Villamosított padlólemezekre vált a Peugeot
Jelenlegi többcélú platformjait 2025-re elektromos, teljes körűen moduláris architektúrákkal váltja ki a Peugeot. Elsőként az EMP2 struktúra helyébe lépő eVMP padlólemez jelenik meg a piacon.
Várhatóan 2023-ban forgalomba kerülnek az első olyan kompakt és középkategóriás Peugeot modellek, amelyek az autógyártó vadonatúj korszakának zálogát, az eVMP moduláris elektromos platformot hasznosítják.
A Peugeot az autóipar új kihívásaira az elsők között reagálva, 2013-ban mutatta be azt az EMP2 névre keresztelt padlólemezt, amelyet eleve úgy terveztek meg, hogy kompromisszumok nélkül alkalmas legyen részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok befogadására. Noha a padlólemezt elsőként alkalmazó, második generációs Peugeot 308 még nem élt a villamosított hajtásláncok lehetőségével, az ugyanerre a rugalmasan méretezhető műszaki alapra épülő további modellek egytől egyig kihasználták a platform adottságait.
A második generációs Peugeot 3008 szabadidőjármű, és a szintén második generációs Peugeot 508 szedán és kombi hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtáslánccal jelentkezett az idei modellévben; a márka harmadik generációs modul egyterű/kishaszonjármű párosa, a Peugeot Expert/Traveller szintén 2020-ban kapott tisztán elektromos hajtásláncot, míg kistestvérük, a Peugeot Partner/Rifter duó jövőre részesül akkumulátoros hajtásban.
Ezek a modellek egytől egyig modellciklusuk második felében járnak – a Peugeot 308 nyolcadik, a Peugeot 3008 és az Expert/Traveller ikrek ötödik, az 508 és a Partner/Rifter harmadik évét tölti a piacon. A következő öt év során többségük átadja a stafétát utódjának, amelyek már az eVMP platformra épülnek majd. Az első modell, amely ezt a moduláris, rugalmasan alkalmazkodó, kizárólag villamosított (részben vagy teljesen elektromos) hajtásláncokat befogadó padlólemezt alkalmazza, 2023-ban léphet színre.
Az eVMP platform – a tervezett két, 100%-ban villamosított architektúra közül az első – alsó-középkategóriás és középkategóriás személyautók, illetve szabadidőjárművek alapjául szolgál majd. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motor önmagában egyik típusban sem kap majd helyet. Sőt: a padlólemezre alapvetően tisztán elektromos alapként tekint a márka, és csak „bizonyos piacokon, szükség szerint” szerelné azt fel hibrid hajtáslánccal, így gondoskodva az ügyfelek globális mobilitási szükségleteiről.
100 százalékban akkumulátoros elektromos bázisként használva a moduláris padló többféle motorteljesítményt, változatos hatótávolságot, és első- vagy összkerékhajtást biztosíthat.
A szigorú WLTP norma szerint becsült, maximális elméleti hatótávolság eléri a 650 kilométert, legalábbis jelenlegi ismereteink szerint. Az elektromosenergia-tároló technológiák gyors ütemű fejlődését ismerve nehéz volna megmondani, hogy három-öt év múlva milyen energiasűrűséggel bírnak majd a projektben technológiai és költség szempontból alkalmazható akkumulátorok.
Az eVMP platform tengelytávra vetített akkumulátor-kapacitása 50 kWh / méter lesz, ami mértékadónak számít az elektromos járművek piacán – a jelenlegi Peugeot e-Traveller hosszabb (3275 mm) tengelytávú kivitele egy 75 kWh kapacitású akkumulátornak ad helyet, az új eVMP padlólemezen ellenben azonos tengelytávon elméletileg több mint kétszer ekkora (163,75 kWh) kapacitású akkumulátor férne el – ehhez a padló alatti teljes teret hasznosítja a konstrukció. Ez összecseng azzal, hogy az új architektúra hatótávolsága is kétszerese lesz az e-Travellerének: a Peugeot tengelytávtól függően 400-650 kilométerrel számol.
Az eVMP fejlesztése során a kutatási-fejlesztési, valamint gyártásba vételi költségek optimalizálására törekszik a Peugeot: ezt a célt szolgálja a moduláris felépítés, illetve a már jelenleg is létező, nagykapacitású energiatároló rendszerek, villanymotorok és egyéb komponensek alkalmazása.
Fontos szempont, hogy az eVMP padló a lehető legteljesebb mértékben kompatibilis legyen a Peugeot jelenlegi gyártóüzemeivel, így gyártásához minimális beruházásra legyen szükség.
„Az eVMP platform projektje kiváló példája annak, hogy a kutatás-fejlesztés és a gyártáselőkészítés terén alkalmazott, takarékos megközelítés révén az élvonalbeli, ultramodern technológiákat is megfizethető formában tudjuk elérhetővé tenni ügyfeleink számára.” – mondta Nicolas Morel, a cégcsoport kutatás-fejlesztési igazgatója.
„A globális platform lehetővé teszi, hogy olyan járműcsaládokat tervezzünk és gyártsunk, amelyek maximális környezetvédelmi kompatibilitás mellett megfelelnek ügyfeleink egyre növekvő igényeinek, valamint magas szintű vezetési élményt és kiemelkedő utasbiztonságot kínáljanak, összhangban a Peugeot alapvető értékeivel.”
Az eVMP mellett a Peugeot egy másik, hasonló konfigurációjú, 100 százalékban villamosított padlólemez bevezetését is tervezi. Ennek részleteiről még nem érhetőek el pontos részletek, ám abból a hivatalos tájékoztatásból, hogy mindkét jelenlegi padlólemezét leváltja a cég, az egyetlen logikus következtetés, hogy az annak a CMP architektúrának lesz az emissziómentes közlekedésre alkalmas utódja, amelyre a vadonatúj Peugeot 208 kisautó és Peugeot 2008 városi crossover épülnek.