Világbajnokként búcsúzott a Toyota Yaris WRC
A Toyota fölényes győzelmével zárult le a rali világbajnokság történetének egy meghatározó fejezete. Jövőre hibrid autókkal versenyeznek a legfelső géposztályban, a klasszikus benzinmotorok korszaka a Toyota Yaris kettős világbajnoki címével ért véget.
A 2021. szezon utolsó versenyén, a november 19-21. között tartott Monza-ralin kettős győzelmet aratott, és ezzel magabiztosan szerezte meg a konstruktőri világbajnoki címet a Toyota Gazoo Racing WRT csapata. Az egyéni világbajnokságban az Elfyn Evans/Scott Martin páros a második, a Sébastien Ogier/Julien Ingrassia duó pedig az első helyet szerezte meg. 2017-es WRC visszatérése óta a Toyota sikert sikerre halmoz: 2018-ban és 2021-ben konstruktőri, 2019-ben, 2020-ban és 2021-ben pedig egyéni világbajnoki címet szerzett a márka.
Győztes csapaton ne változtass, szól a bölcsesség, és ezt, amíg tudta, be is tartotta a Toyota: annak ellenére, hogy az új generációs GR Yaris személyében rendelkezésükre állt egy rendkívül ütőképesnek ígérkező homológ alap a 2021. évi versenyautójuk megépítéséhez, úgy döntöttek, hogy a többszörösen bevált Yaris WRC-t tartják versenyben – az eredmények őket igazolták.
Az idei szezon végén viszont ennek a sikernek két kulcsfontosságú szereplőjétől is kénytelen megválni a Toyota. Sébastien Ogier úgy döntött, nyolc WRC egyéni világbajnoki címmel a tarsolyában felhagy a hivatásos versenyzéssel (a döntést már korábban, akkor még „csak” hétszeres világbajnokként hozta meg.) Az FIA új szabályrendszeréhez igazodva pedig jövőre a Toyota (és a többi élvonalbeli gyári csapat) hibrid versenyautókkal áll rajthoz, vadonatúj korszakot nyitva a ralisport történetében.
Noha az utolsó verseny előtt a Toyota Gazoo Racing WRT világbajnoki címe már szinte biztos volt (csak akkor veszíthették volna el a konstruktőri címet, ha a három Yaris WRC közül egy sem képes a legjobb hét között célba érni,) a Monza-rali így is komoly izgalmakat tartogatott.
A rali utolsó napján Ogier rosszul számított ki egy manővert, és autója nekiment egy betontömbnek. Az ütközés hangos csattanással járt, de a Yaris WRC nem csak mozgásképes maradt, hanem időt is alig vesztett a veszélyes incidenst követően. Hogy mekkora szerencséje volt, azt a Toyota Gazoo Racing tehetséggondozó programjának keretében versenyző Takamoto Katsuta balesete mutatta meg: a fiatal japán tehetség ugyanazon a napon elveszítette a bal első kerekét egy hasonló ütközés során. Ennek ellenére az összesített hetedik helyen végeztek Monzában, miután szerelőik valóságos csodát műveltek az autóval.
2021-es eredményével a Toyota ötödik konstruktőri világbajnoki címét szerezte meg (1993, 1994, 1999, 2018, 2021), a Yaris WRC pedig pályafutása öt éve során huszonhat futamgyőzelmet ért el.
Ami a folytatást illeti, a WRC versenyautók helyébe lépő Rally1-es géposztályban a GR Yaris alapjaira épülő, de a jelenlegi Yaris WRC motorját hasznosító versenyautóval indul a Toyota. Az 1,6 literes turbómotort olyan plug-in hibrid rendszerrel egészítik ki (3,9 kWh akkumulátor, inverter, 136 lóerős villanymotor), amely az összekötő szakaszokon teszi majd lehetővé az emissziómentes közlekedést a versenyautók számára.
Fotók: Toyota, Toyota Gazoo Racing