Zenével küzd a halálos betegség ellen a Toyota
Több mint hétmillió forintnak megfelelő összeggel támogatta az ausztrál melanómakutató intézetet a Toyota. A nagylelkű adományt az autógyár által szponzorált zenei fesztivál látogatói kalapozták össze – szó szerint.
A melanóma a bőrrák egyik legveszélyesebb fajtája, előfordulása világszerte egyre gyakoribb, évente világszerte mintegy 60 ezer embert ragad el az elsősorban intenzív napsugárzás (UV sugárzás) hatására kialakuló súlyos betegség.
Mivel Ausztrália a világ tizedik legnaposabb országa, itt különösen nagy számban fordulnak elő megbetegedések: minden ötödik órában meghal valaki melanómában. Nem véletlen, hogy a déli félteke legnagyobb zenei rendezvényének, a Toyota Country Music Festivalnak a szervezői idén úgy döntöttek, a melanóma elleni harcnak szentelik a tíznapos dzsemborit.
Mivel ez a küzdelem legalább annyira szól a figyelemfelhívásról, a tájékoztatásról, mint az orvosi és kutatási munkásságról, a Toyota ezerszámra biztosított a tűző nap ellen hatékony védelmet nyújtó, széles karimájú kalapokat a látogatók számára. Ezeket jelképes 2 dollárért lehetett megvásárolni, a Toyota pedig a teljes befolyt összeget annak az Ausztrál Melanóma Intézetnek (Melanoma Institute Australia) a támogatására fordította, amellyel a rendszeresen megrendezésre kerülő, az UV-sugárzás veszélyeire figyelmeztető Nemzeti Árnyéknap (National Shade Day) kapcsán évek óta együttműködik az autógyártó.
Bár Magyarországon nagyságrendekkel ritkább a betegség előfordulása, havonta átlagosan így is közel 200 paciensnél diagnosztizálnak melanómát, írja a Semmelweis Egyetem hírportálja, a semmelweis.hu*. A szakemberek szerint a legfontosabb a megelőzés: magas UV-sugárzás esetén kerülni kell a napot, magas faktorszámú fényvédőt kell használni (néhány óránként megismételve a kezelést), ha pedig mindenképpen a napon kell tartózkodnunk, ajánlott széles karimájú kalappal, hosszú ujjú ruházattal fedni a bőrfelületeket.
Képek: townlife.com.au, manofmany.com, Toyota