2019-ben több mint 3 millióan utaztak a MÁV-START nemzetközi járatain

A szolgáltatásfejlesztéseknek köszönhetően 2019-ben 6 százalékkal többen utaztak a MÁV-START nemzetközi járatain, megközelítve a 3,1 millió főt. A belföldi utasszám pedig közel 138 millió főt tett ki, több százezerrel nőtt az utasszám az esztergomi, a győri, a székesfehérvári és a kunszentmiklósi vonalakon.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára, valamint Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója ismertette a vasúttársaság a nemzetközi és a belföldi utasszállítási eredményeit.

A nemzetközi vasúti forgalom kiszolgálása és a MÁV-START versenyképességének megőrzése érdekében, folyamatosan fejlődnek, bővülnek a fedélzeti szolgáltatások, és az elektronikus jegyvásárlás további kiterjesztése is napirenden van. Ennek is köszönhető, hogy a nemzetközi vasúti utasforgalom évek óta folyamatosan nő. A vasúttársaságok közötti 2019-es elszámolás, utazási adatok összesítése folyamatban van. A már meglévő információk szerint nemzetközi utasforgalomban közel 3,1 millióan utaztak tavaly, ami az egy évvel korábbihoz képest több mint 6 százalékos növekedést jelent, a menetdíjbevétel pedig meghaladta a 12 milliárd forintot, ami 16 százalékos emelkedés.

Tavaly Erdélybe, Székelyföldre könnyebb és kényelmesebb lett az utazás; emellett Nyugat-Európa felé és a nyári időszakban az adriai tengerpartra is bővült hazánkból az eljutási lehetőségek száma. A legnépszerűbb célország Ausztria, ide az előző évhez képest 4 százalékkal többen, 965 ezren utaztak. A legnépszerűbb éjszakai úti cél pedig Zürich a MÁV-START kínálatából. A legdinamikusabban az Ukrajnába irányuló személyszállítás nőtt: a MÁV-START Kárpátaljára közlekedő vonatain  2019 első három negyedévében 194 ezre utaztak, 64 százalékkal többen, mint egy évvel korábban; a menetdíjbevétel pedig duplájára emelkedett. Szintén átlagon felül, 12-13 százalékkal bővült az Erdélybe és Németországba utazók száma is. 2019 első 9 hónapjában háló- és fekvőhelyes kocsiban közel 170 ezren utaztak.

Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a kormány és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) stratégiai célnak tekinti a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának, hatékonyságának javítását, arra törekednek, hogy az egyre versenyképesebb vasút – összehangolva a buszközlekedéssel – kielégítő szolgáltatást kínáljon a közösségi közlekedésben. Ennek érdekében 2010 óta, egy évtized alatt több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozású vasúti projektek. S mintegy 1800 milliárd forintot fordítanak a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra a 2024-ig tartó időszakban.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója örömét fejezte ki, sok pozitív visszhangot kapott a vasúttársaság, hogy több járat is étkezőkocsis szolgáltatással bővült tavaly. Nyáron debütált az étkezőkocsis Balaton Expressz; míg a Budapest–Bécs vonalon, illetve a brassói Corona InterCity járaton ősszel vezették be újra az étkezőkocsi-szolgáltatást. Erre a járatra nagy hangsúlyt fektetnek, mivel a határon túli magyarság és az odalátogató rokonság körében is keresett és jelentős számban igénybe vett járatról van szó. Terveik szerint az öt kocsiból álló Corona InterCity a határon túli, elsősorban az erdélyi és székelyföldi kínálat „zászlósvonata” lehet a jövőben.

Megújultak a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások is több vonalon. A Budapest–Bécs, a Budapest–Brassó és a Bécs–Budapest–Nagyvárad–Kolozsvár útvonalon közlekedő vonatokon a MÁV-START 2019 szeptembere óta étkezőkocsikat közlekedtet, amikben a szolgáltatást igénybe vevők igényeihez igazodó áron fogyaszthatók a mai kor trendjeinek megfelelő ételek és italok. Utóbbi vonat a 2019. decemberi menetrendváltástól közvetlen kocsikat is továbbít Debrecenen át Szatmárnémetibe is.