Magyar innovációk a Spree partján
Magyarországi fejlesztéseket is elvitt a berlini InnoTrans 2018 kiállításra a Knorr-Bremse. A világ vezető közlekedési szakvásárán a biztonságot és a környezet védelmét állította a fókuszba a Magyarországon is jelentős K+F-kapacitással rendelkező vállalat.
Sikeresen szerepelt a nemzetközi vasútijármű- és közlekedéstechnikai szakvásáron a nagyrészt magyar mérnökök és informatikusok által fejlesztett iCOM Assist vezetőtájékoztató rendszer, amely a vonatvezetőnek szolgáltat a vasútbiztonságot segítő, valós idejű információkat. Az optimális sebesség meghatározásához a járműszerelvény és az útvonal számos fizikai paraméterét veszi figyelembe az algoritmus. Az optimalizálást végző szoftver alapos kutatómunka eredménye, amely jelentős mértékben a Knorr-Bremse budapesti fejlesztőmérnökeinek érdeme. A rendszer döntéstámogató funkciója segít meghatározni, hogy az elektrodinamikus vagy a pneumatikus féket célszerű-e használni a lassítás során. Az iCOM Assist az útvonal, a külső körülmények és az aktuális sebesség összehangolása révén az energiafelhasználás és az amortizáció csökkentése, a menetrend pontosságának növelése, valamint a vonatvezetői készségek fejlesztése terén is előrelépést jelent. (A témában videós anyagok elérhetők Knorr-Bremse Group Youtube csatornán.)
Kulcsszerepet kapott a szakvásáron a Knorr-Bremse új, fejlesztést támogató környezettudatos tervezési rendszere: az ECO-Design célja, hogy továbbfejlesztett eszközökkel és gyártási eljárásokkal mérsékelje a széndioxid kibocsátást és a környezetterhelést, valamint a gyártással és az üzemeltetéssel kapcsolatos energiafogyasztást. Az ECO-Design területén elért eredmények létrejöttében szintén komoly szerepet vállaltak a Knorr-Bremse elsőszámú gyártó- és fejlesztőközpontjának, a budapesti egységnek a mérnökei – a végeredmény pedig a müncheni fejlesztőkkel közös „gyermek”. Az új termékek kisebb környezeti hatását elsősorban az újragondolt terméktervezés és anyaghasználat, illetve az ezekhez köthető hosszabb karbantartási periódus eredményezte. Az összehasonlító karbonlábnyom-számításokat és a kapott értékek megjelenítéséhez szükséges kalkulációt budapesti mérnökök végezték. Az eredmények látványosak, hiszen például az egyik Knorr-Bremse kormányszelep új, környezettudatos kialakításával 52 százalékos kibocsátás csökkentést sikerült elérni.
A budapesti fejlesztőközpontban kidolgozott fejlesztési irányok mutatkoztak be az Innotrans egyik idei slágertémájában, a vasúti áruszállítás digitalizációjában. Itt az igények és a fejlesztések már túlléptek a GPS-alapú nyomonkövetésen: a jelent az intelligens monitoring, a jövőt pedig a teljes körű automatizálás jelenti. Az innovációkat ugyanakkor az év eleje óta valós körülmények között, ipari környezetben tesztelik, a szakvásáron pedig egy Budapesten kialakított, funkcionális modell segítségével mutatták be a digitális megoldásokat. A digitális technológiák fékrendszerbe való integrálása a széleskörű tájékoztatást, az átláthatóságot, a folyamatok optimalizálását és a költségek csökkentését szolgálja. A kiállítás helyszínén szemléltetett és elvégezhető automata fék- és súlykontroll-teszt igen népszerű volt a látogatók körében, hiszen egy működő fékrendszer bemutatása és a tehervagonokra jellemző, tisztán pneumatikus rendszernek a legújabb technológiával való monitorozása rendhagyó jelleggel bírt.