Vezető nélküli, elektromos autóbusz

Mindenekelőtt tessék megnézni ezt a kisfilmet, hogy kiderüljön, miért is ajánljuk a kedves olvasók figyelmébe az alábbiakat. – Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. Kézenfekvő megoldásnak kínálkozik a fix útvonalon közlekedő, vezető nélküli autóbuszok üzemeltetése. Ezt a rendszert lehetne kiegészíteni olyan önjáró járművekkel, amelyek az utazás utolsó szakaszán egészen hazáig viszik el utasaikat – miáltal a nehezen kimozduló idősek újra aktív tagjaivá válhatnak a közösségnek. (Nyitó képünkön: vezető nélkül busz közlekedik a svájci Sionban; kép: swissinfo.ch)

A többi között ez az egyik megállapítása a világ 36 országában működő, vezető stratégiai tanácsadó társaság, a Roland Berger legújabb tanulmányának („Vidék újracsatlakoztatva – Az automata közlekedés a megoldás a vidéki mobilitásra”), amelyben a szakértők számos lehetséges jövőképet vázoltak fel.

„Az automata járművek egyelőre még csak az autópályákon és a városi területeken hasznosak. Ugyanakkor szerintünk sokkal szélesebb perspektívában kellene gondolkozni, ugyanis az önjáró autó lehet a vidék fellendítésének a kulcsa” – mondta el tudósítónknak Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Emellett a vidéki környezet a csendes utcáival és kis forgalmával sokkal alkalmasabb lenne a vezető nélküli közlekedési szolgáltatás kipróbálására is.”

Ez a feltevés abból a szempontból is megállja a helyét, hogy a nagy településektől távol növekszik az igény a korszerű tömegközlekedés iránt, Már csak azért is, mert ott sokan élnek olyanok, akik nem tudnak, vagy nem akarnak vezetni, ezért szükségük van a szolgáltatásra.

A demográfiai változás különösen fontos tényező a vidék automatizálásában, ugyanis jelenleg a világ lakosságának több mint nyolc százaléka 65 évesnél idősebb és szakértők szerint ez a szám 2055-re megduplázódhat, sőt például Olaszországban a vidéki lakosság egynegyede idős ember; Németországban az arány 22, Japánban 30 százalék. A legtöbb idős ember eleve rászorul a tömegközlekedésre. Elég, ha csak arra gondolunk, miként jut el orvoshoz, intézi a hivatalos ügyeit, napi bevásárlását. Sok esetben a tömegközlekedés vagy nem alkalmazkodik a helyi igényekhez, vagy eleve hiányzik egyes településeken.

Az automata tömegközlekedés nyereséges üzleti modellt kínál a helyi szolgáltatóknak.

Az önvezető járművek megjelenése a közlekedési szolgáltatásokban számos előnnyel jár. A vidéki területeken a tömegközlekedési szolgáltatás tartósan veszteségesen üzemel, ám a járművezető nélküli szolgáltatások akár nyereséget is termelhetnek.

„A kis közösségekben a közlekedési szolgáltatások drágát, és a díjak még így is csak a költségek egy részét fedezik” – magyarázta a szakember. „Ezért aztán a tömegközlekedés gyakorta a központi támogatásoktól függ. Németországban a működési költségek negyedét a támogatásokból fedezik. A helyi hatóságok nem is kívánnak többet költeni erre a célra.”

A vidéki tömegközlekedés a jövőben nyereséges üzleti tevékenységként működhet, ha a meglévő útvonalak automatizálása mellett az üzemeltetők olyan szolgáltatást is kínálnak az utasoknak, amellyel rugalmasan szállítják őket a választott útvonal utolsó szakaszán. Ily módon az utasok képessé válnak arra, hogy vezető nélküli járművet használjanak, amelyeket gyűjtőpontoknál kölcsönözhetnek  és oda vihetnek is vissza. Ezt úgy kell elképzelni, hogy fő buszmegállók mellé telepített pontokról indulhatnak ezekkel a járművekkel tovább, és oda is térhetnek velük vissza.

Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője szerint az utasok készek lesznek megfizetni az ezzel járó többletköltséget: cserébe a szolgáltatásért. Ráadásul a vidéki környezet tökéletes helyszínként szolgál arra, hogy a valós, utcai környezetben teszteljék az önvezető járműveket a tömegközlekedésben.

A tanulmány itt elolvasható.