• Egyéb

Visszapillantó

DÍZELMENTES VOLT AZ IVECO-STAND A 2018-AS IAA HASZONJÁRMŰ-KIÁLLÍTÁSON

Száz százalékban dízelmentes kiállítási standon mutatja be az IVECO – alternatív haszonjármű-hajtásrendszerei aktuális kínálatával, illetve hosszútávú víziójával – a hosszú távon fenntartható és nulla károsanyag kibocsátású szállításnak a piacon már ma is elérhető megoldásait, ügyfeleivel és partnereivel, valamint a felépítménygyártókkal együttműködésben.

Az IVECO összesen 18 járművén mutatja be hosszú távon fenntartható megoldásait, az elektromos hajtásrendszerű városi autóbuszoktól egészen a távolsági fuvarozás LNG-üzemű tehergépkocsijáig. Olyan teljeskörű kínálat ez, amely minden szakterület és szállítási feladat igényeit lefedi a díjnyertes járművek egész sorával, mint például a Daily Blue Power, amely a 2018-as „Év Kishaszonjárműve” („Van of the Year 2018”), a Crealis In-Motion-Charging, amely a 2019-es „Év Hosszú Távon Fenntartható Üzemű Autóbusza” („Sustainable Bus of the Year 2019”) és az Európai Mobilitás Kiállítás Innovációs Díjának (European Mobility Exhibition Innovation Award) birtokosa, a Crossway LE NP, amely a 2018-as „Év Hosszú Távon Fenntartható Üzemű Autóbusza” („Sustainable Bus of the Year 2018”), valamint a Stralis NP 460, amely a 2018-as „Év Alacsony Szén-dioxid-kibocsátású Tehergépkocsija” („Low Carbon Truck of the Year 2018”).

Az IVECO Daily sorozata negyvenedik születésnapját is ünnepli, egyedi dizájn szerinti korlátozott darabszámú különleges modellváltozattal (Special Edition) idézve fel e modellek hosszú sikertörténetét.

Történelmet ír az IVECO a 67. Haszonjármű-IAA, a haszongépjármű-szakma legjelentősebb nemzetközi rendezvénye alkalmával. A márka száz százalékban dízelmentes beltéri kiállítási standján sorakoztatja fel alternatív hajtásrendszerű haszonjárművei teljes körű kínálatát, az alacsony károsanyag-kibocsátás bemutatóterületén (Low Emmission Area) várva látogatóit. Az IVECO a házigazdája továbbá az „Energiaátalakulás a hosszú távon fenntartható jövő felé” („The energy transition towards a sustainable future”) kerekasztal-beszélgetésnek, illetve a szakma szakértői, az ügyfelek és a műszaki partnerek részvételével zajló, az energiaátalakulás kérdését és a kapcsolódó témákat megvitató workshopoknak is.

Pierre Lahutte, az IVECO márka elnöke a következőket mondta a márka standján tartott mai sajtókonferencia alkalmával: „Az IVECO az első gyártó a haszonjármű-IAA  történetében, amely – járműveiben és azok  felépítményeiben egyaránt – egyetlen dízelmotor nélkül jelenik meg standján. A szállítmányozási szakma változás alatt áll, amely során egyre nő a nyomás a dízelmotoron és mindinkább lendületet nyer az energiaátalakulás folyamata. Kiállítási standunk jól érzékelteti, hogy az IVECO elektromos hajtásrendszerű, illetve CNG- és LNG-üzemű járműveinek kínálata már ma is rendelkezésre áll, s minden alkalmazási területen a dízeljárművek életképes alternatívájával szolgál, a nagyvárosi színvonalas és alacsony energiaintenzitású személyszállítástól egészen a nehézkategóriájú távolsági fuvarozásig. Mindemellett a földgáz kiváló lehetőséget kínál a harmonikus átmenetre a biometán és a megújuló energiaforrások használata felé, amelyek immár nulla károsanyag-kibocsátás mentén nyithatnak utat a körkörös gazdasági megközelítés felé, amely során a negatív emisszió és a szénmegkötés is megvalósíthatóvá válhat.”

Ugyancsak megjelenik a kiállítási standon, illetve megszólal a sajtókonferencia alkalmával a Shell globális energiaszolgáltató, amely szintén osztja az IVECO azon meggyőződését, hogy a szállítmányozás „szénmentesítése” üzemanyagok és technológiák széles palettáját igényli. Együttműködésük részét képezi a németországi elektromos és földgáz-töltőhálózat fejlesztésének elősegítése is, a Shell pedig egy CNG/LNG, illetve egy elektromos töltőállomást is bemutat a standon.

Az IVECO hosszú távon fenntartható szállítmányozási megoldásait mutatja be a 2018-as Haszonjármű-IAA alkalmával, mégpedig olyan energia-összetételben, amely a legkülönbözőbb alkalmazások igényeinek is megfelel. A márka fontosnak tartja az elektromos hajtás szerepét, különösen olyan magas színvonalú alkalmazásokban, mint a személyszállítás, s elsősorban a városközpontok alacsony sebességek, kis energia-intenzitás és gyakori megállások jellemezte forgalmában. A másik kulcsfontosságú energiaforrás a földgáz, amely immár jól bevált megoldást kínál a hosszú távon fenntartható személy- illetve teherszállításra. Kiállítási területén és workshopjai során az IVECO egyaránt ki kívánja emelni a földgáz jelentős környezetvédelmi előnyeit, amely komoly mértékben csökkentheti a leginkább szennyező hatású anyagok kibocsátását. Ennek mértéke a nitrogén-dioxid (NO2) esetében 90, a részecske-emisszióban 99, míg a szén-dioxid-kibocsátásban (CO2) 10 (földgáz), illetve akár 95 százalékot (biometán) is elérhet (well-to-wheel).

Biometánnal megvalósítható a szerves és mezőgazdasági hulladékból előállított energián alapuló körkörös gazdaság. Mindez szerveshulladék-feldolgozó központokban végezhető, amelyek a háztartási, zöld-, ipari és kommunális hulladékból földgázt és műtrágyát állítanak elő. E megközelítés farmokon üzemeltetett, termény és mezőgazdasági hulladék felhasználásával metánt előállító biológiai emésztők alkalmazásával tovább is fejleszthető. A növények fejlődésük során szén-dioxidot vesznek fel, amit szénhidrátokká alakítanak, így szenet kötnek meg, miközben oxigént bocsátanak a légkörbe. A farm bioemésztőjében a növényi maradványok anaerob folyamat során lebomlanak és biogáz termelődik, amely biometánná tisztítva töltőállomásokra szállítható és a teherszállítás földgázüzemű járműveiben használható fel üzemanyagként. A folyamat során olyan tápanyagokban gazdag termék is keletkezik, amellyel műtrágya-komposzt formájában a tápanyagok visszajuttathatók a talajba, növelve annak szervesanyag-tartalmát és szenet kötve meg a légkörből. Mindennek eredményeképpen a körkörös gazdaság e megközelítése jóval túlmutat pusztán a well-to-wheel számítás szerinti szén-dioxid-kibocsátás mérséklésén, mivel a szenet a talajban köti meg, miközben csökkenti a légköri szén-dioxid mennyiségét és összességében negatív szénciklust eredményez.

Az IVECO standjának látogatói több példán győződhetnek meg róla, hogy a körkörös gazdaság immár valósággá vált. Ilyen Lille városa, ahol az IVECO kommunális hulladékból előállított biometánnal hajtott CNG-autóbuszainak flottája üzemel vagy épp a Pot au Pin, az Air Liquide és a Carrefour mezőgazdasági hulladékból fejlesztett biometánra épülő projektje, illetve a világ legnagyobb, a Biokraft által létesített biogáz-üzeme Norvégiában.

Kiállítási részvételével az IVECO tovább kívánja támogatni a hosszú távon fenntartható technológiák alkalmazását, s járművei bemutatása, illetve az általa szervezett különböző rendezvények mellett külön oktatási területet is kialakít standján, ahol négy fő téma köré szerveződő információs panelek és videók várják a látogatókat: a „Gáz és biogáz – a ma és a holnap hosszú távon fenntartható szállítási megoldásai”; a „Hozzájárulásunk a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséhez”; Michelin technikai partnerével együttműködésben a „Hosszú távon fenntartható megoldások a flottamenedzsment számára; valamint a „TCO, gazdaságosság és termelékenység”.

Az IVECO a Haszonjármű-IAA-n – Száz százalékban dízelmentes kiállítási standján összesen 18 járműve mutatja be a márka hosszú távon fenntartható és minden szakterületre, illetve szállítási feladatra kiterjedő, teljeskörű kínálatát

Száz százalékban dízelmentes kiállítási standja az IVECO hosszú távú fenntartható szállítás iránti megközelítését állítja középpontba, amely az alkalmazott technikát és az igénybe vett energiaforrást egyaránt az adott alkalmazások igényeihez illeszti.

városközpontok tömegközlekedésére a márka elektromos megoldásai tekinthetők meg a standon: a nulla károsanyag-kibocsátású Daily Electric minibusz, amely a 2018-as „Nemzetközi Év Kishaszonjárműve” („International Van of the Year 2018”) díjjal kitüntetett, hosszú távon fenntartható üzemű Daily Blue Power család tagjaként tökéletes megoldás a belvárosok araszoló (stop-and-go) forgalmában arra a bizonyos „utolsó kilométerre”; a legfejlettebb akkumulátortechnikával ellátott Heuliez Bus GX ELEC tisztán elektromos hajtásrendszerű autóbusz; valamint az IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging új generációja, amely a felsővezetékes táplálást fedélzeti akkumulátoros energiatárolással és menet közbeni töltéssel kombinálja, s egyaránt elnyerte a „Város” kategóriában a 2019-es „Év Hosszú Távon Fenntartható Üzemű Autóbusza” („Sustainable Bus of the Year 2019”), illetve a „Move Green” energia-környezet kategóriában a „Közösségi Közlekedés Innovációs Díjat” („Public Transport Innovation Award”) a 2018-as párizsi Európai Mobilitási Kiállításon (European Mobility Exhibition).

városkörnyéki tömegközlekedés számára a CNG a megoldás, a standon az IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power, a 2018-as „Év Hosszú Távon Fenntartható Üzemű Autóbusza” („Sustainable Bus of the Year 2018”) képviseli, amely tetőszerkezetébe épített üzemanyagtartály-konstrukciójával és akár 600 kilométeres hatótávjával tűnik ki.

városi és városkörnyéki áruszállítás céljaira az IVECO a Daily Blue Power család tagjaiként a Daily Natural Power különböző modelljeit állítja ki, amelyek közül négy a kategóriában egyedülálló Hi-Matic sebességváltóval készült. A Daily Hi-Matic Natural Power, az első 3,0 literes CNG-motorral és nyolcfokozatú automata sebességváltóval kínált könnyűkategóriájú haszongépjármű.

A kiállított járművek a Daily Blue Power család széles palettájával lefedhető sokrétű alkalmazásokat mutatják be: egy alváz-fülke Lecapitaine hűtőfelépítménnyel a Le Petit Forestier, Európa vezető hűtőhaszonjármű-kölcsönzője flottájából; egy héttonnás alváz-fülke Junge platófelépítménnyel és elhúzható ponyvával; egy a Fassi által felépítményezett alváz-fülke Maxicargo billenőpótkocsival és daruval Párizs városa számára; egy Kerstner mélyhűtő-felépítménnyel szerelt, „40th Anniversary Limited Edition” dekorációjú, illetve egy Spier csomagkézbesítő kialakítású, a Garage Italia Customegyedi dekorációjával ellátott zárt áruszállító, egyaránt a Daily születésnapjára.

városi és helyközi szállítás céljaira a CNG a megfelelő technika, amely a nagyobb távolságokon is gazdaságos szállítmányozás és a belvárosi kiszállítások összetett igényeinek is megfelel. Az IVECO két kommunális feladatokra összeállított Eurocargo tehergépkocsit mutat be, mindkettőt CNG-üzemű motorral, amelyek már ma, azaz egy évvel hatályba lépésük előtt megfelelnek az Euro 6 D károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. Az egyik kiállított jármű három oldalra billenthető Meillerfelépítménnyel rendelkezik. A másik az IVECO és egyik technikai partnere a teherautó, illetve felépítménye károsanyag-kibocsátásának együttes mérséklését célzó együttműködésének eredménye, a Johnston Engineering seprőgép-felépítménye a teherautó-alváz CNG-üzemű motorját kombinálja hidrosztatikus hajtással, drasztikusan csökkentve károsanyag-kibocsátását a hagyományos, a seprőgép üzemeltetésére egy második – már kevésbé vagy akár egyáltalán nem szabályozott – dízelmotort alkalmazó tehergépkocsi-alapú seprőgépekéhez viszonyítva.

Hasonlóképpen a szakmában elsőként készült el az IVECO és a Carrier Transicold partneri együttműködésében az új 26 tonnás, 400 lóerős Stralis NP alváz-fülke és a Frappa a Carrier Supra®CNG technikával szerelt felépítményének együttese. E merőben új megoldás röviden: száz százalék földgáz, nulla százalék dízel és száz százalék hűtőfelépítményes teherautó. Ellentétben a szabályozott hőmérsékletű áruk szállítására készült hagyományos teherautókkal, amelyek két dízelaggregáttal – egy a tehergépkocsi hajtására, egy jóval kevésbé szabályozott pedig a hűtőkompresszor működtetésére – üzemelnek, ez a Stralis NP kizárólag sűrített földgázt (Compressed Natural Gas; CNG) használ. A jármű és a hűtőberendezés itt egyaránt hármas hatású katalizátorral ellátott, sztöchiometrikus földgázüzemű motorral működik, az eredmény pedig különösen alacsony, jóval az előírt határértékek alatti nitrogén-dioxid- (NO2) (90 százalékkal a dízelmotoré alatt) és részecske-emisszió (mínusz 99 százalék), míg a szén-dioxid-kibocsátás biometán esetében akár 95 százalékkal is mérsékelhető.

távolsági alkalmazásokra az LNG az IVECO megoldása. Ebben a szektorban a márka vezető pozíciót vívott ki Stralis NP modelljével, azaz a piac első kifejezetten a távolsági szállítmányozás igényeire kifejlesztett, földgázüzemű tehergépkocsi-családjával, s különösképpen annak Stralis NP 460 tagjával, amelyet tavaly decemberben az „Év Alacsony Szén-dioxid-kibocsátású Tehergépkocsija” („Low Carbon Truck of the Year”) díjjal ismertek el az Egyesült Királyságban.

Ugyanebben a szegmensben, ám egy másik fontos együttműködés keretében az IVECO egy további, a szakmában szintén elsőként alkalmazott megoldást is bemutat: az egyedülálló, 400 lóerős Stralis X-WAY Natural Power a CIFA elektromos betonkeverő-felépítményével száz százalékban dízelmotor és gázolaj nélküli megoldást kínál. A teherautó üzemanyaga bio-CNG és a CIFA hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású Energya betonkeverő-felépítményével szerelték fel. Utóbbi elektromos motorját lítiumion-akkumulátor táplálja, s a jármű lassulásai során működésbe lépő mozgásienergia-visszatáplálási rendszert (Kinetic Energy Recovery System) is tartalmaz.

A stand további Stralis NP modelljei között szerepel az első 460 lóerős, cserefelépítményes LNG-üzemű tehergépkocsi az SDG/Spier felépítményével a Fraikin bérautó-flottája számára, az első 6×2 hajtásképletű LNG-nyergesvontató 750 kilométer, illetve egy 4×2-es LNG-vontató 1600 kilométer hatótávval, valamint egy csökkentett alvázmagasságú, ugyancsak LNG-üzemű nyergesvontató 1150 kilométeres hatótávval.

Az alacsony károsanyag-kibocsátás száz százalékban dízelmentes bemutatóterületén (Low Emmission Area) kiállított minden jármű kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy az IVECO és partnerei hűek a hosszú távon fenntartható szállítás megoldásairól szóló ígéretükhöz.