Visszapillantás a Közlekedési Múzeum elmúlt esztendejére
Történetének legnagyobb időszaki kiállítását nyitotta meg a Közlekedési Múzeum 2021. július 16-án. Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik c. időszaki kiállításunkkal nem csak öt év után újra önálló kiállítással jelentkezhettünk, de új otthonunkat, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokát is meg tudtuk mutatni a látogatóknak. A kiállítást összesen 31 522-en néztétek meg ez alatt a rövid idő alatt, ezúton is köszönjük ezt a hatalmas érdeklődést!
Az új Közlekedési Múzeum közelebb és közelebb kerül a megvalósuláshoz, a főépület tervezése és engedélyezése ütemterv szerint halad, a kivitelezés 2023-ban indulhat meg, ahogy eredetileg is terveztük. Emellett a kormány szeptemberben döntött arról, hogy megkezdődhetnek a területen a bontási és kármentesítési munkálatok. A komplexum első négy épületére novemberben kaptuk meg az építési engedélyt, ezekben kávézó, restaurátorműhely, rendezvény- és kiállítótér lesz, illetve egy hidegháborús óvóhelyet is látogathatóvá teszünk. Szeptemberben az új Közlekedési Múzeum mellett megépülő vasúti megállóra is megszereztük az építési engedélyeket.
Az idei évben sokkal közelebb kerültünk ahhoz is, hogy a felhagyott Kelenföld Indóházban megnyithassuk legújabb tagintézményünket, és vasúttörténeti tematikájú kiállítást és terepasztalt rendezhessünk itt be. Júliusban szereztük meg az építési engedélyt az épületre, októberben pedig megjelent a felhívás a teljes körű felújítására.
Intézményünk gyűjtemény-gyarapítási programja is gőzerővel halad, a kormány júniusi határozatában több mint 6 milliárd forinttal támogatta a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésére előterjesztett programunkat. A korábban soha nem látott mértékű támogatás lehetőséget ad a magyar ipar- és közlekedéstörténet kiemelkedő értékeinek, többek között a Ganz és az Ikarus gyár produktumainak megmentésére, amelyeket az új Közlekedési Múzeumban nézhetnek majd meg a látogatók. Emellett a forrásból a múzeum restaurátori és tárolási kapacitásai is bővülnek, a Tatai úti raktárunk tárolási kapacitás-bővítése már az idén megkezdődött.
Gyönyörű új járművekkel gazdagodott idén is intézményünk, augusztusban mutattuk be gyűjteményfejlesztési programunk első eredményét, egy frissen restaurált Faros Ikarust. A járművet időszaki kiállításunkban, a Monyó Főzdenyitó Fesztiválon és az Aeroparkban is megcsodálhatta a nagyközönség. Az év végén még megérkezett hozzánk egy több mint 60 éves Skoda Octavia Super és egy több mint 50 éves Csepel D-450-es teherautó is.
Májustól október végéig több mint 6 ezren tekintettétek meg a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeummal közösen szervezett Fiume – Kapu a nagyvilágra c. kiállításunkat, decemberben pedig A fiumei magyar kereskedelmi tengerészet története (1868-1921) c. könyvünk második, bővített kiadását is bemutathattuk.
Októberben megkaptuk a szükséges engedélyeket tagintézményünk, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény modernizálásának terveire is, így hamarosan megkezdődhet Magyarország egyik kiemelkedő ipari műemlékének a komplex megújítása.
Közlekedési Múzeum