1-es fővonal felújítása – Szakmai konszenzus a teherforgalom átmeneti forgalmi rendje körül
Az 1-es fővonal felújítása által érintett vasúttársaságok képviselői számára tartott tájékoztatást a MÁV Zrt. A résztvevők megállapították: noha a teherforgalom számára is nagy kihívást jelent a győri fővonalon zajló felújítás, a MÁV érthető és élhető szakmai megoldást dolgozott ki az átmeneti időszakra. Magyarország így a teljes pályazár 3 hete alatt is zavartalanul betöltheti logisztikai szerepét az európai árufuvarozásban.
Október 27-én legnehezebb fázisához ér az Budapest-Győr-Hegyeshalom (1-es számú) vasúti fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszának felújítása. Ekkor ugyanis az alépítményhibák javítása és a talaj stabilizációja átmenetileg mindkét vágány kizárását szükségessé teszik.
Ez azt jelenti, hogy a november 17-ig tartó 3 hetes időszak alatt vonat egyáltalán nem közlekedhet a munkálatokkal érintett, mintegy 30 kilométeres szakaszon. A teljes pályazár idején a MÁV-VOLÁN-csoport a személyforgalmat pótlóbuszokkal szolgálja ki, míg a tehervonatok számára alternatív útvonalat jelöl ki.
Az 1-es vasútvonal Magyarország legintenzívebben használt tehervonati összeköttetése: mind a belföldet érintő export-import forgalomban, mind a balkáni országokat érintő tranzitforgalomban kiemelt szerepet játszik. A vasúttársaság ezért arra törekszik, hogy a tehervonatok az átmeneti forgalmi rend ideje alatt is zökkenőmentesen és teljeskörűen közlekedhessenek, hiszen esetükben az áru közúton történő szállítása nem reális megoldás.
A tehervonatok egy része Szlovákián keresztül, illetve Székesfehérvár és Veszprém felé tud kerülni, nagyobb részük azonban – a vágány lezárásához kapcsolódó technológia részeként – a Kelenföld–Székesfehérvár–Komárom útvonalon (és vissza) fog közlekedni, Székesfehérvár és Komárom között dízelvontatással.
A MÁV által kialakított, rendkívüli forgalmi rend és technológia talán legfontosabb eleme az, hogy a Székesfehérvár-Komárom (5-ös) vasútvonal végpontjaira rendelt, nagy teljesítményű dízelmozdonyok segítségével a tehervonatok – lehetőség szerint az eredeti vonatok megbontása nélkül, azaz a villamos vontatójárművükkel együtt(!) – leközlekednek, Komáromtól, illetve Komáromig pedig az eredeti közlekedési rendjük szerint folytathatják útjukat.
A MÁV ebből a célból 8 darab dízelmozdonyt biztosít a vállalkozó vasúti társaságok részére, amelyeknek a költségét a vágányzári kerülőútirány költségei között magára vállalja.
Ez a megoldás biztosítja a kerülőútirányként kijelölt vonal maximális kapacitáskihasználását, illetve azt, hogy a két végponton – Székesfehérváron és Komáromban – az állomási vágányok ne telítődjenek, az egyéb irányú közlekedés pedig ne lehetetlenüljön el az állomás túlterhelése miatt.
A rendkívüli forgalmi rend részleteiről a MÁV tartott tájékoztatást a vasútvállalatok és egyéb érintettek számára a társaság budapesti székházában. A tájékoztatón a felek – megértve egymás igényeit – konszenzusos megoldásnak ítélték a MÁV szakemberei által felvázoltakat. Az 1. számú vonali vágányzárral összefüggésben kiemelték a folyamatos személyes és online kommunikáció jelentőségét, hiszen ha kölcsönös az információval való ellátottság, a vasúti szereplők előtt álló nehezebb hetek is áthidalhatóvá válnak, állapították meg a találkozó résztvevői.