Villanymotort kaphat a Lexus ES

Szabadalmi bejegyzések arra engednek következtetni, hogy hamarosan tisztán elektromos hajtáslánccal – sőt: hajtásláncokkal – gyarapodik a Lexus ES szedán kínálata.

Hetedik generációjában jár a Lexus ES, és ha az ezt megelőző modellciklusokból indulunk ki, hamarosan – akár már jövőre, de legkésőbb három éven belül – aktuálissá válik a következő széria bevezetése. Ehhez kapcsolódóan érdekes felfedezést tett a kanadai AutoGuide.com weboldal: az autógyártó három új típusnevet szabadalmaztatott. Az egyik nem meglepő, csak informatív (ez az ES 350h, ami a jelenlegi ES 300h-nál erősebb, fejlettebb full hibrid hajtásláncra utal), az ES 350e és az ES 500e dezignációk azonban olyasvalamit ígérnek, amire még nem volt példa a Lexusnál: akkumulátoros elektromos hajtást egy klasszikus lépcsős hátú karosszériában.

Eddig két olyan típusa volt a Lexusnak, amelynek e-re végződött a neve. Az UX 300e egy 204 lóerős városi szabadidőjármű 340 kilométeres szabványos hatótávolsággal, míg az RZ 300e és 450e modellpáros egy kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett, középkategóriás szabadidőjármű – az előbbi szintén 204 lóerős, hatótávolsága akár 480 km; míg az utóbbi két villanymotorral nyújt 313 LE rendszerteljesítményt és 440 kilométeres WLTP-hatótávolságot.

A Lexus ES350e és ES 500e az elnevezések alapján erősebbek lesznek, valahol 250, illetve 350 lóerő körül alakulhat az egy, illetve kettő villanymotoros hajtáslánc csúcsteljesítménye. A szedán formátumból adódóan ezzel együtt gyorsabbnak és takarékosabbnak illene lennie az elektromos ES-nek. Ez tartható is, amennyiben a Lexus a kifejezetten nagy kapacitású akkumulátoros hajtáslánc befogadására tervezett, új generációs e-TNGA platformra építi a következő ES-sorozatot. Ha megmaradnak a jelenlegi TNGA-K platformnál, az talán megfizethetőbbé teszi az autót, ám elképzelhető, hogy a helykínálatot és a tömeget nem tudják úgy optimalizálni, mint a dedikált BEV-platform esetében.

Az utóbbit valószínűsíti egyébként a névválasztás is. Logikus volna ugyanis, hogy az elektromos szedánt inkább EZ-nek nevezzék, ahol a Z a zéró károsanyag-kibocsátásra utal. Az ES név megőrzéséből arra következtetünk, hogy később valóban érkezhet egy EZ vagy hasonló nevű testvérmodell, amely maximálisan kiaknázza majd az e-TNGA platform adottságait, viszont vélhetően futurisztikus formavilága miatt nem volna alkalmas a jelenlegi Lexus EX leváltására, így párhuzamosan fogják gyártani és forgalmazni a klasszikus középkategóriás limuzinnal, amely – mint fent láttuk – full hibrid hajtáslánccal is elérhető marad.

Fotók: CarsCoops