Zalaegerszegen versengenek a prototípus autók
Húsz ország csaknem kétezer hallgatója, pontosabban az általuk fejlesztett formula autók prototípusai állnak rajthoz július 18–22. között a Zalaegerszegi Járműipari Tesztpályán, a Formula Student East 2018 mérnökversenyen. Bár a pálya csak 2020-ra készül el teljesen, azonban az építése olyan szakaszba ért, hogy tökéletesen alkalmas a verseny lebonyolítására – mondta el György László, a fővédnök Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerdán.
Harmadik alkalommal az idén mérik össze tudásukat a mérnökhallgatók a Formula Student East autóipari konstruktőri versenyen. A kutatás és fejlesztés csak ott lehet sikeres, ahol a ötleteknek, kezdeményezéseknek tétjük, kézzelfogható céljuk van. Itt csaknem 20 ország 60 csapata – köztük négy magyar – méri össze tudását, a fiatal mérnökök valós feladatokon dolgoznak, a prototípusok pedig valós környezetben versenyeznek – fogalmazott a főtisztviselő.
A csapatok feladata összetett, hiszen a prototípusok megtervezése és elkészítése mellett műszaki szponzorokat is kell találniuk a projektjükhöz, illetve egy részletes üzleti tervet is be kell nyújtaniuk. A megmérettetésen külön kategóriában indulnak a belső égésű motorral, illetve elektromos meghajtású járművek, és először az idén megrendezik a vezető nélküli autók versenyét is. Belső égésű motorral 30, elektromos meghajtással 20 prototípus versenyez, az önvezető járművek kategóriájában pedig 10 autót láthatunk majd. Az utóbbi kategóriában nyilván nem a meghajtás típusa, hanem az önvezetés képessége volt a meghatározó szempont – fogalmazott Csütörtöki Tamás, a Formula Student East ügyvezetője.
Az indulók fele kelet-európai, érkeznek még csapatok Kanadából és Indiából is. A versenyen kivételesen erős a fair play szellem. Az egyébként egymással versengő csapatok zokszó nélkül segítenek egymásnak szaktanácsokkal, vagy épp egy tartalék benzinpumpával, ha arra van szükség.
A zalaegerszegi pályát eleve úgy tervezték, hogy alkalmas legyen az önvezető autók tesztelésére. Ezek a járművek egy 300 méter átmérőjű, aszfaltozott körpályán versenyeznek majd, ez a terület az első pályaelem, ami elkészült Zalaegerszegen – tudtuk meg Rózsás Zoltántól, a tesztpálya oktatási és K+F koordinátorától.
A verseny résztvevői a támogató autóipari cégekkel, egyetemekkel folytatott együttműködés közben értékes szakmai tapasztalatokat gyűjtenek. Sokan közülük ezeknél a gyártóknál töltik szakmai gyakorlatukat, céges témákból írják diplomamunkájukat. A vállalatok közben műszaki támogatást nyújtanak a csapatoknak és a versenyzők között sokszor megtalálják leendő munkavállalóikat is – mondta lapunknak Rózsás Zoltán.