• Egyéb

2000 lóerős Land Cruiser blokk hajtja a világ leggyorsabb japán radiál dragsterét


Ha Toyota és soros hathengeres motor, mindenkinek a Supra jut eszébe. Mindenkinek, kivéve az ausztrál Nikki Hepburnnek, aki egy nem kevésbé ikonikus forrásból származó, de jóval kevésbé ismert blokkból építette meg több mint 2000 lóerős világverő versenyautóját.


Ez a történet nem a Suprában dolgozó JZ* motorcsaládról szól, hanem a kevésbé ismert FZ szériáról. Az első generációjában 190, később akár 240 lóerőre is képes, 4.5 literes, soros hathengeres blokkot kifejezetten a Toyota luxusterepjáróiba, a Land Cruiser és Lexus LX modellekbe építették be 1992 és 2009 között, de LPG-üzemre átépített, 85 lóerőre csökkentett

teljesítményű verziójával villás targoncákat is hajtott a Toyota. Már ebből is látszik, hogy a motort rendkívül hosszú élettartamra, kiegyensúlyozott működésre tervezték – ezért is ragadta meg az ausztrál Boosted86 Racing versenyistálló fantáziáját.


Luke és Nikki Hepburn négy évvel ezelőtt döntött úgy, hogy építenek egy kívül-belül Toyota dragstert. Tudatosan hanyagolták a 2JZ Supra-blokkot, így kötöttek ki a Land Cruiser erőforrása mellett. Az 1FZ szériás blokk löketét lerövidítve 3,9 literre csökkentették a lökettérfogatot. A motor minden belső alkatrészét egyedi elemre cserélték, majd embertelen méretű Garrett GTX55 turbófeltöltőt illesztettek rá. A fékpados mérések szerint a metanol üzemű motor legnagyobb teljesítménye 2003,6 lóerő, az erőt kétfokozatú Powerglide automata sebességváltó viszi át a 305-ös méretű drag radiál (azaz korlátozottan közúton is használható) abroncsokra.


A pokoli erőforrást egy egyedi csővázra húzott, széria Toyota GT86 karosszériába bújtatták, amely így 6,55 másodperc alatt teljesíti a negyed mérföldet, 349 km/h-val haladva át a célvonalon. Ez a drag radiál kategória leggyorsabb japán autójává teszi a világon, pilótája, Nikki szerint 400 méteren jó fél másodperccel gyorsabbak bárkinél. Ezt az eredményt még értékesebbé teszi a tény, hogy Nikki, aki tíz éve még okleveles könyvelőként dolgozott, mindössze öt éve kezdett versenyezni. Ez a második autója, a csapat egyetlen hölgy tagjaként pedig nemcsak a volánnál, hanem a konyhában is helyt kell állnia, hiszen ő főz a fiúkra.


Nem ez az első 2000 lóerős Land Cruiser-blokk, amivel találkozhatunk: két évvel ezelőtt a Toyota mérnökei vették kezelésbe a modell széria erőforrását. Az 5.7 literes V8-as blokkra (3UR-FE) két Garrett turbófeltöltőt szereltek, majd az egészet visszakanalazták egy ültetett futóművű Land Cruiserbe, amely 370 km/h végsebességével a világ leggyorsabb szabadidőjárműveként vonult be a történelembe.


A Boosted86 Racing drag autóját akció közben is megtekintheti az alábbi videóban:

Fotók: boosted86racing (FB), whichcar.com.au

*Szerkesztői jegyzet:
A Toyota Suprát többek között különleges, végletekig tuningolható motorja tette feledhetetlen legendává. A kezdetektől soros hathengeres erőforrásokkal szerelt kupé harmadik generációjában jelent meg, majd a negyedikben vált egyeduralkodóvá a két felül fekvő vezérműtengelyes JZ széria, előbb 2.5 literes, majd 3.0 literes lökettérfogattal. Utóbbi gyári állapotában 223-324 lóerőt adott le, de tapasztalt átépítők keze alatt könnyedén megháromszorozható ez a teljesítmény – nem véletlen, hogy a tuningipar a világ egyik legkiválóbb motorjaként tartja számon a máig nagy keresettségnek örvendő motort.