265 kiló. Maradhat? (Az autó históriája IX. rész)
Hosszú-hosszú vajúdás után 1885-ben végre megszületett a világ első automobilja. Persze voltak komplikációk…
Benz kitartásának köszönhetően 1879. december 31-én felpöfögött a család jövőjét jelentő kétütemű motor. Szépen, megbízhatóan járt, mégsem kellett senkinek, hiába házalt a feltaláló, egyet sem tudott eladni belőle. Pénz híján újabb és újabb kölcsönökért kellett folyamodnia, míg nem vállalkozása a csőd szélére jutott. Hogy ne kelljen „bezárnia a boltot”, 1882. október 14-én Gasmotoren-fabrik Mannheim néven részvénytársasággá alakította a céget, és 95 százalékát átadta pár befektetőnek, akik finanszírozni tudták a motorgyártó üzem létrehozását.
Egy ideig úgy tűnt, rendeződnek a dolgok, a sorozatgyártás előkészületei megkezdődtek, Benz pedig újult erővel vágott neki a további fejlesztéseknek. Legújabb találmányát, a szabályozható szívószelepet 1883-ban szabadalmaztatta, öröme mégsem lehetett teljes, mert egyre nagyobb nyomás nehezedett rá befektetői oldalról. Újdonsült üzlettársaiból hamar elege lett, kilépett a cégből, és megint nekiállt tőkéstársakat keresni. Szerencsére nem kellett sokáig kajtatnia, Max Kaspar Rose gyártulajdonos és Friedrich Wilhelm Eßlinger kereskedelmi ügynök már a nyáron horogra akadt, így október elsején létrejöhetett a Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik.
Elkészül a világ első autója
Rose és Eßlinger számára nem volt ismeretlen a gépipar, pontosan tudták, milyen lehetőségek rejlenek Benz aggregátjában, s miként lehet eladni. Közreműködésükkel hamar felvirágzott a firma, 1885-ben már tíz stabilmotort gyártottak havonta, és az eladásokra sem lehetett panasz. Az üzleti sikereknek köszönhetően a Benz család anyagi helyzete jobbra fordult, így a tervezőnek újra jutott ideje és energiája, hogy régi nagy álmán, az automobilon dolgozzon.
Első lépésként épített egy négyütemű, egyhengeres motort, mely az Otto-Langen-féle erőforrás konstrukcióján alapult, de számos ponton eltért attól. A jobb hatásfok és az kisebb tömeg érdekében Benz átdolgozta a gyújtást, a vezérlést és a porlasztást, egyúttal a kenést és a hűtést is optimalizálta. Világra szóló újításai révén korának legfejlettebb motorját hozta létre: a 954 köbcentis, 95,3 kilós egység 400-as percenkénti főtengelyfordulatnál 0,748 lóerőt adott le. Ez már elegendőnek látszott egy könnyű jármű mozgatásához >>>