Wirtmann: „Ez a historic rali szépsége”

Szorosan alakul az Országos Historic Rallybajnokság D csoportjának küzdelme, amelyben az első két helyezettet mindössze fél pont választja el egymástól. Wirtmann Ferenc és Kerekes József számára ezért a pontszerzés a legnagyobb tét a bajnokság negyedik fordulóján, az Eger Rallyn. Ebben segítségükre lehet, hogy a Ford Escort Mk II-esen sikerült megoldani egy két éve húzódó fékproblémát és az elmúlt két versenyen rendetlenkedő kuplungot is kicserélték. Wirtmann szerint ebben rejlik a historic rally egyik szépsége.

„Valóban szoros a bajnoki verseny – mondja Wirtmann. – A D3 kategóriát vezetjük, a D csoportban az MNASZ számítása szerint fél ponttal vezetünk Csukovics István előtt, (Kerekes) Joti számítása szerint fél pont hátrányban vagyunk. De végül is mindegy, a lényegen nem változtat, így is, úgy is sietnünk kell.

Azt azért hozzá kell tennem, hogy a D csoportban elég nagy műszaki fölényben vagyunk a Zsigulikkal szemben, nem az adja a historic igazi sportértékét, hogyha most megverjük Csukit.

Hanem például az, hogy ilyen közegben versenyezhetünk, akár Csukival, akár a többiekkel. Zsírpapának ezért üzenem, hogy igyekezzen a versenyautó építéssel, mert ha nem indul, akkor nem is tud megverni.

A historic rally másik szépsége az autók felkészítése, folyamatos fejlesztése. A mostani karosszériával hét éve versenyzünk, akkor nagyon precízen lett megépítve, de mivel nem gyári versenyautó, nekünk kell mindent kitalálni. A Mecsek Rally óta például módosítottunk néhány elektromos kábel elvezetésén, hogy ne melegedjenek annyira.

Két éve küzdöttünk egy fékproblémával. Nem volt nagy, ettől még lehetett versenyezni és nyerni is, de amikor hideg gumival nagyobbat fékeztem, akkor hajlamos volt bekapni az egyik oldal. Sok mindennel próbálkoztunk, de Benító főmérnökúr megelégelte, most hozott magával érzékelőket, mind a négy féknyeregre felszereltük őket és úgy teszteltünk vagy két órán keresztül. Kiderült, hogy az egyik oldalra kevesebb nyomás jutott. Miután tudtuk a probléma okát, orvosolni is könnyebb volt.

A Salgó Rallyn, talán még emlékeznek rá a szurkolók, volt egy kuplunghibánk. Mivel nem volt tartalék kuplungunk, a főmérnökúr a Mecsek Rally előtt az összes használtból összerakott egy – a lehetőségekhez képest – használhatót. Ez az utolsó gyorsokra megint tönkrement. Mostanra sikerült új kuplungot rendelni. Ezt szerdán szerelte be, remélhetőleg működni fog.

Az Escorthoz olyan gyári alkatrész, mint mondjuk amilyen a Rally2-esekhez van, nem létezik. Sokan gyártanak hozzá alkatrészeket, de a legtöbb igazi rallyra nem alkalmas, inkább csak klubrendezvényekre. Mindig nagy sakkjátszma, hogy honnan rendelj alkatrészt. Mi a legtöbbet Angliából vagy Ausztráliából szerezzük be. Van köztük pár kínai is, de azok között is akad megbízható.

Most a fékkel, a kuplunggal, a vezetékek áthelyezésével nagyot léptünk előre, de biztos vagyok benne, hogy az Eger Rally után megint találunk valami javítanivalót. Közben készül az új Mk II-esünk, amibe minden tapasztalatunkat beleépítjük, de mivel más filozófia szerint készül, mint a mostani, ezért azt is ugyanúgy fejlesztgetni kell. Egy historic autónál sohasem érsz a munka végére.

Ez a historic rally egyik szépsége. Amikor odaállsz egy verseny rajtjához, akkor tudod, hogy az összes versenyzőtársad olyan autóval indul, amibe rengeteg munkát ölt és ugyanolyan szeretettel készítette fel, mint te a tiédet. Teljesen mindegy, hogy milyen márkájú autóról vagy hány lóerőről beszélünk.

Amikor elrajtolunk, akkor mindenki versenyez a másikkal és a verseny végén mindenki számolgatja a bajnoki pontokat, de ami igazán számít, az az, hogy ott lehetünk.

Amúgy az Eger Rally jó lesz, rövid etapokkal, jó pályákkal, jó ellenfelekkel és remélhetőleg jó Escorttal is.“