Yaris hibriddel az északi sarkkörön túl
Ha a messzi északra szerveznénk expedíciót, többségünk választása egy nagy benzinmotoros, alvázas terepjáróra esne. András Márton fényképész azonban beérte egy jóval szerényebb, ám annál ésszerűbb megoldással.
Vardø Norvégia legkeletibb települése, amely az azonos nevű, alig 1,2 négyzetkilométeres szigeten fekszik az északi szélesség 70. fokán, légvonalban 400 kilométerre a sarkkörtől északra, éghajlatára jellemző, hogy még a legmelegebb nyári napokon sem emelkedik 11 fok fölé a hőmérő mutatója. Ide indult másodmagával a 28 éves András Márton tájképfotográfus, hogy megörökítsék a szigeten élő, egyedülálló madárkolóniák és a helyi lakosok életét – ám mint kiderült, az expedíció jóval több élményt tartogatott számukra.
Mártonék repülőgéppel utaztak Kirkenes városáig, innen pedig autót béreltek. „A turisták többsége Land Cruiserekbe és hasonló méretű, nagyobb bérautókba pakolt be, de én tudtam, hogy erre nem lesz szükség – egy évvel korábban egy Toyota Yarisszal jártam be Lappföldet, tisztában voltam azzal, hogy egy jó műszaki állapotú, szeges gumikkal felszerelt kisautó tökéletesen megfelel a havas, jeges vidék meghódítására.”
Arra persze az építőmérnök végzettségű Márton és társa, a francia Samuel Bloch sem számított, hogy a sors ismét egy Yarist utal ki számukra, pláne nem egy hibrid változatot! „Átfutott rajtunk a gondolat, hogy vajon bírja-e majd az elektromos hajtáslánc a hideget – voltak olyan napok, amikor mínusz 18 Celsius-fokot mutatott a külső hőmérő! Ilyenkor hálát adtunk az ülésfűtésért. Ami a hibrid télállóságát illeti, arra a természet adott frappáns választ. Belecsöppentünk ugyanis az év legnagyobb hóviharába. Másfél napon át szakadt a hó, de a városi autó a hatalmas hóátfúvásban, az utat borító, helyenként 10-12 centis hórétegben is jól vizsgázott.”
Aztán amikor Mártonék megérkeztek a madárkolóniákhoz, kifejezetten előnyösnek bizonyult a hibrid hajtáslánc: egészen közel mehettek a fészkelő állatokhoz, némán, villanymotorral gurulva az úton. Az 1200 kilométeres utat 5,3 literes átlagfogyasztással teljesítette a kicsi hibrid. „Talán meglepő, de a helybeliek közül sokan jártak hibriddel. Elektromos autót viszont, amivel például Oslo tele volt, emlékeim szerint egyet sem láttunk ott fenn, északon.”
És hogy vajon lesz-e harmadik túra? András Márton biztos benne, és a Toyotában is – bár a következő útra jobban örülne eggyel nagyobb modellnek. Másfelől viszont a tervezett fjordtúra kanyargós, szűk útjain talán mégis praktikusabb volna a hiperfordulékony Yaris. Mivel a kontinensen Norvégiában a legdrágább a benzin (jelenleg 562 forintért adnak egy litert), feltétlenül a hibrid változat fogja jelenteni a legésszerűbb döntést.
Fotók martonandras.com