10,5 millió autót adtak el tavaly Európában
Decemberben hosszú idő óta először csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban, viszont 2023 eladásban felülmúlta a megelőző évet.
Decemberben az egy évvel korábbihoz képest először csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban tizenhat hónap folyamatos emelkedés után – derült ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapján közölt adatokból. A múlt év utolsó hónapjában az egy évvel korábbihoz képest 3,3 százalékkal, 867 052-re csökkent a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma, miután még novemberben is 6,7 százalékos emelkedést mértek éves összevetésben. A csökkenés nem vonatkozik minden tagországra, ugyanis jelentős volt a növekedés olyan vezető piacokon, mint Franciaország (+4,5 százalék) és Spanyolország (+10,6 százalék). Ezzel szemben a német autópiacon az eladások jelentősen, 23 százalékkal estek.
Tavaly az Európai Unió autópiaca 13,9 százalékos bővüléssel zárt 2022-hez képest, 10,5 millió új autót értékesítettek. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak a legtöbb országban, köztük a három legnagyobb piacon: Olaszországban (+18,9 százalékkal), Spanyolországban (+16,7 százalékkal) és Franciaországban (+16,1 százalékkal). Németországban tavaly szerényebben, 7,3 százalékkal nőtt az új autók értékesítése részben a gyenge decemberi adat miatt.
A tisztán elektromos autók (BEV) piaci részesedés tavaly 14,6 százalékra emelkedett a 2022. évi 12,1 százalékról, megelőzve ezzel a dízelét, amely részesedése 16,4 százalékról 13,6 százalékra zsugorodott. A benzines autók 35,3 százalékos piaci részesedéssel megőrizték vezető helyüket, de csökkent a 2022. évi 36,4 százalékról. Tavaly a második legnagyobb szeletet az autópiacon a hibrid-elektromos autók (HEV) szerezték meg, 25,8 százalékos piaci részesedéssel, ami nagyobb az egy évvel korábbi 22,7 százaléknál. A hálózatról is tölthető, “plug-in” hibrid (PHEV) autók piaci részesedése ugyanakkor 9,4 százalékról 7,7 százalékra csökkent.
kreszvaltozas.hu