A dolgok internete lefüleli az autólopást
Új technológiai megoldás segíthet a gépjárműlopások számának visszaszorításában. Az eltulajdonított autók többségét a fővárosban és Pest megyében lovasítják meg. A területen a közelmúltban kiépített, LoRaWANTM hálózat a megfelelő technológiával felszerelt autókat képes nyomon követni, a rendszer lopás esetén pedig értesíti a tulajdonost. A megvalósításra egy IT vállalat és egy biztonságtechnikai cég fogott össze, a megoldás – a legtöbb védelmi rendszerrel ellentétben – hatástalaníthatatlan.
Új, a dolgok internetére épülő, kombinált gépjárművédelmi technológiai megoldást dolgozott ki az Antenna Hungária Zrt. és a P.T.B. Pajzs Kft. A szolgáltatás, amely egy zenei applikáció havidíjának megfelelő összegért elérhető, képes a rendszerrel felszerelt autók pozícióját követni és megmutatni a térképen. A konkurens szisztémákkal szemben ez a módszer a klasszikus mobil-jammer technikákkal nem blokkolható és el sem távolítható a járművekből, így a jelenlegi legbiztosabb módszer a gépjármű lopás ellen.
Csökken az autólopások száma
Az utóbbi években drasztikusan csökkent a gépjármű-eltulajdonítások száma, idén várhatóan már ezer darab alatt marad az 2012-ben még hétezret, 2014-ben négyezret, de még 2015-ben is háromezret meghaladó szám. (Az idei első félévben négyszáznál kevesebb autóra adott ki körözést a rendőrség.) A szakértők szerint a nyomozóhatóság eredményessége, a megélhetési bűnözők figyelmének más irányba terelődése és a gépjármű-tulajdonosok tudatosabbá válása (többen és jobban védik az autójukat) állnak a háttérben.
Az új, kombinált technológiai autóvédelmi megoldáshoz már rendelkezésre áll a rendkívül biztonságos háttér informatikai infrastruktúra. Az Antenna Hungária több százmillió forintos beruházása keretében építette ki a saját IoT (Internet of Things, azaz Dolgok Internete) hálózatát, amely egyszerre több titkosítási kulcsot is használva szinte feltörhetetlen adatkommunikációt kínál.
Ezt az úgynevezett LoraWANTM hálózatot használja fel a P.T.B. Pajzs Kft. a gépjárművekbe helyezett nyomkövető rendszeréhez, a nyomkövetést havidíjas formában bocsátja az ügyfelek részére. A folyamatosan fejlesztett hálózat használatához nincs szükség külön eszközre (például SIM kártyára), az alacsony energiafogyasztása miatt pedig kíméli az általa védett objektumok akkumulátorait.
Miket visznek?
A tolvajok az elmúlt években már nem elsősorban a luxusautókra utaznak, hiszen azokat drágább rendszerek védik, nehezebben hozzáférhetők és a lebukás esélye is magasabb. Inkább a jó állapotú, pár éves középkategóriás gépjárművekre utaznak, melyeket egy-két órás utazást követően hamar szét is szerelnek valamelyik főváros-közeli telephelyükön. Ezért van kardinális jelentősége, hogy a lopást követően minél hamarabb értesüljön a tulajdonos és a nyomozóhatóság, figyelemmel tudja követni a jármű útvonalát.
Az új rendszer négy különböző elemből épül fel, amelyek egyenként eltérő, különböző kihívás elé állítja a rossz szándékkal közeledőket, együttesen pedig eltulajdoníthatatlanná teszik a járművet. A lelke egy rendkívül alacsony energiafogyasztású kommunikátor egység, ami az első szinten felügyeli az autó állapotát: az ajtókat, gyújtást, távirányítókat, motorteret. Második lépésben az Antenna Hungária hálózata veszi a kommunikátor jeleit – a LoRaWAN hálózat, a széleskörűen használt cellás mobilhálózatokkal ellentétben minden, a hatókörben található bázisállomása veszi és a központba továbbítja azt. Ahhoz tehát, hogy a követést ellehetetlenítsék, város és megyeszerte több ezer helyet kellene blokkolni, elektronikusan zavarni. A harmadik elem a felügyeleti szerver, aminek szoftvere feldolgozza a rendszerrel felszerelt járművektől egyszerre beérkező, titkosított adatokat és megjeleníti azokat egy térképet. A negyedik szint a webes felület és mobiltelefonos applikáció, ami felügyeleti és beavatkozási lehetőséget biztosít a tulajdonosoknak és a cég operátorainak.
Gépjárművédelmi kialakítások
A legegyszerűbb, optikai védelem a villogó piros led, de ez a vicc kategória a tolvajok számára. A valódi védelem a kisebb mechanikai eszközökkel kezdődik (kormányzár, váltózár), a trükkös indítással (kapcsolók) folytatódik. Ezek azonban kis gyakorlattal eltávolíthatók, az indításblokkolás kikerülhető. Másfajta, fejlettebb védelem a GPS és GSM alapú technológiák, amely a gépjármű követésére alkalmasak, ezek azonban szintén könnyűszerrel árnyékolhatók, az autó szó szerint eltűnik a térképről. Komoly védelmet a komplex, elektronikai és mechanikai védelmek jelentenek, kombinálva a gépjárműkövetéssel. Minden esetben igaz ugyanakkor, hogy a legegyszerűbb járművédelmi rendszer is több a semminél, hiszen a tolvajok két hasonló autó közül arra fognak utazni, amelyiket könnyebben meg tudják lovasítani – értelemszerűen a védtelenre a leginkább.
Az Antenna Hungária Zrt. tavaly decemberben nyitotta meg hálózatát a fejlesztők és üzleti partnerek előtt azzal a céllal, hogy a mostanihoz hasonló, az emberek életét megkönnyítő megoldások születhessenek a rendszer igénybevételével. Jelenleg több tucat hasonló projekt fut a hálózaton, fiatal startupok és komoly IT-cégek, valamint további vállalatok kísérleteznek a legkülönbözőbb területeken, így például közlekedési, áruszállítási, közművi, és további urbanisztikai megoldások megvalósításán.
Feszítővas vagy blokkoló?
A tolvajok többsége már nem a jármű fizikai feltörésével, hanem legtöbbször jelerősítéssel, vagyis az autó saját kulcsának kvázi lemásolásával, távoli használatával viszi el az autót. Érdemes a jármű lezárását követően megbizonyosodni róla, hogy valóban minden rendszer lezárt, az autó kulcsát pedig elzártan, akár leárnyékolt helyen tartani.
A P.T.B. Pajzs Kft. a saját fejlesztésű technológiájával 17 éve van jelen a piacon. Több összetevős, elektronikai, mechanikai és elektromechanikai rendszereik meggátolják a gépjárművek indíthatóságát, az autókat önerőből ellophatatlanná téve. Eredményességükről tanúskodik, hogy működésük közel két évtizede alatt Pajzsos autót még nem loptak el.