Zsenivé avatták a Toyota elnökét
A világ legpatinásabb autós szakfolyóirata Issigonis-díjjal jutalmazta Akio Toyodát, a Toyota Motor Corporation elnökét. Toyoda úr szerint a díj nem őt, hanem cégalapító nagyapját illetné meg.
Amikor a brit Autocar magazin első lapszáma 1895-ben megjelent, Nagy-Britanniában nem működött még fél tucatnál több automobil. Az azóta eltelt több mint 120 év alatt radikálisan megváltozott a világ, az Autocar azonban mindmáig aktív, büszkén és joggal nevezi magát a világ legrégebben működő autós szakfolyóiratának. Ez értelemszerűen felértékeli az általuk átadott szakmai elismeréseket, így az Issigonis-díjat is, az Autocar szerkesztő bizottságának legmagasabb szintű kitüntetését, amelyet évről évre az érdemel ki, aki az elmúlt 12 hónap során „különösen jelentős hatást gyakorolt az egész autóipar működésére”.
Az idén ötödik alkalommal odaítélt díj névadója Sir Alec Issigonis, a valaha élt egyik legzseniálisabb autótervező, akit a forradalmian újszerű, műfajteremtő Mini (1959) megalkotásáért lovaggá ütöttek.
„Az Issigonis-díj szerkesztőségünk legmagasabb szintű elismerése, egyben a legnagyobb becsben tartott és legszemélyesebb jellegű elismerés, amit adhatunk. Toyoda úr azzal a hihetetlen teljesítményével érdemelte ki ezt a díjat, amivel a Toyota és Lexus márkákat vezeti. Meglátásai számtalanszor bizonyultak helyesnek, ráadásul különösen inspiráló a tény, hogy egyszerre képes a legkülönfélébb területeken kompetensen döntéseket hozni, a jövő hajtáslánc-technológiáitól kezdve a vezetési élményt nyújtó, szerethető autók bevezetéséig” – kommentálta a díj odaítélését Mark Tisshaw, az Autocar szerkesztője.
Toyoda úr nem tudott személyesen részt venni a Silverstone-i díjátadón, ezért videóüzenetben köszönte meg a megtiszteltetést – stílusosan egy Mini mellett állva.
„Az Issigonis-díj egyfajta hidat ver az iparág múltja és jövője közé, ezért különösen nagy megtiszteltetés, hogy ebben a kitüntetésben részesülhettem” – mondta, hozzátéve, hogy a díjat nagyapja, a céget alapító Kiichiro Toyoda nevében veszi át, mivel ő méltóbb volna rá. „Az autóipar manapság gyorsabban és nagyobb mértékben változik, mint az elmúlt száz évben valaha. Úgy érzem, mintha Kiichiro ilyenkor mögöttem állna, és azt tanácsolná: »Nézz szembe merészen a változásokkal, keresd a kihívásokat!« Akármilyen nagyok is a változások, nem szabad elfelednünk, hogy az autó több alkatrészek tömegénél, a mozgás szabadságát jelképezi, és ha szabadon mozoghatunk, nem létezik lehetetlen!”
Nagyapja mellett Issigonis emblematikus alkotását is méltatta, amelyet maga is gyakran vezetett, amikor a nyolcvanas években Londonban élt és dolgozott. „A Mini pont az az autó, amelyet mindannyian szeretnénk megtervezni. Megfizethető, egyszerű, mégis élvezetesen vezethető, akár egy gokart. Még ha a jövőben önjáró kapszulákban közlekednek is ügyfeleink, nekünk, az autóipar döntéshozóinak kötelességünk életben tartani ezt a hagyományt, és ilyen autókat gyártani.”
Akio Toyoda 2009-ben vette át a Toyota Motor Coropration elnöki tisztségét Katsuaki Watanabétól. Vezetése alatt radikális változásokon ment át a cég: a vállalat visszatért a nemzetközi motorsport élvonalába, modellfejlesztéseiben fokozott szerepet játszik a vezetési élmény kívánalma, ugyanakkor a 2010-ben útjára indított Toyota Environmental Challenge 2050 a vállalat szénlábnyomának radikális és teljes körű csökkentését célozza minden tevékenységi területen.
Az Issigonis-díjat eddig olyan elismert autóipari szakemberek kapták meg, mint Ron Dennis (McLaren), Wolfgang Hatz (Porsche), Carlos Tavares (PSA csoport) vagy Ralf Speth (Jaguar Land Rover).
Akio Toyoda köszönő beszéde az alábbi linken tekinthető meg:
https://www.youtube.com/watch?v=Sv_TfYfyv0E
Fotók: Toyota