemanyagcellás jármű talál gazdára (jóval meghaladva az évi 10.000 darabot)

– Az üzemanyagcellás elektromos buszok kisszériás értékesítése 2017 elején megkezdődik, főleg Tokióban, így a 2020-as Tokiói Nyári Olimpia és Paralimpia idejéig már több mint 100 ilyen busz fut a város útjain

– 2020-ig a hibrid elektromos autók értékesítési eredménye éves szinten eléri az 1,5 millió darabot, összesítve pedig a 15 millió darabot

– 2020-ra az új autókból származó átlagos CO₂-kibocsátás több mint 22 százalékkal csökken (a Toyota 2010-es globális átlagához képest)

 

Részben vagy teljesen elektromos Toyota eladások 1993-2017 (ezer db)

GlobálisÖsszesítve
JapánÉszak-AmerikaEurópaEgyéb
1993-19960.10.10.1
19970.40.40.5
199818.117.70.418.6
199915.615.30.334.2
200019.212.65.90.753.4
200137.118.516.12.30.290.5
200241.720.020.70.80.2132.2
200353.527.225.00.90.4185.7
2004134.768.756.08.11.9320.4
2005234.958.5150.023.43.1555.3
2006312.572.4197.636.06.5867.9
2007429.482.0287.849.010.71297.3
2008429.7104.4255.057.812.61727.0
2009530.1251.1205.354.719.02257.1
2010690.2392.2195.970.231.92947.3
2011629.0316.4185.182.844.73576.3
20121219.3678.0344.9106.989.54795.6
20131280.3679.1359.3152.989.06075.9
20141267.3684.3324.7171.886.57343.2
20151204.5633.6283.0200.987.18547.7
20161402.7678.7267.3285.4171.39950.4
20171520.7658.6246.3392.3223.511471.0
Total5469.83426.61696.1878.7

 

Toyota elektromos személyautók értékesítése 2017-ben (ezer db)

Modell 

Globális

JapánÉszak-AmerikaEurópaEgyéb
Prius218.6116.668.611.122.3
Prius α / Prius v / Prius +38.517.611.77.41.7
Aqua / Prius c149.3131.614.73
Camry Hybrid63.318.923.620.8
Alphard Hybrid19.38.90.4
Auris Hybrid88.22.978.96.3
Vitz Hybrid / Yaris Hybrid130.927.9100.92.2
Avalon Hybrid55(20 egys.)
Highlander Hybrid / Kluger Hybrid218.318.3(7 egység)
RAV4 Hybrid120.957.257.26.5
C-HR Hybrid191.696.790.14.8
Corolla Hybrid58.558.5
Levin Hybrid40.540.5
Vellfire Hybrid5.75.7
SAI22
Estima Hybrid / Previa Hybrid44
Harrier Hybrid9.19.1
Crown Hybrid17.517.5
Corolla Axio Hybrid11.511.5
Corolla Fielder Hybrid23.923.9
Voxy Hybrid25.225.2
Noah Hybrid19.719.7
Esquire Hybrid24.324.3
Sienta Hybrid36.936.80.1
JPN TAXI1.51.5
Lexus LS 600h / LS 600hL / LS 500h4.74.30.10.3
Lexus GS 450h / GS 300h5.730.11.31.3
Lexus RX 400h / RX 450h30.96.497.77.7
Lexus HS 250h0.80.8
Lexus CT 200h27.63.658.610.4
Lexus ES 300h34.25.728.5
Lexus IS 300h10.14.25.30.6
Lexus NX 300h35.24.73.719.57.3
Lexus RC 300h1.70.51.2(3 egység)
Lexus LC 500h1.61.10.10.30.1
Prius PHV / Prius Prime5126.721.72.50.1
Mirai2.70.81.80.1

 

Toyota elektromos személyautók összesített értékesítése (ezer db)

Modell 

Globális

JapánÉszak-AmerikaEurópaEgyéb
Prius3984.61812.81751.2299.1121.4
Prius α / Prius v / Prius +671.2446.4173.143.87.9
Aqua / Prius c1380.11154.5192.732.9
Camry Hybrid674.575.6419.1179.7
Alphard Hybrid 1

 

83.580.53.0
Auris Hybrid459.69.4427.622.7
Vitz Hybrid / Yaris Hybrid425.327.9388.98.5
Avalon Hybrid59.859.70.1
Highlander Hybrid / Kluger Hybrid 2

 

173.83.4168.71.7
RAV4 Hybrid221.9109.9101.210.8
C-HR Hybrid200.598.996.84.8
Corolla Hybrid102.2102.2
Levin Hybrid67.567.5
Vellfire Hybrid44.544.5
SAI102.1102.1
Estima Hybrid / Previa Hybrid123.6123.6(33 egys.)
Harrier Hybrid77.577.5
Crown Hybrid171.7171.7
Crown Mild Hybrid 36.56.5
Corolla Axio Hybrid67.967.9
Corolla Fielder Hybrid157.7157.7
Voxy Hybrid118.0118.0
Noah Hybrid90.590.5
Esquire Hybrid90.490.4
Sienta Hybrid113.7113.30.4
JPN TAXI1.51.5
Lexus LS 600h / LS 600hL / LS 500h46.833.23.14.95.7
Lexus GS 450h / GS 300h64.028.17.318.99.7
Lexus RX 400h / RX 450h391.650.2181.7111.148.7
Lexus HS 250h68.946.522.30.1
Lexus CT 200h316.359.199.878.179.4
Lexus ES 300h175.465.70.4109.2
Lexus IS 300h68.326.832.98.5
Lexus NX 300h123.025.010.259.828.0
Lexus RC 300h7.24.42.8(13 egys.)
Lexus LC 500h1.61.10.10.3(58 egys.)
Prius PHV / Prius Prime128.948.866.813.10.2
RAV4 EV1.80.41.4
eQ(39 egység)(19 egység)(20 egys.)
Mirai5.32.12.90.2
 

1A gyártás 2008-ban megszűnt, és az új modell gyártása 2011-ben indult;

2A japán piacra készített Kluger Hybrid gyártása 2007-ben megszűnt;

3A Crown Royal gyártása 2003-ban megszűnt, a Crown Sedan gyártása 2008-ban megszűnt;

 

 

A Toyota egy globális, mobilitásközpontú vállalat, amely 1997-ben mutatta be a Prius Hybrid modellt, majd 2014-ben az első sorozatgyártású üzemanyagcellás szedánt, a Mirait. A Toyota, melynek központja Japánban, Toyota City-ben található, 1937 óta gyárt autókat. A vállalat világszerte 370 000 alkalmazottat foglalkoztat. Évente 29 országban mintegy 10 millió autó kerül ki a vállalat üzemeiből, köztük nagy sorozatban gyártott modellek, luxusautók, miniautók, valamint teherautók és haszongépjárművek. Ezeket a járműveket több mint 170 országban értékesítik Toyota, Lexus, Daihatsu és Hino márkanév alatt.

 

1